maanantai 1. helmikuuta 2010

Helmikuun ensimmäinen


Näin samalla silmäyksellä maailmanpyörän, Kallion kirkon, Pasilan tv-tornin ja Kiasman. Ylhäältä ihmiset näyttävät haavoittuvaisilta. Kaikilla on kiire.
Söin kolme suklaakonvehtia ja ajattelin, että kyllä minun kelpaa.
Hevonen juoksi valkoisen maiseman poikki.
Minulla on aina junassa kuuma tai kylmä.
Vastaantulevalla miehellä oli Reino-tossut jalassa. Eikö se tiennyt, että ne on aamutossut?
Venäjällä pidin aamutossuja sisällä ja se tuntui oudolta. Mutta Venäjällä moni muukin asia tuntui oudolta.
Minun paidasta puuttuu kolme nappia, mutta ne on niin pieniä, ettei kukaan huomaa.
Ja lapsen sukkahuosuista tulevat varpaat ulos, mutta en minä niitä parsi, vaan käsken pukea niiden päälle toiset sukat.  Äitini on mestariparsija. Minä olen mestari jossain muussa.

24 kommenttia:

  1. Mieheni lompsii usein koiran ulkoilutukset reinoissaan ja usein vielä raidalliset pyjamahousut jalassaan. Vaikkei ole vielä missään reino-iässäkään :) Aika kotoisaa... Minulla on ainot, mutta sisällä en niitä osaisi pitää.. Ne pääsee lähinnä postilaatikolle ja joskus roskiksillekin.

    VastaaPoista
  2. Kiitos sinulle näistä kirjoituksista. Kaikista. Minä luen näitä tauoilla, silloin kun toiset juovat kahvia, hymyilen itsekseni ja sitten taas jaksan. Ja sitten taas seuraavalla tauolla uudestaan. Olet ollut pelastamassa tätä päivää :)

    VastaaPoista
  3. Ajattelin ensin, että tämä on unta, mutta taitaa se ollakin totta. :-)
    Minä käyn joskus lauantaiaamuisin kirjastossa(kadun toisella puolella) paljaat jalat saappaissa, pyjamassa, talvitakki siinä päällä. Ymmärrän reinotyyppiä... Tosin kuulemma nuoriso tykkää käyttää niitä ihan arkikenkinä.

    VastaaPoista
  4. Minä ihmettelin eilen ihan samaa.
    Uimahallin kahviossa oli tyttö vaaleanpunaisissa Reinoissaan, ihan täysissä talvitamineissa ja sitten Reinot. Viikko pari sitten, kovalla pakkasella, työnsi joku mies lastaan rattaissa Kivelän sairaalan luona Reinot jalassa. Muutama kesä sitten pysähdyttiin Juvan ABC-huoltoasemalla, sinne tuli mies perheineen. Miehellä oli yllä farkkuhaalarit ja Reinot, hänelle ne sopi kengiksi, mutta kyllä ne silti minusta kuitenkin aamu- tai kotitossut ovat. Sellaiset kyllä millä voi lompsia postilaatikolle, saunaan tai roskalaatikolle. Mutta ruokakauppaan vaikka... Hassulta tuntuu, mutta kukin tyylillään!

    VastaaPoista
  5. Kiitos ihanasta pienestä elävästä, elämän hetkestä!!
    Pysäytät ja olen läsnä...

    VastaaPoista
  6. Outi: Minunkin miehellä on Reinot, mutta minä en osaa Ainoja pitää. Joskus kokeilin ja ei se meidän suhde sujunut. Kiva, että sä edes vähän ulkoilutat Ainojasi.
    Himalainen: Kiitos ihan mahdottomasti. Noista sanoistasi tuli tosi hyvä mieli, taisit sinä pelastaa minun päiväni :)
    Linnea: Totta se oli, tänään tapahtui tuollaisia. Onko Reinot siis tulleet muotiin, muttuneet kengiksi? Minäkin luulin, että niitä vain pihalla ulkoilutetaan.
    Jonna: Sinähän olet bongannut monta Reino-tyyppiä :) Pitäisi varmaan lintujen bongauksen vaihtoehdoksi perustaa tällainen Reino-bongaus. Minun Reinoni käveli ihan kadulla vastaan, keskellä kaupunkia siis.
    Hanne: Kiitos sinulle, että pysähdyit :)

    VastaaPoista
  7. Kävikö kamerakin korkealla, onko kuvia? Ylävinkkelistä on tosiaan kovin erilaista.

    Minä olen mestari delegoimaan parsimisen. Periaatteessa siis osaisin, jos tarvisi, mutta ujutan sen aina siskojen, mummun tai jonkun tehtäväksi. Oikein mieluisat ja kauniit villasukat pitää parsituttaa, muut menkööt reikinensä.

    VastaaPoista
  8. Täällä näyttää tosiaan helmikuulta. Ihanat kuvat! ja kirjoitat niin kivasti. Aina tykkään.

    VastaaPoista
  9. Näistä Reinoista alkoi vielä hymyilyttää lisää, yritän tällä viikolla tiirailla, josko Reinoja olisi täälläkin.

    Isälläni oli Reinot, mutta meidän pikkukoira söi ne ja meinasi kuolla niistä. Voi ne siis olla aika vaarallisetkin, en tiedä liukasteleeko niillä myös helposti..

    VastaaPoista
  10. Näihin sinun kirjoituksiin upoutuu ihan kokonaan. Odotan joka päivä innolla, uutta pientä elävää katkelmaa, jostain hetkestä jonka jaat kanssamme.
    Minäkään en parsi rikkimeneitä sukkahousun kärkiä. Minun vanhemmalla tytöllä on hassun terävät varpaat. Yhdetkään sukkahousut eivät ehjinä pitkään säily. Niitten päälle sitten puetaan ne toiset sukat.

    VastaaPoista
  11. Maijja: Valitettavasti kamera ei päässyt yläilmoihin kanssani. Kun asuu maan tasalla, on hauska päästä joskus korkealle. Minäkin yritän ujuttaa parsimista äidille, mutta näen äitiä niin harvoin, ettei se pysy rikki menneiden sukkien tahdissa.
    Isoinpapu: Kiitos! Se on tämä valo, joka saa niin hyvälle mielelle.
    Reino: Kamalaa, että Reinot melkein tappoivat koiran...kyllä ne on myös liukkaat. Sen verran olen niitä haastatellut.
    Tirpana: Meidänkin tytöllä on sitten varmaan terävät varpaat, kun aina ne sukat menee samantien rikki. Tosi paljon lämmitti kauniit sanasi, kiitos. Olen jotenkin hämmästynyt, että niin moni jaksaa näitä juttujani lukea.

    VastaaPoista
  12. Minä meinasin hankkia pinkit reinot töihin, kun nykyiset työkengät narisevat uhkaavasti. Mutta kun on tämä ostolakko. En tiedä mitä teen!
    Meidänkin lapsilla on aina reikäiset sukkahousut ja niiden päällä sukat. Olen maailman laiskin parsija, enkä tee sitä jos ei ole PAKKO. Miten nämä nykyajan sukkahousut voivat ollakaan niin huonoja! Nyt olen hankkinut tytöille legginssejä, ja ne ovat olleet paljon parempi valinta. Minunkin äitini on muuten mestariparsija. Taitaa kaikki äidit olla. Tai siis no... ;) Tykkään kovasti tavastasi kirjoittaa ja ihmetellä näitä ihan tavallisia arkipäivän juttuja.

    VastaaPoista
  13. Mäkin oon nähnyt reinot tai ainot tai jotkut siskoni jalassa ulkosalla muistaakseni ;)Tuli tuosta heti mieleeni.Minä iloitsen tästä illasta kotosalla kovasti,tänään on onnentuntua sydänalassa,vaikka kierrätyskeskusreissuni ei mitään kummoista tuottanutkaan.Ihanaista helmikuuta sinulle,sinä todella olet jossain hyvä! Ja jotain niistä jo taidan tietääkin.

    VastaaPoista
  14. Jos sukkiksissa on varpaissa reikä niin puen mieluummin ehjät sukat niiden alle. Ei tule varpaat ulos.
    (kuulostan niksi-Pirkalta, poistun)

    VastaaPoista
  15. Totta, miksi Reino-tossuilla nykyään tassutellaan vaikka missä??? Aika muuttuu ja joitakin asioita joutuu vähän märehtimään = )
    Ihana kirjoitus taas!!!

    VastaaPoista
  16. Hei Kirjailijatar,
    Olen saannut koneen takaisin, mutten koneaikaa joten paljoa eroa viime viikkoon ei ole.
    Kaunista valoa ja painavan kepeää tekstiä.Mulla ei aikoinaan au-pair aikoina ollut varaa uusiin kenkiin, joten melko suljetut sandaalit saivat toimia jonkun aikaa talvikenkinä ja kun oli yllättäen yöllä satanut lunta laitoin muovipussit sukkien alle.Keinot ovat monet ja jossei niin ratkiriemukkaita juuri silloin niin varmasti jälkeenpäin.Olen jopa naurannut jälkeenpäin sille kolmelle päivälle Roomassa täysin ilman rahaa - no, tuskin se olisi hauskempaa siis jälkeenpäin ollut jos olisin ollut Pariisissa.
    Mulla on muuten leikekirjassa kuva helmillä ja kiiltävillä kivillä tuunatuista Reinoista ja niitä joku? myi ihan suolaiseen hintaan - ulkokengiksi.

    VastaaPoista
  17. Annika: Pinkit reinot olisivat kyllä asialliset :) Ja lämpimät ja mukavat. Lohduttavaa, että joku toinenkin on yhtä laiska parsija. Minun täytyy mennä ja ostaa lapselle legginsejä.
    Virva: Reinoja siis ulkoilutetaan ihan urakalla. Hauska kuulla, että sinulla oli hyvä maantai-ilta, täälläkin oli leppoisaa.
    Piilomaja: Niksipirkkahan on ihan ykkönen :) Minäkin voisin tehdä niin, kun on kaikki sukat mustia. Lapsella on sitä sun tätä, joten alle puettu sukka vilkkuisi sieltä...no ehkä hauskasti.
    Taru: Joo, ei tässä meinää pysyä maailmanmenossa mukana. Nyt sitten tiedän, että on ihan muotia kulkea Reinoilla kaupungilla.
    Melita: Sinun sandaalimuovispussimuistelosi sai minut hymyilemään leveästi. Oli ihana aloittaa päivä kahvilla ja tuolla muistollasi. Ja onhan se ehkä toisaalta kivempaa olla rahattomana Roomassa kuin pennittömänä kotona. Ai Reinoja tuunataankin?? Tämä oli ihan uutta.

    VastaaPoista
  18. Toistan itseäni, mutta voi mahoton miten viehättävät kuvat! Täällä on ihana sukeltaa kuviin ja sanoihin. En tiedä miten sen oikein sanoisin, mutta tarjoat niin kaunista. Hyvää helmikuun toista!

    VastaaPoista
  19. Et ole tainnut käydä yläasteella, joka pojalla on nykyään reinot:) Mä olen reino-sukua, joten liputan ilmiölle, ainakin vähän (jos pysyy yläastepojissa).

    Mua suututtaa kun lapsen sukkahousut menevät aina tosi pian varpaista rikki enkä minäkään niitä jaksa parsia, eikä lapsi suostu käyttämään kun tuntuu inhottavalta. Olenkin alkanut suosimaan legginsejä.

    VastaaPoista
  20. Reinoja saa nykyään ihan moottoripyöräbootseinakin :)

    Kiitos tarinasta, on hyvä itse kunkin pysähtyä välillä miettimään, missä on hyvä ja missä joku toinenkin on taitava. Joku on parsija-mestari, toinen kuroo sanoja yhteen kauniiksi kuviksi.

    VastaaPoista
  21. Täälläkin piilotetaan sukkahousujen reiät toisilla sukilla.. Juu, vieläkin pidän sukkiksia vajaa 4-vuotiaalla pojalla :)

    hmm, tää tarina sitten taisikin olla totta, vaikka ensin epäröin. Komppaan muita, tulen aina jotenkin "utuiseksi" täällä käydessäni!

    VastaaPoista
  22. Satu: Kiitos ja mukavaa päivää sinullekin :)
    Liivia: En ole tosiaankaan käynyt yläkoulussa aikoihin, joten olen ihan pudonnut muodin kelkasta. Luulin, että Reinoilla mennään vain omalla pihalla ja lähikujilla. Minäkin olen päättänyt siirtyä nyt legginseihin.
    Erika: Vau, nehän voisi olla hienot. Kiitos kauniista sanoista, minä taidan juu parsia vain näitä sanoja.
    Teija: Mä olen niin helpottunut, kun muutkin piilottaa noita reikiä toisilla sukilla. Tarina oli tosi :)

    VastaaPoista
  23. Voi hyvänen ihme miten kauniita kuvia! Sanoista puhumattakaan.

    VastaaPoista
  24. Maare: Kiitos, pelastit päiväni :)

    VastaaPoista