keskiviikko 14. huhtikuuta 2010

Minulla on balleriinat ja paljas kaula

Nyt sain sen jäätelön, kesän ensimmäisen. Se maistui mintulle ja mansikalle. Minulla on balleriinat ja paljas kaula. Muistan balleriinojen paljaat kaulat Bolshoissa, mutta siitä on jo aikaa. Kuoriaiset syövät mittaamattoman arvokkaita kirjoja ja mato tunnelin omenan läpi. Lapsella on kuumetta kolmatta päivää ja se on katsonut kaikki ohjelmat.  Se tietää, että käärme voi niellä kuusikymmentäkiloisen impala-kauriin. Ei parane mennä sen reviirille. Eikä sinnekään aavikolle, missä aavikkosurmakäärme elää. Se hautautuu hiekkaan ja sieltä se surmaa. Mutta silti haluaisin aavikolle, menisin piiloon beduiiniviitan alle ja katselisin aavikon tähtitaivasta. Lapsen verhossa on kaikki tähdet, mutta minä tunnistan vain Otavan.

En jaksa näitä poliitikkojen rahasotkuja. Kun rahaa on vähän, se ei mene ollenkaan niin pahasti sotkuun.

Ja sitten vielä tapaaminen sillalla. Vastaan pyöräili eräs, jonka tapasin viimeksi kaksikymmentä vuotta sitten. Jäimme niille sijoillemme juttelemaan kokonaiseksi tunniksi auringon paisteeseen. Mistä näitä ihmisiä oikein tulee?

21 kommenttia:

  1. Kuume vie arjen värit.Yskä nakuttaa yöt ja olo vaeltaa huonosti nukutun unen jälkeen.Kuopus karkasi kouluun ballerinoissa lenkkarit törröttivät eteisessä.Lämmin ajatus sinulle ja pienelle potilaallesi!

    VastaaPoista
  2. Joko siellä tarkenee balleriinoissa? Kun olimme islannissa, tytöt kulkivat balleriinoissa ja korkkareissa ilman sukkia vaikka oli hyytävän kylmä tuuli. Hui!
    Saiko koira jäätelöä? Se näyttää siltä kuin se haluaisin nuolaisun :)

    VastaaPoista
  3. Luonto-ohjelmat kipeänä ovat kuin suoraan lapsuudestani. Yläasteikäisenä vesirokossa ehti seikkailla todella monta jaksoa David Attenboroughn kanssa ja sukellella herra Costeaun seurassa. Toivottavasti potilas siellä pian paranee!

    VastaaPoista
  4. Ihana tuo Mustakorva...saiko hän nuolaista?

    Olen hautonut kaulaani koko vuoden ja aiemminkin huiveilla...en malta olla ilman, paitsi ihan lämpöisellä..
    Sanotaan, että keväällä pitkään jalat lämpiminä, syksyllä pitkään paljain jaloin...

    VastaaPoista
  5. Maria: Toivottavasti teillä pian parannutaan :) Minusta tuo jäätelö auttoi kummasti omaan flunssaan ja toivotaan, että lapsikin tuosta pian parantuu.
    Solen: Minulla on kyllä vielä sukat, niistä en ole uskaltanut luopua, vaikka tykkäänkin just kulkea paljain jaloin. Koira sai jäätelön jämät. Jäätelö on sen mielestä ykkösihana herkku.
    Merruli: Vesirokko onkin sellainen juuri sopivan pitkä tauti, että ehtii katsoa kaikki luonto-ohjelmat. Minusta nuo Costeaun ohjelmat olivat aikoinaan niin jänniä. Eiköhän se potilas pian parane :)
    Hanne: Sai nuolaista, tai siis itse asiassa tötterön jämät. Minullakin on vielä aamulla villahuivi, mutta iltapäivällä on jo niin lämmintä, ettei sitä voi pitää.

    VastaaPoista
  6. Uskaltauduin eilen illalla ensimmäistä kertaa ulos kevättakissa. Kaulaani en kyllä paljastele vielä pitkään aikaan!

    Olen niitä ihmisiä, jotka välillä vielä toukokuussakin vetää pitkät kalsarit farkkujen alle. Ei ehkä niinkään siksi, että palelisin mitenkään valtavasti, vaan siksi, että kevät aina etenee niin hurjaa vauhtia, että en pysy kyydissä mukana.

    Mulla on just nyt kanssa sellainen olo, että voisin vetäytyä autiomaahan. Onneksi pääsen pienelle lomalle. Ja parasta on se, että osan lomastani saan olla kotona!

    VastaaPoista
  7. Otan aina minttua, jos irtojätskin ostan.

    Vai paljas kaula ja balleriinat! Mulla on vieläkin villahuivi ja ballerinat yhä vintissä laatikossa. Tänään kaupunkiin, pitäisköhän sinne nyt pukeutua kevyemmin, ettei taas tulla kuin eri planeetalta.

    Mä olen ihan pihalla poliitikkojen rahasotkuista. Ei voisi vähempää kiinnostaa. Otsikoita lukiessa ajttelen vaan, että sehän on vain rahaa, kuinka ne jaksaa.

    VastaaPoista
  8. Kylläpäs koiralla on kiinteä katse.
    Tapaaminen sillalla kuulostaa kivalta,erilaiselta.
    Tämä kevät tuntuu hurjan hyvältä,olen huumaantunut.
    Iloa sinulle päiviisi!

    VastaaPoista
  9. Minua nauratti "kesän ensimmäinen jäätelö", kun ei tunnu yhtään kesältä vielä...

    VastaaPoista
  10. Oi, rohkea sinä paljaskaulainen ballerinanainen!
    Mä olen niin vilukissa, että villapaitaa tungen yhä takin alle, vaikka muut käskee ottaa sen pois.

    Mä otan usein pehmiksen suklaaraidoilla.

    VastaaPoista
  11. Aivan loistavia kevät juttuja. Ja vanhan tutun tapaaminen kruunasi. Minäkin hauan nyt heti kevään ekan irtojäätelön. Nami!

    VastaaPoista
  12. Oliko minttua ja mansikkaa vai minttumansikkaa tai jopa mansikkaminttua? Enkuissa ei paljon näy jätskikiskoja, vaan joku Mr Whippy ajelee pehmisautonsa kanssa kesällä. Eikä sekään kovin hyvää ole. Jätskiä ostaessa pitää olla tarkka tai tulee helposti ostettua sellaista kasvisrasvalitkua. Sitä on ihan mielinmäärin. Jäänteitä kuulema sodan ajoilta kun kermaa ei ollut. Maistuu aivan kamalalle.

    Kermajätskiä sen pitää olla, mutta ohhoh että on hinnat korkealla!

    VastaaPoista
  13. Sinulla kuulostaa olevan balleriinojen ja paljaan kaulan lisaksi myos kevat, ja pitkalla! Wau. Tapaaminen sillalla, elokuvatunnelmaa. Ja nyt tekis mieli suklaa-nougaa-totteroa..

    VastaaPoista
  14. Luonto-ohjelmissa totuus on tarua ihmeellisempi. Opin kerran, että sihteerilintu POTKII saaliinsa kuoliaaksi ja popsii sitten suuhunsa. Semmosta söpöä eläinten kesken.
    Paranemisia kuumepotilaalle!

    VastaaPoista
  15. Laura: Minulla taitaa olla käytössä sellainen välikausitakki, kuulostaa nimittäin tosi vanhanaikaiselta ja ihanalta. Päivällä on ollut jo tosi lämmin. Kivaa, että pääset matkalle, piankin?
    Liivia: Minäkin haluan aina kesäjätskiin jotain raikasta. Pidän myös mansikasta ja sitruuanasta. Ja Italiassa kaikki jäätelöt oli hyviä. Kerran ostettiin samasta paikasta kaksi jäätelöä peräjälkee, kun ne oli niin ihania.
    Virva: Koira kerjää tuolla lailla hiljaa ja intensiivisesti. Ei sano mitään, ei läähätä. Istuu vieressä ja tuijottaa lempeillä silmillään...
    Matroskin: Kesä taitaa olla mulle mielentila :)
    Celia: Paljaskaulainen ballerinanainen kuulosti paljon hienommalta kuin mitä minä olen. Tykkään kanssa pehmiksestä, mutta sen pitää olla vaniljaa.
    Tirpana: Se tapaaminen oli kyllä hauska. Se vanha tuttu huusi nimeäni jo kaukaa ja minä olin, että mitä ihmettä. En olisi häntä tuntenut. Kiva, että hän tunsi :)
    Hanna: Oli toinen pallo minttua ja toinen mansikkaa. Minustakin kermajäätelö on sitä parasta, tietenkin :)
    Martta: Juu, nyt on kevättä koko nainen täynnä. Enää en uhraa ajatustakaan talvelle. Tapaaminen sillalla oli kyllä vähän kuin elokuvista. Yllättävä, nostalginen ja hauska.
    Linnea: Luonto-ohjelmat on ihan kamalan mielenkiintoisia. Minä en niitä niinkään katso, mutta lapsi kertoo parhaat palat.

    VastaaPoista
  16. viime kesänä kävelin 3 päivää ballerinoissa belgradissa. varpaat oli rakoilla ja kantapäissä vesikellot. mutta kun naiset oli siellä niin naisia, niin en minäkään kehdannut lenkkareissa tarpoa.
    nyt tekisi mieli jäätelöä..

    VastaaPoista
  17. Outi: "Kolme päivää balleriinoissa" on minusta kuin kirjan nimi. Tai näytelmän! Se kertoisi naisesta, joka eli kolme päivää toisenlaista elämää, ehkä sillä oli salainen rakastettu - vaikka Belgradissa. Mulla on kyllä ihanan pehmoiset balleriinat, ehkä ne ei ole balleriinat.

    VastaaPoista
  18. Haluan lukea tuon kirjan Kolme paivaa ballerinoissa! Pliis, kirjoita se... :-)

    VastaaPoista
  19. Linnea: Oioi, en minä taitaisi osata. Mutta se kirja menee kyllä jo filminä päässääni. Ehkä kirjoitan joskus jotain...vaikka sitten kolmesta päivästä balleriinoissa :)

    VastaaPoista
  20. Laura: Oioi! Kivaa, kerrothan joskus lisää :)

    VastaaPoista