maanantai 26. huhtikuuta 2010

Olen itsekin vähän toista maata


En osaa sulkea uuden kännykän herätystä, se herättää ja herättää.
Edessä kulkevalta naiselta tulee verta nenästä.
Sillä on kaunis tukka, se ei tosin liiku tuulessa.
Minulla on turvonnut olo ja taskut helisee.
Tekisi mieli kääntyä takaisin ja mennä peiton alle nukkumaan.
Joku on moukaroinut minut. Se perkeleen harava.

Kirjastossa on kirja: Täydellinen konttoristi. Sitä en lainaa.
Lainaan Bakhtiarin Toista maata. Olen itsekin vähän toista maata, silleen salaisesti.
On ikävä vanhaa aikaa, kun vielä oli konttoristeja, tarhoja ja siivoojia.
Nyt on vain näitä toimistotyöntekijöitä, päiväkoteja, puhdistuspalvelutyöntekijöitä. Koulussa oli kivaa olla järjestäjä. Piti vain pyyhkiä liitutaulu ja avata ikkuna. Sellaisesta järjestämisestä minä tykkään.

Perutaanko Perussa, luullaanko Luulajassa, onko Turkissa turkkeja?
Minulla on liian vähän itsekuria, aikaa ja kauniita mekkoja.

29 kommenttia:

  1. Minulle kävi kerran niin että olin kaupungilla ja yhtäkkiä rupesi tulemaan verta nenästä. Yritin paperilla tukkia nenää, kun siihen tuli joku hare krishna tyyppi tarjoamaan kookospalloja eikä antanut periksi ennen kuin ostin/otin, vaikka minulla oli puoli naamaa veressä eikä sitä voinut olla huomaamatta :) Silloin ärsytti hieman :)

    Minullakin on mukiloitu olo,taisin vilustuttaa itseni juhlissa. Liian hienot ja pienet juhlakengät.

    VastaaPoista
  2. Kirjoituksesi saa taas aivohampaat pureksimaan. Hyvä. Mutta entäpä sitten Kittilä, kitataanko siellä vai kitistään?

    Ja vielä töistä (lienevät nekin jotain toimia nykyään): key-account manager, yrityskehittäjä, titteliassistentin nimekäs urakoordinaattori. Mitä vielä!

    VastaaPoista
  3. Erityisesti minä kaipaan terveyssisaria! Ja osuuskaupanhoitajia. Sellaisia palvelualttiita, jotka käärivät lauantaimakkaranpalan voipaperiin ja antavat käteen tiskin yli. Ensin sitä haistaa ja sitten haukkaa.

    VastaaPoista
  4. Terveiset täältä menneeltä vuosituhannelta.Lastentarhanopettja elää vielä!Ja toivottavasti elää vielä kauan-vaikkei nuoret enää tähän hommaan halua .enimmäkseen rankkaa duunia p palkalla. Nyt hemmottelua sinulle rankan haravahomman jälkeen ! ja kännykän voi heittää pönttöön (teki tämä täti ja niin ei saa tietenkään tehdä! niin jopa hiljenee..)

    VastaaPoista
  5. Luin jo bussissa kotimatkalla ja vieläkin tykkään tästä erityisesti, etenkin siitä kauniista tukasta joka ei liiku tuulessa :))

    VastaaPoista
  6. Onko karhulassa karhuja =)

    Herkkiä kuvia..lasista, kirkas, utuinen, itkevä..

    Minustakin oli kiva olla koulussa järjestäjä..
    Kaipaan oikeasti koulussa niitä järjestäjiä...
    itse raahaan, pyyhin, putsaan..

    VastaaPoista
  7. Minä haluaisin olla juoksupoika. Nyt teen melkein samaa työtä, mutta tosi valjulla nimikkeellä.

    VastaaPoista
  8. tampereella tampataan. tai sitten tamperoidaan, mutten ole ihan varma mitä se olisi, mielikuvanomaiseen häivähdykseen liittyy teippi, pakettiauto ja hyvntahtoinen talonmies.

    tykkään kamalasti tästä kirjoituksesta.
    kiitos

    VastaaPoista
  9. Solen: Ei ole totta, olisi nyt antanut sinulle jonkun nenäliinan ennemmin. Minä en ole koskaan maistanut HareKrishna-kookospalloa. Toivottavasti se oli edes hyvää.
    Sari: Kiitos :)
    Maijja: Minä luulen, että Kittilässä kitataan paljon viinaa :) Vaan enpäs tiedä, kerran olen vain käynyt. Silloin vähän kitattiin. Onneksi minulla on sentään suomenkielinen titteli.
    Linnea: Osuuskaupunhoitaja onkin ihana, tulee heti lämmin olo, kun kuulee sellaisen sanankin. Lapsena suurinta herkkua oli ranskanleipä ja meetvursti.
    Maria: Vai lensi kännykkä roskiin! Siinä on kunnon asennetta. Kyllä minullakin meinasi tänään lentää monta kertaa. En olisi todellakaan halunnut uutta kännykkää, se oli pakkoliike.
    Anni: Minua hämäsi siinä tukassa joku, sitten huomasin, että se oli aivan paikallaan, vaikka omani liehui tuulessa :)
    Hanne: Karhulassa on varmasti paljon karhuja! Joo, piti laittaa erilaisia laseja...oli sellainen olo. Eikö järjestäjiä ole enää missään? Alakoulussa on.
    Himalainen: Juoksupoika on hieno, se jouksee vaan paikasta toiseen. Sillä on pisamia ja sallainen lakki.

    VastaaPoista
  10. Lapsena matkustimme Mummin pihakeinulla ensin Nakkilaan ja sieltä Karkkilaan. Olimme hyvin sisäistäneet, että ensin suolainen ja sitten vasta makea.

    Mulla on itsekuria ihan sopivasti ja monta kaunista mekkoa kovassa käytössä. Mutta mistä ihmeestä sitä aikaa oikein saisi?

    VastaaPoista
  11. Isoinpapu: Minä tykkään sinun kommentista...tamperointi rupesi nyt kovasti kiehtomaan. Täytyy varmaan hankkia talonmies, pakettiauto ja teippiä ja katsoa mitä tapahtuu...varmaan tampererointia parhaimmillaan.
    Laura: Hihih...tämä on hauska...ensin nakkia ja sitten karkkia :) Minulla on ihan liian vähän mekkoja, vaikka tykkään niistä. Taidan lähteä kirpparille metsästämään.

    VastaaPoista
  12. Niin ja Juupajoella täytyy olla vähän sellaisia savolaishenkisiä tyyppejä hämäläisyydestä huolimatta. Juupa, juupa ja silmänisku perään.

    Mutta millaisiahan on sitten ne Kutemajärven porukat?

    VastaaPoista
  13. Kotiseudulla on lanteita (Lannevesi), reisià (Reisjàrvellà) kàrsià (Kàrsàmàki) jne! Aikoinaan valmistuin ensimmàisten joukossa àidinkieleen, ruotsin kieleen ja tekstiilitòihin erikoistuneeksi luokanopettajaksi. Minulle olisi riittànyt titteli kansakoulunopettaja, mutta just silloin koulu muutettiin peruskouluksi. Onneksi tuo alkurimpsu jài aika pian pois, joten peruskoulun opettajahan minà. Tai ope. Tai Liisa-ope viimeisinà vuosina eskarissa. Siità tittelistà tykkàsin.

    VastaaPoista
  14. Mun sanavarastossa ei ole päiväkotia, on vain tarha.
    Ja liian vähän mekkoja mullakin. Ei yhtään sellaista sukkahiusujen kanssa pidettävää mekkoa, mitä keväisin kaipaisi. Pelkkiä hellemekkoja vain.

    VastaaPoista
  15. Vuosi vuodelta Suomessa käydessäni ällistyn enemmän niiden sanojen määrästä joita on sillä aikaa keksitty kun olen ollut poissa. Ei ole aina järjen häivää niissä, tai sitten ymmärrys on jättänyt minut.

    Suomi on väärällään hilpeitä paikannimiä ja monimerkityksisiä kaupunkeja mutta onhan Ruotsissakin Hönö ja Mörkö ja niistä olen aika kade.

    VastaaPoista
  16. Olen yrittänyt taivuttaa työtitteleitäni suomesta englantiin ja on mennä hermot-suora käännös kun on ihan jotain muuta. Argh...

    Mutta hupaisinta on kesällä ajella ympäri Suomea ja pongata hauskoja paikan nimiä.

    VastaaPoista
  17. Tykkään tästä kirjoituksesta hirmuisesti. Kuten moni muukin minua ennen, minä olen mattimyöhäinen ja viimeisenä aina kommentoimassa niin, että kaikki hyvä on jo sanottu.

    Mutta tykkään.

    VastaaPoista
  18. Hauskoja sanaleikkejä! Onko Nokialla naamat noessa? Kasvaako Karkkilassa karkkeja? (Lapsena luulin niin). Entä onko Tuupovaarassa tuupo vaarassa? :D Hihittelen täällä ääneen.

    VastaaPoista
  19. Ai niin, vielä lisään. Näistä hauskoista paikan tai kadun nimistä. Olen nähnyt sellaiset kyltit kuin "Sudenmulkkauksentie" ja "Nuuskamuikkulantie". Mitäpä muita hauskoja löytyisikään?

    VastaaPoista
  20. Sanat ovat niin kovin mielenkiintoisia. Annikan kommentista tuli mieleeni, että tiedän mulkkauksellekin ainakin kolme eri merkitystä.

    Katsoikohan se susi siellä pahasti siellä tiellä? Vai kaatuiko se? Vai menikö sen saappaaseen vettä? Vai katsoiko joku sitä pitkään ja äkäisesti?

    VastaaPoista
  21. Homeperseensuo ja muita matkailukohteita -kirjasta löytyy hyvinkin mielenkiintoisia suomalaisia paikannimiä, mm. Himonniemi, Akanpaskaoja, Vähähelvetti, Viinakallio, Jurri, Ollinmunat, Nännilampi ja Tussukoski. Nämä olivat sieltä lievimmästä päästä... Ja onhan Turussakin Pallivaha!

    Juu ja minäkin inhoan mukahienoja englanninkielisiä ammattinimikkeitä. Syvästi inhoankin. Niin kuin tekstissäsi pohdiskelitkin, myös suomeksi muutetaan kunnon ammatit hämäriksi: koulun vahtimestarikin on nykyään kiinteistönhoitaja. Olisi kyllä paljon komeampaa olla sekä vahti että mestari!

    Mukavia nämä nimistöpohdiskelut!
    -Marjo

    VastaaPoista
  22. Mullakin on aivan liian vähän mekkoja ja hameita. Asia on ehdottomasti saatava korjautumaan.

    Poikaystävälläni oli sama ongelma uuden kännykkänsä kanssa. Sellainen kosketusnäyttö. Onneksi se oppi jo käyttämään sitä, niin ei tarvi enää tukkia korvia tyynyllä joka aamu. Toivottavasti sinäkin opit! :)

    VastaaPoista
  23. Ihana teksti!
    Mullakin ihan liian vaikea/hieno kännykkä, jota inhoan. Salaa toivon että se menisi rikki ja saisin uuden. Kerran sen päälle kaatui jo pesofatillinen vettä kodinhoitohuoneessa eikä toiminut vähään aikaan, mutta sitten kuitenkin alkoi taas toimimaan... Soitan usein 8-vuotiaani puhelimellä, se on hyvä, tarpeeksi yksinkertainen.
    Pienenä piti koulussa kertoa omien vanhempien ammatti. Paras kaverini kertoi äitinsä olevan reskontranhoitaja, vitsi että se kuulosti hienolta :) Mun äiti oli sitten se konttoristi, kyllä sekin ihan hienolta kuulosti.

    Edelliseen postaukseen vielä kommentti: Lue ihmeessä Pentti Alangon; Pieni vihreä kirjani, paras puutarhakirja ikinä!

    VastaaPoista
  24. Jonna: Juupa, juupa, ihan totta. Siellä ne nyökyttelee ja iskee silmää...savolaiset. Vaan eipä pidä kovasti ilakoida savolaisilla, kun miehen suku on sieltä :)
    Lissu: Minusta kansakoulunopettaja on aika hienolta kalskahtava nimi. Se opettaa koko kansaa, on se mahtavaa. Mutta minä olen varmaan henkisesti syntynyt reisjärvellä, on reittä.
    Liivia: Joo, mullakin on hellemekkoja :) Minustakin tarha on paljon parempi, vaikka jotkut kauhisteleekin, että viet lapsesi tarhaan (tai siis silloin, kun vielä vein), mutta vienpä vaan. Itse olin lapsena seimessäkin. Sepä kuulosta suloiselta, tulee ihan Jeesus-lapsi mieleen.
    Violet: Aika hönö juttu :) Kieli muuttuu valtavasti vuosien mittaan. Ystäväni, joka on asunut jo parikymmentä vuotta ulkomailla, on siitä puhunut.
    Pikkujutut: Totta, englanniksi on erityisen haastavaa kääntää titteleitä. Kaikki on jotain ihan kummalista, en oikein tiedä itsekään, mikä olen muilla mailla vierahilla.
    Ilona: Kiitos, se on vaan ihan ihanaa, että joku tykkää. Se riittää. Se on vähän kuin Facebookissa se nappula: Tykkään :)
    Annika: Nyt kyllä repesin, ensinnäkin toi onko Tuupo vaarassa Tuupovaarassa, on ihan huippu + että Sudenmulkkauksentie...mitä ihmettä???
    Laura: Ihan totta, kaikki nämä merkitykset?? Minulle se olisi vaan ollut susi joka oli ihan mulkku tai pikemminkin susi, jota pidettiin ihan mulkkuna...tosi jännää. Ootte te vaan ihania!
    Marjo: No mutta sinähän olet suorastaan perehtynyt näihin nimiin :) Uskomattomia nuo esimerkit...tästä tulee nyt mieleen että Kun Viinakalliolla otettiin Jurrit, Ollinmunat suuntautui Himoniemeen, Nännilampeen ja Tussukoskeen. Ei siinä sitten Akanpaskaoja enää paljon merkannut. Vähähelvetti pääsi irralleen. Mä nauran täällä nyt ääneen. Mikä näitä suomalaisia on riivannut ja riivaa? Tiedetään.
    Hanna: Piti mennä tänään kirpparille ostamaan mekkoja, mutta siivosinkin sen sijaan. Joo, mä opin pikkuhiljaa. Tänä aamuna herätys jo toimi ok ja osasin jo lähettä tekstiviestinkin :)

    VastaaPoista
  25. Annakaisa: Minun pitää lukea tuo Alango, ehdottomasti. Kuulostaa juuri minun kirjalta. Arvaa mitä, minä olen ollut kuukauden verran reskontranhoitaja, opiskeluaikana kesätöissä. Se oli niin hienoa, en edes tajunnut mitä reskontra on. Minulla oli myös toinen titteli: tehdaslaskuttaja. Ja se tehdaslaskutus oli kimuranttia, ou jee.

    VastaaPoista
  26. Mä olen ollut roskankuljetusfirman asiakaspalveluemäntä.

    VastaaPoista
  27. Mekkoja, mekkoja! Tulisi jo lämpöä, että niitä mekkoja pääsisi pitämään, edes legginssien kanssa. Minä kovin herkka saamaan keväisin vitsatietulehduksen ja kateudesta vihreänä katselen siskoja jotka jo hameissa kulkevat. Minä senkun poljen aamuisin pyörää ja kiskon villapaitaa pyllyn ja satulan väliin!

    VastaaPoista
  28. Laura: Vau, aika hienoa tuokin :)
    Eilen tänään huomenna: Minäkin toivon vähän lämpimämpiä ilmoja, että saisi legginsit jalkaan ja paljaat jalat. Se on ihanaa, paljaat jalat ja sitten sandaalit.

    VastaaPoista