torstai 26. elokuuta 2010

Kemppi on porkkanan vihollinen



Ajoin sumussa Säkylään ja opin, että kemppi on porkkanan vihollinen.
Minulla ei ole vihollisia tai en heistä ainakaan tiedä. Mutta ei elokuvissakaan kukaan koskaan mitään tiedä, paitsi sankari.
"Onko sinulla vihollisia? Tiedätkö, että joku toivoisi sinulle pahaa?"
Minulla on rikkinäiset kengät ja sateenvarjo, mutta en saa ostetuksi uusia. Kastun toiselta puolelta.
Ja se laukun taskukin on taas ratkennut, mutta pari asiaakin ratkesi tänään.
Lapsi hyppäsi kaksi kertaa pidemmällä kuin aikaisemmin, joskus näen unia, että loikin kuin astronautit.
Uusia sanoja tänään: kemppi ja jurominen.

21 kommenttia:

  1. Kuljin tänään sateen puoleisella kadulla toisella puolella paistoi aurinko-kun vaihdoin katua sateenvarjo hajosi.Sen voi ommella.En saa tänään asioita ratkeamaan joten siivoan hullunlailla(entisen appiukon sanonta naisen tehokaalle siivouspuuskalle).
    ps jospa miehesi ompelisi vuoren...

    VastaaPoista
  2. No taydentyipas nyt munkin sanavarastoni kahdella kivalla sanalla. Ja silmani saivat myos maistella kahta ihanaa ruokaa. Vau mitka varit! :))

    VastaaPoista
  3. Pakko kysyä, mikä on kemppi?

    Minulla on ehjät kengät, mutta jalat kastuvat kuitenkin ja sateenvarjo on ehjä, kastun kuitenkin, taidan olla sen alle liian suuri.

    VastaaPoista
  4. Hei kiitos taas tekstistä, mun blogissa on sulle jotain:)))

    VastaaPoista
  5. Minä en laita porkkanoita kasvamaan kemppien vuoksi, en jaksa taistella niiden kanssa, vaikka anopilla on sipuliniksit ja muut.
    En tiedä vihollisista, mutta töissä on yksi, joka jaksaa nälviä päivästä toiseen, toisena päivänä selviän voittajana, toisena itken. Tänään en jaksanut taistella hänen kanssaan.
    Taistelukommentti tämä taisi olla.

    VastaaPoista
  6. Mulla on tänään väärinlukemispäivä, luin, että menit Särkylään ja ajattelin, että lääkäri on varoittanut jostain taudista nimeltään kemppi ja ehdottanut porkkanaa lääkkeeksi.

    Rikkinäinen sateenvarjo minullakin. En koskaan muista, että se on rikki, paitsi silloin kun sataa kovaa.

    Mutta mitä on jurominen ja kemppi?

    VastaaPoista
  7. Kylläpä täällä nyt on sivistävää! Ensin sipatti ja nyt kemppi. Piti heti paneutua asiaan. Talvehtuu kuulemma kuusen alla. Se kemppi siis. Onneksi mun porkkanat asuu kaukana kuusista!

    Mulla ei ole koskaan sateenvarjoa mukana. Se aina unohtuu ja on tietenkin pyöräillessä vähän vaivalloinenkin.

    Mutta vihollisia? En tiedä onko heitä. Tahdonkohan itse jollekin pahaa? Ehkä joskus vähän... Mutta se menee ohi.

    VastaaPoista
  8. Maria: Ehkä se vuori kestäisi sitten paremmin :) Ei ole tullut mieleenkään, että sateenvarjonkin voisi ommella!
    Itkupilli: Sanat on hassuja, aina oppii uusia, vaikka luulee jo tietävänsä kaikki.
    Marjohei: Kemppi on paha vihulainen, syö kuulemma naatit. Sulla on joku reiällinen sateenvarjo varmaan.
    Seija: Kiitos hirmuisesti! Olen otettu.
    Himalainen: Joskus pitää taistella! Mä harvoin ryhdyn taistelemaan tai hermostun, mutta joskus on pakko. Tosi kurjaa, että sulla on niin kelju työkaveri. Onkohan sillä itsellään tosi paha olla tai sitten se on vaan ilkea...
    Celia: Hihihhi! Tuohan olisi ollut paljon parempi juttu. Että tauti nimeltä kemppi, johon tepsii porkkana. Kemppi on paha tuholainen ja jos kemppi syö porkkanan naattia, se voi ryhtyä juromaan, eli ei kasva hyvin. Tämä nyt oli tosi huono/yksinkertainen selitys.
    Laura: Ai kuusen allako se vihulainen asuu? No, täytyyhän senkin jossain asua. Pyöräillessä se onkin ihan paha, sateenvarjo siis. Minäkin toivon, etten tee toisilla pahaa tietämättäni. Tarkoituksella en ainakaan tee, ainakaan yleensä.

    VastaaPoista
  9. En minäkään tiennyt noita sanoja, mutta nyt selvisi.

    Minullakin ratkesi yksi asia tänään, voi että oli mukavaa.Kuulostipa tuo edellinen hassulta mutta jätän sen nyt kuitenkin siihen.

    VastaaPoista
  10. Minäkään en tiennyt aiemmin, mikä "Kemppi" on,
    paitsi Usko Kemppi on kait kirjailija? Sit tunnen Kempin Martin ..

    Ostin uudet Tennarit, sinisenharmaat niket, kivat. En halua kastaa niitä!

    VastaaPoista
  11. En minäkään ole tiennyt mikä on kemppi (oli kerran yhden oppilaani sukunimi). No ei ole jurominenkaan tuttu ollut.

    Vihollisia kyllä mulla on, ainakin joistain kommenteista kaikuu.

    VastaaPoista
  12. Kyllä meillä on mahtava kieli! Kemppi! Jurominen! TUlee asioita mieleen vaikkei tajuaisikaan mitä sana oikeasti tarkoittaa.

    VastaaPoista
  13. Välillä sitä miettii onko parempi uskoa kaikista ihmisistä hyvää ja sitten pettyä kun joku osoittautuukin viholliseksi, vai olla varuillaan ja siten hiipiä vahingossa hyvienkin ihmisten ohi.

    VastaaPoista
  14. Kemppi. Sekö noita minun surkeita porkkanoitani vaivaa...! :)

    Ihana palata tänne, tännekin, niin paljon kaikkea. Kiitos!

    VastaaPoista
  15. Voi porkkana parka, jos se joutuu juromaan! Ei kiva.

    VastaaPoista
  16. En tiedä mitään kempistä tai juromisesta, mutta Säkylä on ent. raumlaisel tuttu.. Mulla ei ole vihollisia. Kai. Olen kuin Pekka Töpöhntä, yhtä luottavainen: kaikk ne hyvä tarkottava kumminki, tai jottai sin päi.

    VastaaPoista
  17. Minäkään en ole kuullut kempistä. Se on hyvä se, eipähän tartte pelätä moista :D Porkkanat on tosin penkissä vielä, pitäisikö alkaa pelkäämään?

    VastaaPoista
  18. Ainakin tänä vuonna porkkanapenkkini säästyi kempeiltä, mutta yleensä pidän penkin yllä harsoa ainakin juhannukselle asti. Nuorimmainen oli eilen innolla mukana nostamassa porkkanasatoa.

    Kirppakaan ei ole mukava vieras kasvimaalla ja niitä on tänä vuonna riittänyt.

    Toivottavasti kaikki viholliseni löytyvät tuolta kasvimaan kulmilta.

    VastaaPoista
  19. mulla on sateenvarjot aina rikki. mutta johtunee siitä etten ole koskaan ostanut sateenvarjoa, olen aina löytänyt uuden kun entinen on levähtänyt täysin käsiin. eikä ne löytövarjotkaan ikinä ihan priimoja ole..

    VastaaPoista
  20. Kemppi! Aina oppii uutta. Mulle tuli mieleen joku vanhan ajan työkalu. Kempillä voisi vaikka kammeta esiin suohon uponneita perustuksia.

    Vihollispohdinta sai miettimään. On monia ihmisiä, joista en pidä, mutta kellekään en oikeasti tahdo pahaa (yhdelle tahdoin, ja veljensä kuoli, sen jälkeen lakkasin tahtomasta). Yritän ajatella, että muiden ihmisten laita on samoin.

    VastaaPoista
  21. Pikkujutut: Asioiden ratkeaminen on aina niin mukavaa :)
    Hanne: Minäkin haluaisin uuudet tennarit tai tennarit ylipäätään, sillä tähän asti olen lainannut tyttären tennareita salaa, nyt en enää voi.
    Liivia: Minäkin tunsin joksus Kempin. Ei välitetä vihulaisista. Lapsena huudetiin "Me ei väistetä muita kuin puita."
    Isoinpapu: Se onkin hauskaa, kun ensin kuulee sanan ja yrittää ymmärtää, mitä ihmettä se tarkoittaa.
    Pirkko: Totta...minä uskon kaikista hyvää, olen sillä tavalla vähän naivi.
    Ilse: Kiva, että palasit. Toivottavasti ei ole kemppi iskenyt sinnekin :(
    Satu: Hihihi...ei tosiaan ole kiva!
    Arle: No, minä olen samanlainen töpöhäntä. Kaikista uskon hyvää, joskus sitten joudun pettymäänkin. Säkylän kylä on kyllä aika kaunis.
    Annika: Ehkei ne kempit iske sinne, toivotaan! Jos pelkää, ei voi tehdä mitään, ei edes istuttaa porkkanoita.
    Merruli: Kirppa! No nyt tuli taas uusi sana. Kirvan minä tunnen, mutta kirppa on ihan uusi kaveri. Noita ton tyypin kavereita taitaakin riittää.
    Outi: Mulla vähän sama juttu. Niitä tulee jostain, muttei kaupasta. Tuossa sojottaa nyt piikit niin pahasti, että on aika vaarallinen tapaus.
    Anniina: Oi, sinulle tulikin varmasti kamala olo tuon toivomuksen jälkeen. Vaikka tietää, ettei toivomalla tuollaiset asiat tapahdu, se taatusti pelästyttää. Niin pitäminen ja vihaaminen on niin eri asioita. En minäkään kaikista pidä...toi kemppiselitys oli hyvä.

    VastaaPoista