maanantai 16. elokuuta 2010

Laittaisin lierihatun ja Amor ampuisi nuolen


Tänään lähetin 42 sähköpostia.
Aivoni ovat hämähäkin seitti.Illalla olin suihkussakin lukin kanssa. Se pelkäsi enemmän.
Perjantaina tipuin työpöydältä, nyt haaveilen Pietarista, että lipuisin Fontanka-kanavaa ja söisin
pelmenejä. Laittaisin lierihatun ja Amor ampuisi nuolen.
Kieslowskille oli Sinisessä tärkeää, että sokeripala värjäytyi kahvista tasan neljässä sekunnissa.
Minäkin pidän yksityiskohdista, siitä miten omenan poski punertaa ja valo siivilöityy huoneisiin.

21 kommenttia:

  1. Ostin viime kesänä Lontoosta lierihatun. Sellaisen olkisen. Mutta en ole vielä koskaan sitä käyttänyt, vaikka se on ihana. Nuorempana käytin joskus äidin vanhaa huopaista. Pitäisi ehdottomasti olla elämässä enemmän tilaisuuksia pukeutua lierihattuun!

    VastaaPoista
  2. Olen katsellut Sinistä tänä kesänä paljon.Saan jotain kummallista lohtua siitä.Karkkipaperikohta on yksi lempikohdistani samoin näkymä kahdesta naisesta WC:ssä.Ajatuksien kompurointi vaivaa ,täytyy hakea iltakahvia.Kiitos Kirjailijatar taas tästä!

    VastaaPoista
  3. Minäkin pidän yksityiskohdista, siitä miten omenan poski punertaa ja valo siivilöityy huoneisiin.

    Pidin erityisesti tästä. Ilmeikkäitä, tunnelmallisia valokuvia. Vau.

    VastaaPoista
  4. Yksityiskohdissa on suuruutta. Nyt juuri lähin on tämä: lusikka, maailman suurin ihme. Sitä on pieni tuossa pyöritellyt minuutteja. :)

    VastaaPoista
  5. Laura: Vau, se sopiikin sulle varmaan loistavasti. Minä en oikein osaa pitää hattuja, haaveilen vaan. Mutta lätsistä tykkään, sellaisista miesten lakeista.
    Maria: Minäkin olen nähnyt sen moneen kertaan, viimeksi toissailtana. Yksi lempparielokuvistani.
    Tuure: Kiitos. Yksityiskohdat ovat tärkeitä, mutta lopulta elämässä taitaa olla tärkeintä kokonaisuus. Tai en tiedä. Yksityiskohdat jäävät mieleen paikoistakin.
    Ilse: Oioi, lusikka kädessä. Se on ihme. Siinä on kasvu.

    VastaaPoista
  6. Nautin suunnattomasti tavastasi kirjoittaa. Annat minulle jokaiseen päivään iloa sanoillasi ja kuvillasi. Kiitos siitä.

    VastaaPoista
  7. kokonaisuus on enemmän kuin osiensa summa..
    mutta pienet yksityiskohdat viehättävät minuakin..
    tykkäsin tosi paljon Sininen-leffasta..
    musiikki on siinä hyvin voimakasta..
    vesi myös..
    Sinun kuvasi ovat aina sielukkaita!

    VastaaPoista
  8. Kieslowskissa taisi olla perfektionistin vikaa. Kauniita elokuvia teki kyllä. Minä katsoin keväällä Sinisen uudestaan, jotenkin tämä viimeisin katselu oli minulle liian painostava, en tiedä miksi.

    Minä tuijottelen nyt omenoiden poskia illat pitkät ikkunasta. Ajattelen jo sitäkin miltä omenapuut näyttävät eri sesongeissa.

    VastaaPoista
  9. oih ja voih, minä laitoin tänään kaksi sähköpostia ja het uuvuttaa. No ei ystäville postittelu, mutta sellaisten virallisten. Ne on tylsiä. Miten jaksoit 42?

    Isoista asioista jää mieleen aina vain ne pienet, yksityiskohdat. Joskus se on minulle hankalaa, kun muistan vain sen perhosen siiven lepatuksen samalla hetkellä kun pappi sanoo aamen tai sen miltä ensilumi näytti, kun eno laskeutui hautaan. Ehkä näin parempi. Pidän yksityiskohdista minäkin :)

    VastaaPoista
  10. Joskus se vapauttaa, että voi keskittyä vain yksityiskohtiin: tuijottaa hammaslääkärin tuolissa seinän rakoa, pitkällä lenkillä kuulla vain hengityksensä, jäädä miettimään valon heijastuksia kun lapsi raivoaa.

    VastaaPoista
  11. Minä en ole ikinä nähnyt niitä värejä. Taitaa olla melkoinen aukko sivistyksessä. Mutta en ole nähnyt Star Warssejakaan.

    Yksityiskohdista rakentuu kokonaisuus. Yksityiskohdat on pohja.

    Minä ihastelin äsken kanssamme kukkuvaa Haitulaa. Miten hän teki muovisista lelueläimistä sieviä kaaria ja ympyröitä. Yhdellä oli pilkkuja ja se oli kipeä, toinen oli opettaja. Yhdesä ne lauloivat Ihhahhaa ja Prinsessa Ruusunen linnassa, linnassa, linnassa. Minä näin sen.
    Huoneen toiselta puolelta katsonut sen sijaan näki varmaan pyykkejä viikkaavan äidin ja hänen vieressä leikkivän tytön.

    VastaaPoista
  12. Minun aivoni ovat kuin peittyneet hämähäkinseittiin. Jumissa, tahmeat. Pitäisi puhaltaa puhtaaksi.

    Lierihattu kuulostaa juhlavalta. Olen vuosien varrella ostanut jo monta - kaikki jäävät käyttämättä, enkä edes tiedä miksi!

    VastaaPoista
  13. tänään juuri mietin noita yksityiskohtia. on niin suuri ilo huomata, että huomasi.

    VastaaPoista
  14. Pipo vinossa: Vo kiitos, tosi kiva kuulla :)
    Hanne: Totta, musiikki on tuossa elokuvassa ihan äärettömän tärkeässä roolissa. Ja se vesi...mutta sekin on totta, että kokonaisuus on enemmän kuin osiensa summa :)
    Merja: Minä en ole yhtään perfektionisti. Dokumentissa Kieslowski kertoi, kuinka laittoi assistenttinsa testaamaan, minkä merkkiseen sokeripalaan kahvi imeytyy neljässä (vai oliko viidessä) sekunnissa täsmälleen. Kun häneltä kysyttiin, miksi se oli tärkeää, että kahvi imeytyy juuri neljässä sekunnissa, hän vastasi: "Ei kukaan jaksaisi katsoa sellaista pidempää. Se nauratti minua kamalasti.
    Solen: Sen takia pää varmaan onkin sekaisin :) Minullekin jää mieleen tuollaiset yksityiskohdat. Joskus sitä myös pakenee yksityiskohtiin, katsoo perhosta, kun ei kestä katsoa jotain muuta.
    Merruli: Sinäpä sen sanoit. Hammaslääkäristä muistan tarkkaan sen kattolampun muodot :) Mutta muutenkin, se on joskus vapauttavaa.
    Jonna: Värit olen nähnyt, en kaikkia Star Warseja kylläkään. Ne ekat olen nähyt, lapsena. Sä kuvasit hienosti tuon tapahtuman kautta, mitä elämässä usein käy. Kaukaa näkee ihan eri juttuja kuin läheltä. Siksi on joskus hyvä mennä kauas ja joskus taas lähelle.
    Ansku: Joo, tännekin puhallusta kiitos :) Oioi, mulla ei ole ollut kuin yksi lierihattu, enkä osannut sitä käyttää.

    VastaaPoista
  15. Mirka: Totta, se onkin aina kivaa. Ja lapsen kanssa on mukava kulkea, kun se näkee juuri ne yksityiskohdat.

    VastaaPoista
  16. Tosi kauan siitä kun viimeksi näin Sinisen, muistelen, että pidin siitä kuitenkin eniten, vaikka se oli niin haikea.
    Oliko siinä jokin sellainen kahvilakohta, jossa se nainen sekoitti jäätelöä kahviin... minusta siinä oli silloin jotain ihmeellisen hienoa, hiljentymistä nautintoon. Tai sitten se oli jokin toinen filmi, en ole enää varma. En muista elokuvista tärkeitä asioita, vain sellaisia asioita, miltä katsominen tuntui.

    VastaaPoista
  17. Mina niin luomoudun sun kuvista ja kirjoituksista, etten osaa sanoa muuta. Minakin taidan pitaa yksityiskohdista.

    VastaaPoista
  18. Olen hyvällätavalla "kateellinen" kirjoitustyylistäsi, ihanaa luettavaa! Pistää ajattelemaan :)

    Yksityiskohdista pidän minäkin, jujuista.

    VastaaPoista
  19. Himalainen: Minäkään en ollut nähnyt elokuvaa vuosiin, mutta eilen sen katsoin. Se oli edelleen vaikuttava. Kyllä, kyllä nainen sekoitti jäätelöä kahviin. Minäkin muistan vain sen, miltä elokuva/kirja/näytelmä tuntui.
    Itkupilli: Kiitos :) Yksityiskohdat ovat mielenkiintoisia. Joskus ne kertovat paljon enemmän kuin suuret linjat.
    Minja: Voi kiitos, olen hämmentynyt :) Jujut ovat ihania, kun niissä on joku juju :)

    VastaaPoista
  20. Tosi virkistävää lukea tällaista blogia, jossa on oma runollinen lähestymistapansa ja jokainen lyhyehkökin kirjoitus sisältää aina paljon ajatuksia. Kuvatkin ovat hienoja. Kiitokset päivän piristyksestä. :)

    VastaaPoista
  21. Petteri: Kiitos mukavasta palautteesta. Virkisti puolestaan minun päiväni :)

    VastaaPoista