tiistai 30. marraskuuta 2010

Suolaa punaviiniin

Mies kuvaa, minä en ehdi valoisalla ulos.
Nuorena tanssittiin, vaikka oli fläkki hameessa, muisteli nainen junassa.
Suolaa punaviiniin ja kylmää vettä veritarhoihin.
Älkää ripotelko suolaa haavoihin, menkää metsään ja kumartakaa kuulle.
Talon kuuluu olla mäellä ja miehen mäen alla. Ja sitten voi mies kiivetä mäen päälle, jos huvittaa. Minua huvittaa nyt kävellä pakkasessa, vaikkei kohmeiset huulet käännykään hymyyn. Huvittaisi ostaa tuo vene. Huvittaisi lukea koko ilta Piia Postin kirjaa, sillä se piti jo palauttaa. Huvittaisi juoda glögiä, kävellä Aurajoen jäällä ja puhaltaa ikkunaan huurteinen maalaus.
Tiedossa parit juhlat ja matka. Ei hullumpaa.

26 kommenttia:

  1. Tuo ylin kuva! Voihan huutomerkki!

    Nuorena kaadettiin suolaa punaviiniin, kerran koko paketillinen yhdelle hienolle matolle, ja haavoihinkin joskus.

    Kivoja juhlia!

    VastaaPoista
  2. Ei suolaa haavoihin, mutta sienisalaattiin ja graavattavalle lohelle senkin edestä. Ja helteellä hevosille.

    VastaaPoista
  3. ...jahas ja mun Turku-ikävä taas kolkuttelee! Vene ois kyllä aika huippu :)

    VastaaPoista
  4. Ihanaa tehdä haaveostoksia: veneitä, taloja, puutarhoja...
    Hassua, miten hymy hyytyy pakkassäässä. Ja mitä enemmän asiaa ajattelee, sitä enemmän alkaa naurattaa, mutta suu ei vaan veny hymyyn. Vastaantulijoilla voi olla hauskaa - tai sitten pelottavaa - katsoa vinoon vääntynyttä suuta.
    Nautinnollista matkaa ja iloisia juhlia!

    VastaaPoista
  5. Mistä sinä muistit nämä suola/kylmä vesi-jutut? Näissä minä olen huono, mutta osaan käyttää ratamonlehtiä, jos pieni haava yllättää kesällä.

    Turussa näyttää kivalta. Olen tulossa sinne päin sunnuntaina.

    Nauti juhlista ja matkasta!

    VastaaPoista
  6. Noita suolan haavoihin ripottelijoita osuu joskus kohdalle. Saavat siitä kiksejä. Heitä ei ehkä huvita mikään muu.
    Tiedossa olevat juhlat ja matkat ovat joskus parhaimmillaan siinä vaiheessa kun ovat vasta tiedossa. Toivottavasti omasi parhaimmillaan sekä ennen, että reaalitodellisuudessa.

    VastaaPoista
  7. Puhallat sanoillasi maalauksia huurteisiin ikkunoihin! Nauti juhlista ja matkasta!

    VastaaPoista
  8. Hyviä juhlia ja matkaa! Kuulostaa loistavalta näin joulun alla. Ja tuo vene, huvittaisi minuakin ostaa. :)

    VastaaPoista
  9. Minäkin ostaisin tuon veneen. Ensin pitäisi kyllä opetella purjehtimaan ja voittaa lotossa. Pikkujuttuja.

    Minun pitää huomenna palauttaa kirja. Olen lukenut vasta parikymmentä sivua. Kertakaikkisen puuduttavaa tekstiä, olkoon siis. :)

    VastaaPoista
  10. Minäkin muistan nuo punaviinitahrat ja talitahrat..
    Ihana toi vene..
    kumma et sitä ei ole nostettu ylös...
    meneeköhän rikki?
    minäkin voisin ostaa sen, jos ei olis kallis..

    VastaaPoista
  11. Olina: Ette jättäneet mitään sattuman varaan, kun töräytitte koko paketillisen :) Kiitos, juhlia on perjantaina ja lauantaina ja matka sitten perään.
    Liina: Olinkin unohtanut tuon hevosjutun, mutta olen kyllä kuullut sen ennenkin.
    Erika: Minä olen siis tällainen pahanilmanlintu, aina synnyttämässä Turku-ikävää :)
    Kamomilla: Haaveostokset on just parhaita, kun eivät maksa mitään. Tänään oli sellainen viimakin, ettei totisesti voinut hymyillä.
    Lumiomena: Tasan nuo kaksi kikkakolmosta on jäänyt mieleen, eipä muita. Sinä tulet tänne sunnuntaina ja juuri silloin lennämme pois, niin menevät ristiin tiet :) Että joudun matkaa vielä hiukan odottamaan.
    Pirkko: Sellaiset ihmiset ovat tosiaan kurjia. Mun mielestä matkoissa on kolme hyvää vaihetta: suunnittelu, itse matka ja muistelu. Kaikki on melkein yhtä kivoja :)
    Leena: Kiitos :) Varmasti nautin, loppuviikosta sitten, nyt täytyy vielä pinnistellä.
    Ilse: Kiitos, loppuviikosta kaikki tämä kiva tiedossa. Nyt täytyy vielä sinnitellä. Toi vene on symppis, mulle kelpaisi kyllä pienempikin.
    Ansku: Niin minunkin! Mutta ihan selvästi sulla on tuo elämänasenne kohdallaan, pikkujuttuja :) Minä sain sen Piia Postin luettua juuri äsken, huomenna palautan ja maksan vähän sakkoja. Sulla taisi olla kesken joku muu kirja?
    Hanne: Samat niksit :) Niin on, tosi kaunis paatti, tai ehkei sitä voi sanoa edes paatiksi. On varmaan kallis tai enhän minä tiedä, en ole soittanut ja kysynyt :)

    VastaaPoista
  12. Mikä on fläkki? Vekki?

    Muistan kun yksissä juhlissa oli punaviiniä ja kauhean kallis valkoinen karvamatto. Voit arvata mitä tapahtui, mutta ihmeellistä oli, että kun laitoimme melkein paketillisen suolaa tahraan, se katosi! Se oli taianomainen hetki :)

    Täälläkään ei viitsi kauheasti pihalla hyppelehtiä, sen huomaa siitä, kun yrittää liikuttaa nenää. Mitä vaikeammin se liikku, sitä nopeammin pitää mennä sisälle :)

    VastaaPoista
  13. Voi ihanuutta! juhlia ja motka tääläkin, kyllä meidän kelpaa.

    Fläkki on kotoinen sana. Mumuni Tampereelta käyttää sellaisia. Myös kolttu ja tyygi tuli sanoista mieleeni.

    VastaaPoista
  14. Punaviini ja suola ja fläkki. Ne kaikki liittyvät siihen, kun kerran nukahdin kaverin valkoiselle sohvalle punaviinilasi kädessä. Kaikki meni ihan hyvin, kunnes hätkähdin hereille. Kuulin vain oman kiljahdukseni ja näin punaviinin paiskautuvan pitkin sohvaa.

    Tämä tapahtui muuten siinä samassa korttelissa, missä te asutte. Sohvaa ei enää ole.

    VastaaPoista
  15. Solen: Fläkki on läikkä, siis tahra. Taitaa tulla tuolta lahden toiselta puolelta se sana...punaviini ja valkoinen karvamatto on aika uskalias yhdistelmä :) Mutta toi suolajuttu on ihan ihme, oikeasti.
    EilenTänäänHuomenna: Niin kelpaa :) Kolttu sanaa meilläkin käytettiin, mutta tuo tyygi on mulle aika vieras.
    Laura: Apua! Heti tarinan alusssa ja aavisti, mitä tuleman pitää. Ei olisi kannattanut siis herätä. Tästä opimme sen, ettei kannata herätä...vai mennä nukkumaan?

    VastaaPoista
  16. Hih, Lauran jutusta tuli mieleen, että olen monta kertaa nukahtanut nojatuoliin punaviinilasi kädessä, sen alla valkoinen villamatto. Hyvällä tuurilla koskaan ei ole lasi vielä kaatunut.
    Ainiin,teillä on ihana matka edessä, nauttikaa juhlista ja matkasta.Tänään menen kuuntelemaan Josè Carrerasia!
    Mennäänhän taas lounaalle kun palailette?
    Kiitos Aurajoki kuvista, kauniita.

    VastaaPoista
  17. Ei todellakaan hullumpaa. Minullakin matka jossain kohtaa, mutta juhlia ei ainuitakaan.
    Punaviinitahraan on muuten paras apu mineraalivesi, punkut haihtuu hetkessä. Ei mulla suola ole samallatavalla auttanut.

    VastaaPoista
  18. No ei paha! Hienot pakkaspäivän rapisevat kuvat!

    Mukavaa keskiviikkoa!

    VastaaPoista
  19. Punaviinitahraan auttaa valkoviini!
    Muistan kun kävi näin kerran: oltiin meillä ruokapöydÄssâ, miehen veli perheineen vieraina.
    Mun mies kaatoi punkkulasin pöydälle ja sen veli salamana kaatoi vaimonsa valkoviinit punaisen päälle.
    Olin ihan että tÄH mutta se toimi!
    Ei hangata, annetaan kuivua ja pestään.

    Valkoviinietikkakin kuulemma toimii, en ole koittanut.

    VastaaPoista
  20. Miehelläsikin on kyllä hyvin tuota kuvaussilmää.
    Minä laitoin eilen suolaa glögiin jota lapsi kaatoi sohvalle.Toivon ihanaa joulukuun aikaa sinulle!

    VastaaPoista
  21. Annakaisa: Sulla on käynyt tosi hyvä tuuri tuon punaviinin kanssa. Joo, neljä yötä enää :) Vähän on jo matkakuume, mutta itseni tuntien pakkaan vasta edellisenä iltana. Tässä on pari juhlatkin ennen sitä ja toiset pitäisi itse järjestää. Mennään vaan lounaalle heti, kun tulen.
    Liivia: Taasko matka :) Mahtavaa, se auttaa aina jaksamaan, kun on tiedossa reissu. Ai kivennäisvesi, täältä tulee tosi hyviä vinkkejä, kiitos.
    Nonna: Kiitos, oli mukava päivä, toivottavasti sinullakin.
    Violet: Eikä! Ihan mahtava tarina, mä voisin just paniikissa tehdä noin, siis ajattelematta mitään, mutta nythän mä voinkin tehdä niin. Kiitos loistavasti vinkistä.
    Ryppymekko: Niin on, enemmän kuin minulla :) Lähtikö glögi? Ihanaa joulukuuta sinnekin!

    VastaaPoista
  22. Juu juu ja jos sua moititaan niin printtaa netistä kasa paperia aiheesta!
    Wirallisesti Toiiva Juttu!

    VastaaPoista
  23. hyviä vinkkejä punaviinitahroja vastaa.
    ja juhlat sekä matka! mulla kans matka odottaa, ihan tuossa kulman takana.. juhlatkin olis kivat. ehkä niihinkin vielä ehtii.

    VastaaPoista
  24. Violet: Näin teen! Kiitos Tontulle :)
    Outi: Minustakin täältä tuli ihan mahtavia vinkkejä, tämä on sellaista hyvää valmistautumista jouluun ja punaviinikauteen. Taas matka, juurihan tulit Pariisista :) Tosi kiva, matkoja pitää olla.

    VastaaPoista
  25. Juu olen itsekin matkasta äimänä. Tuli lahjaksi. Mutta ihana lahjahan se!

    VastaaPoista
  26. Liivia: Lahjan antaja taitaa tietää, että matka on pidetty :) Minä en muista saaneeni koskaan matkaa lahjaksi. Paitsi kerran pääsin äidin mukana Pariisiin, kun hän voitti matkan arpajaisissa. Sehän oli lahja!

    VastaaPoista