perjantai 19. marraskuuta 2010

Tänään leikin, ettei minua väsytä


Tänään leikin, ettei minua väsytä.
Se menee niin, että nousee tuolista, kun silmät painuvat kiinni. Kävelee horteessa huoneiden halki, seinästä seinään.
Juo kahvia enemmän kuin tavallisesti, niin se menee. Kahvi on palanut mustaksi kuin aavikon yö. Ei sillä, että olisin ollut aavikolla.
Muistan ne aamut, kun herätessä lohdutti vain ajatus siitä, että iltapäivällä voi taas nukkua. Nytkin lohduttivat päiväunet, se putoaminen äkkisyvään.
Olen ääriäni vailla. Laulan tuulen lailla kaukaisilla mailla.
Olisi uni, olisi peitto, olisi pehmeä tyyny. Ja koiran kylki siitä kyljestä kuroutuisi. Ja sormista yön kudelmat.
Kohta lähden kaupungille, nuket esiintyvät siellä. On Siniparta ja friikkisirkus.

24 kommenttia:

  1. Sellainen leikki, johon minäkin voisin osallistua edellisten öiden viiden ja neljän tunnin yöunien jälkeen. Kun en osaa päiväuniakaan nukkua. Ihailen päiväunitaitoisia ihmisiä.

    Ja ihailen tuota taulua teidän (?) seinällä. Se pysäyttää, hyvät värit, puhuttelevakin se on.

    Hauskaa iltaa!

    VastaaPoista
  2. Niin, sinä olet valvonut siellä lasten kanssa. Juuri niitä aikoja minä muistelen kauhulla, kun oli niin väsynyt, että päivät olivat sumua.
    Taulu on tyttären tekemä, joten hän ilahtuu kommentista varmasti. Hauskaa iltaa sinnekin!

    VastaaPoista
  3. Minäkin tykkään tuosta taulusta tosi paljon, terveisiä tyttärellesi!!

    Nykyään haukottelen iltapäivisin, tekisi mieli nukahtaa toviksi mut harvoin kuitenkaan teen niin...
    ihanaa viikonloppua!

    VastaaPoista
  4. Tuo teos on aivan upea, katselin sitä kauan! Ja se on totta, että päiväuni on äkkisyvää ja äkkijyrkkää, ei illalla ikinä nukahda sillä tavalla.

    Saisitkohan viikonloppuna enemmän lepoa? Toivon niin.

    VastaaPoista
  5. Kyllä nuo päiväunet ovat hieno juttu. Joskus töissä silmät sameina odotan tuota äkkisyvään putoamista. Mutta liian pitkään en saa nukkua, muuten jää illaksi uni päälle.
    Tyttärellesi heilutus täältä. Hieno taulu. Kaupunki jotenkin kiehtoo, olisi kiva nähdä se lähempää :)

    VastaaPoista
  6. Minustakin tuo taulu on aivan ihana! Ja sopii tekstiisi! Oletkohan virkistynyt illaksi! Me muut pääsemme unten maille ja sinä valvot... Hih!

    Mukavaa viikonloppua!

    VastaaPoista
  7. Hanne: Terveiset kerrottu! Tai täältähän tyttö ne luki. Minua väsyttää loppuviikosta alkuillasta...perjantaina viimeistään annan periksi.
    Ilse: Kiitos kovasti tyttären puolesta, minäkin tykkään tuosta kovasti. Minä suorastaan tipahdan päiväunille. Saan varmasti, huomenna nukun myöhään.
    Omenaminttu: Minä olen hyvä nukkumaan päiväunia. Mutta on totta, ettei pitäisi nukkua kovin kauan tai ihan sekaisin pitkän aikaa. Tytärelle meni heilutus :)
    Nonna: Hienoa. Minustakin se sopi! Olen nyt ihan virkeä, mutta emme taidakaan lähteä teatteriin. Mies kaatoi juuri minulle lasillisen viiniä ja kohta syödään tonnikalapihvejä. Mutta nyt valvon myöhään.

    VastaaPoista
  8. TIP-festarit olisivat varmasti mielenkiintoiset. Taidanpa jättää väliin. Olin kuitenkin Jokisalissa katsomassa Fullbright -opettajan tanssivia opiskelijoita. Kaksi ryhmää ja kumpikin esittivät saman tanssin - eroja löytyi.
    Lopuksi nautimme sieni- ja kasvispiirakkaa kahvin kera.
    Niin meni päivä!
    Taulu on mielenkiintoinen ja kaunis. Taiteellinen nuorineiti Teillä.

    VastaaPoista
  9. Oh, tiedän tuon tunteen, kun aamulla lohduttaa tieto iltapäivän unista...sellaista oli kyllä vuosi sitten ja keväällä.
    Tänään nukuin pitkästä aikaa pienet päiväunet Kertun vieressä, oli aika suloiset ne unet. Pitäisi mennä ajoissa nukkumaan, mutta en malta..kukun puolille öin.
    Ja nyt kun pääsin vauhtiin niin unista vielä sellainen juttu, että tänään paistoi vähän aikaa aurinko ja tuntui että virkistyi heti! Eli lisää aurinkoa niin ei tarvitse törmäillä seiniin:)

    VastaaPoista
  10. Tunnistan täydellisesti tilasi!
    Kiitän, että vauvojen ja pienten lasten aika on osaltani ohitse, en jaksaisi.
    Ihastelen olotilaa aamuisin, jolloin tunnen nukkuneeni hyvin ja olevani virkeä uuteen aamuun. Päivälevot ovat silti aina yhtä virkistäviä ja ihania...
    ja iltaunillekäynti viileään vuoteeseen kaikkein parasta ja ihaninta!
    = Halvat on huvit!

    VastaaPoista
  11. Kyllä on tyttärellä ollut kärsivällisyyttä ja näkyä luodessaan nuo monet talot ja ikkunat. Sitä kummasti herää kun on hyvää seuraa ja mukavaa tekemistä. Oma mies tulikin juuri töistä joten ehkäpä minäkin tästä lähden viettämään iltaa isomman miehen pariin kun on vihdoin se pikkuinen nukkumassa, joka siis meilläkin väsymystä aiheuttaa niin suloinen kun onkin. Kahvia menee ja paljon;)

    VastaaPoista
  12. Voi, tänään minua väsytti myös enkä edes leikkinyt ettei olisi.. ps. tyttäreni oli tanssimassa siinä esityksessä josta Ikki kertoi,itse en valitettavasti tällä kertaa pääsyt paikalle, small world:D

    VastaaPoista
  13. "Muistan ne aamut, kun herätessä lohdutti vain ajatus siitä, että iltapäivällä voi taas nukkua". Tämä on ollut totta minullekin niin monet, monet kerrat. Vieläkin välillä.

    Aika hauska tuo taulu, siinäkin pojalla luomet puolitangossa.

    VastaaPoista
  14. En olisi halunnut lukea näitä juttuja juuri nyt.

    Mutta tuo taulu on tosiaan hieno!

    VastaaPoista
  15. Jännä taulu.

    Minäkin niin väsynyt, etten jaksa kunnolla lausetta muodostaa. Halusin vain käydä täällä moikkaamassa, että hengis ollaan:)

    VastaaPoista
  16. Ikki: Minun piti tulla tuonne Taideakatemian avoimeen iltaan (Oliko se siellä?), mutten ehtinyt/jaksanut. Taulumaalari oli kyllä siellä ja viihtyi hyvin. Olen muuten hukannut kutsun blogiisi, siksi en ole siellä vieraillut :)
    Outi: Sinulla tuo aika on vielä kovin tuoreessa muistissa, minulla on siitä aikaa. Mutta edelleen olen kyllä perjantaisin ihan väsy, onkohan se opittu tapa. Nyt sataa lunta, tämäkin käy,mutta sitten voisi tulla se aurinko.
    RvaPioni: Minustakin on ihanaa, kun saa herätä jälleen virkeänä ja tuntuu siltä, että on nukkunut tarpeeksi. Oli aika piinavaa, kun viikonloppunakin joutui heräämään aikaisin, kun on tällainen yökukkuja.
    Dahlia: Lapset ovat ihania ja väsyttäviä :) Toivottavasti teillä oli mukava ilta, meillä oli. Syötiin hyvin ja valottiin yhteen.
    Leena: Olivatko ne Taideakatemian tanssilinjan opiskelijoita siis? Minä en valitettavasti myöskään nähnyt sitä esitystä...olisi pitänyt mennä paikalla, koska tilaisuus oli kuulemma hieno.
    Lumikko: Joo, minullakin monessa vaiheessa ollut tuollaista. Ensin jo ihan lukiossa ja sitten lasten kanssa. Nykyään saan kyllä onneksi nukkua ihan tarpeeksi, olen väsyneenä kärttyinen.
    Laura: Uskon :) Mutta taulusta minäkin tykkään.
    Liivia: Ei ihme, matkat ovat samoin väsyttäviä ja ihania! Kiva, että kävit moikkaamassa, olen joka päivä käynyt katsomassa, joko olet palannut.

    VastaaPoista
  17. Minulla meni maanantain yönä myöhään yhden projektin kanssa ja sitten kun en päiväunia osaa nukkua ja on aikaisia, niin se kostautui sillä, että olin aivan sumussa melkein koko viikon, ja kaikki tuntui vaivalloiselta. Nyt olen virkeä, kun sai nukkua pitkään. Rakastan lauantaiaamuja :)

    Vielä edellisen postauksen kummituksiin. Asuimme kerran vanhassa pietarissa sotasaaliina tuodussa talossa ja meillä oli eteisessä peili, jonka kautta näki olohuoneeseen, kun makasi sängyssä. Aina iltaisin ja öisin kun heräsi, saattoi aistia jotain outoa ja nähdä liikahduksen peilin kautta. Se on aluksi todella karmivaa, mutta sitten siihen jo tottui.

    VastaaPoista
  18. Upea taulu, puhutteleva. Tekstisi tunsin omakseni. Silti tällä hetkellä tuntuu, että projekteja riittää niin paljon ettei nukkumisesta senkään takia tule oikein mitään kunnollista. Pitäisi mennä talviunile sanon minä :)

    VastaaPoista
  19. Täältäkin huiskutus tyttärellesi, ja huokaus: Hieno työ tuo!
    Sinulle semmoista, että toivottavasti piristyt niin että voisit leikkiä välillä ihan muuta!

    VastaaPoista
  20. Olen niin aamuäreä, ettei minua lohduta juuri edes tieto siitä että joskus vielä saa nukkua,
    aamun aloitus on (lähes) aina yhtä ankeaa,yksin se sujuisi ehkä kivuttomammin.(toisaalta nyt on verrattoman rakkaita syitä herätä!)
    Noissa taulun taloissa on ollut duunia!

    VastaaPoista
  21. Kun tytär oli vauva, kerran yöllä imetettyäni häntä, kävelin keittiöön juomaan vettä. Väsytti, suljin silmäni - ajattelin, että osaan reitin vaikka unissani. Kävelin ovea päin ja sain mustan silmän.
    Kivaa nukkeiltaa sinulle!

    VastaaPoista
  22. Onneksi täällä on muitakin väsyneitä kuin minä :) tämä pimeä väsyttää.
    Lapset pohtivat eilen miksemme me ihmiset voi mennä talviunille, koska olisi mukavaa nukkua tämän pimeän ja kylmän yli. Tulivat siihen tulokseen, että kuitenkin heräisi siihen kun tulee vilu ja nälkä.

    Se huonopuoli täällä korvessä asumisessa on etten koskaan jaksa lähteä mihinkään noihin kivoihin Turun tapahtumiin, paitsi ehkä kesäisin. Kaikkee ei voi saada.

    VastaaPoista
  23. Solen: Minusta tuo peili kuulostaa aika karmivalta ja aika jännältä samaan aikaan. Minä olen jutellut täysijärkisten ihmisten kanssa, jotka ovat vannoneet tavanneensa kummituksia tai jotain...se on mielenkiintoista.
    Villasukka: Jaksaisikohan sitä nukkua niin kauan? Minäkin haaveilen nukkumisesta, mutta yhden hyvin nukutun yön jälkeen kaikki on taas hyvin. Viikonloput tulevat kyllä tarpeeseen, kun ei viikolla malta nukkua.
    Pirkko: Joo, minulla nuo leikit vaihtuu aina päivittäin :) Tänään on leikitty ihan muita leikkejä...
    Ryppymekko: Minä olen hyvä heräämään, mutta tarvitsen aamulla oman hetken. Väsy tulee vasta iltapäivällä, siis nykyään.
    Linnea: Voi sinua :) Minä saan kanssa herkästi mustelmia, joten niitä on kyllä tullut ihan mukavasti.
    Annakaisa: Niin väsyttää :) Minä en varmaan osaisi nukkua sitten kuitenkaan, kun ei minua edes kovasti häiritse tämä pimeä. Olen vaan vähän väsyneempi. Välillä tuntuu, ettei tästä kaupungistakaan pääse mihinkään :)

    VastaaPoista
  24. unissakävelyä tämä tuntuu olevan näinä päivinä. sen huomaa jo siitä että on kaiken aikaa hämärää tai pimeää niinkuin yöllä. olisi paljon reilumpaa jos painuttaisiin rehellisesti talviunille koko sakki.
    huhtikuuhun, hei hei!

    VastaaPoista