tiistai 25. tammikuuta 2011

Kiltin rouvan lyhyt kapina


Mietin vain päiviä, joita ei tullutkaan.
Taivaalla on kaikki harmaat, sade raidoittaa junan ikkunan. Koskaan ei tiedä, milloin on aika.
Nuori pari puhuu viittoen puun alla, peittävät toisensa suudelmin, lintu laulaa puussa yläpuolellaan.
Mies tuli toiselta puolelta maapalloa. Rakkaus toi sen tänne.
En halua hienoa autoa, en halua tilata kuvastosta, en halua nukkua viiden tähden hotellissa.
Haluan mennä tuohon valkoiseen metsään ja kävellä kinoksissa, kunnes jokaista lihasta särkee.
En halua talopakettia, en Tupperware-kutsuja, en mankeloituja lakanoita.
Haluan jammailla tyhjässä junavaunussa, kun Maija Vilkkumaa on vihainen. Paska maa. Heittäkööt vadelmamoussensa roskikseen.
Näinkö tämä sitten menikin? Ei tullut villiä junamatkaa Mongoliaan, ei kellotonta elämää maailman laidoilla.
Karjaalla on ylikäytävä suljettu.
Tämä on kiltin rouvan lyhyt kapina.Tai lyhyen rouvan kiltti kapina. Kuten haluatte.

30 kommenttia:

  1. Kummin vain, kiltin rouvan lyhyt kapina tai lyhyen rouvan kiltti kapina, voisin osallistua kapinaasi. Meillä mies lähtee Euroopan toiselle laidalle, mutta palaa onneksi takaisin. Olen ollut kerran Tupperware-kutsuilla ja se yksi kerta riitti.

    Minnehän kaikki ne tulematta jääneet päivät katoavat? Tai kenelle?

    Jammailitko muuten junavaunussa? :)

    VastaaPoista
  2. Kapinaryhmä, kyllä! Minäkin olen ollut Tupperware-kutsuilla kaksikin kertaa ja sitten päättänyt, etten mene, vaikka joku pyytäisikin. Vaikka ei minusta tiedä, olen huono kieltäytymään ja pirun utelias eri tilaisuuksia kohtaan. Kyllä minä vähän jammailin (auoin suuta ja heiluttelin itseäni, mutta pysyin penkissä), kun oli tyhjä vaunu!

    VastaaPoista
  3. Tekis mieli taas kirjoittaa miten upea teksti mutta kun se ON! Mun on ainakin helppo samaistua ajatukseen että normejen ja määritteiden alla on se kokeva ihminen jolla on omat tarpeet ja odotukset elämästä. Kipukin on parempi kuin olla turta. Kuuntelin muuten livenä Vilkkumaata viimeksi Turussa. Sai heittää vadelmamousseet roskikseen! ;)

    VastaaPoista
  4. Kiitos paljon :) Minä inhoan kaikkia määritelmiä. Että se on sellainen ja sellainen ihminen, kun on sellainen koulutus tai tausta tai mikä ikinä. Vilkkumaa on ihana, kun se on niin agressiivinen.

    VastaaPoista
  5. Minä olen ollut kerran Tupperware- niillä sellaisilla. Oli niin vaivautunut olo koko ajan, että hyvä kun en tukehtunut pullaani. Ei enää, sillä ei ole pakko, onneksi.

    Hassua. Kirjoitit tähän postaukseen melkein samanlaisen (saman sisältöisen)lauseen, mistä itse kirjoitin vain hetki sitten omaani.

    VastaaPoista
  6. Minäkin olen erittäin valmis kapinaryhmän jäseneksi!!!

    Mieheni on muuten tehnyt villin junamatkan Mongoliaan, jolloin mm. putosi yläsängystä unilääkepöpperössä... Mongolia on kaiken kuulemani mukaan kaunis, mielenkiintoinen maa!

    VastaaPoista
  7. Vielä karmeampaa; minä olen ollut kerran puolipakotettuna alusvaatekutsuilla. Idea sama kuin niillä T-kutsuillakin. Se oli tuskaa.

    Vilkkumaa on jäänyt mulle täysin tuntemattomaksi. Olenko koskaan edes kuullut, en tiedä.
    Agressiivisuudesta pisteet silti.

    VastaaPoista
  8. Älä nyt vielä kapinoi. Ehtiihän sitä vielä, sinne Mongoliaankin.

    Mutta ei talopakettia eikä Tupperwarea tännekään kiitos.

    VastaaPoista
  9. Hyvä-hyvä! Kiltti kapinan lyhyt oppimäärä pitää mielen virkeänä. Rouvillakin. :-)
    Tunnustan: kerran äitiyslomalla (tämä selittää kaikki mielenhäiriöt sun muut!) olen PITÄNYT Tupperware-kutsut. Ystäväni oli omalla äitiyslomallaan ajautunut myyjäksi. Tämmöinen tahra menneisyydessä. Kääk!

    VastaaPoista
  10. Lyhyen rouvan kiltti kapina, mikä mainio nimi leffalle, kirjalle, laululle! Muakin määritelmät inhottaa, yäk kaikki "maisteris-ihmiseksi" puhuttelut sun muut. Yleensäkin asioihin liitettävät etuliitteet ovat pahasta tai enteilevät pahaa.

    Jottei jää negatiiviseksi tämä lyhyt viesti, sanon vielä: uulalaa mitkä värit kuvissa! Tuota tarvitaan tammikuulle.

    VastaaPoista
  11. Mulla ei ole mitää tupperwaaraa kotona.Ja huomasin että olen ollut ilman kelloa marraskuun lopusta kun patterit loppuivat..

    Olen lyhyt.Tosi tappi.Siis vahvistus tähän kapinaan mukaan.Mutta tykkään enemmän Vuokosta...:D

    VastaaPoista
  12. Liina: Huomasinkin, että ajatuksemme ovat kulkeneet vähän samaa rataa. Minä olen tosiaan ollut aikoinaan kutsuilla...ja varmaan menisin toistekin uteliaisuudesta, mutta onneksi kukaan ei ole pyytänyt 15 vuoteen.
    Nonna: Tervetuloa! Minäkin uskon, että se on kaunis paikka. Lääkepöpperössä? Kuulostaa mielenkiintoiselta reissulta. Tämä on minun ikuinen haaveeni, menne junalla Siperian halki. Ehkä joskus.
    Violet: Oioi, se olisi jo ihan kidutusta! Vilkkumaa on hyvä, sillä on ihanaa raivoa sen biiseissä ja siitäkös minä diggaan.
    Merja: Pieni kapina on aina paikallaan, mutta sehän kestikin vain Helsingistä Turkuun. Tuo minun kapinani. Mutta talopakettia en kyllä haluaisi. Mutta aina kun menen vannomaan jotain, tulen tehneeksi sen, joten pitää pitää varansa.
    Linnea: Annamme anteeksi :) Täytyyhän jonkun pitää kutsuja. eihän ne kipot muuten liiku. Mutta se on piinaavaa, kun siellä miettii, että minkä kipon nyt raaskisi ostaa, kun ne maksaa kaikki vähintään 30 euroa :)
    Maijja: Joo, sehän olisikin hyvä nimi :) Joo, määrittely on kamalaa. Mutta yhteiskunnalla on kova halu lokeroida meitä. Juu, ikkuna oli sopivasti sininen, joten...
    Maria: Minä tykkään rannekellosta, olin kyllä monta vuotta ilman. Täällä toinen aika tappi. Joten mukaan kapinaan vaan :) Vuokko on ihana! Mun kännykässä oli tänään just Vuokko, Maija, Chisu, Duffy ja Pink. Kova viisikko.

    VastaaPoista
  13. Hahaa, tunnistan monta viittausta rva Vilkkumaan tuotantoon, jonka kuunteleminen lienee allekirjoittaneen kiltin rouvan kapinaa. :)

    Vitsit. Hyvä! Oli kaikkea mielessä mutta se oli katoavaa. No se ainakin, että mankeloidut lakanat minä haluan ja on mulla niitä kippojakin. En taida päästä teidän muiden kerhoon nyt. :/

    VastaaPoista
  14. Hiphei, kiva, että huomasit :) Joo, vaisuksi on kapina käynyt. Minä voisin ottaa mankeloidut lakanat, jos joku toinen mankeloisi ne.

    VastaaPoista
  15. Miten niin ei villiä junamatkaa Mongoliaan? Kyllä se on tulossa :), et vaan vielä tiedä sitä.
    Taidan olla huono kapinoimaan, koska nukun mielellään 5 tähden hotellissa ja muissa en nukukkaan kuin mankeloiduissa lakanoissa, hih, juuri laitoin lakanat mankeliin. En armahda itseäni siitä ja sitä paitsi musta se on kivaa, mankelointi siis. Ja niille kippo-kutsuille voi kyllä mennä vaikkei mitään ostaisikaan...mä ainakin :) en nimittäin kehtaa kieltäytyä jos pyydetään (ja liian usein pyydettykkin), pitämään jopa ne kutsut-apua-hyvitykseksi ihanille jotka mun kippokutsuille vaivautuivat tarjosin kyllä hyvää viiniä, leivoin ja kokkasin herkulliset tarjoilut. Mutta itse kieltäydyin viimeksi siitä ilmaislahjastakin, koska en halua yhtään ylimääräistä muovikippoa. Tässä kommentissa taisin menettää katu-uskottavuuteni (no ei sellasta ole mun kohdalla koskaan ollutkaan).

    VastaaPoista
  16. Kapina vuodessa tekee hyvää, ihan vain vaihtelunkin vuoksi.

    Tupperwaret ja talopaketit jätän väliin, mutta ei viiden tähden hotelleissa mitään vikaa ole, paitsi hinta.

    VastaaPoista
  17. Molempiin kapinoihin samastun, mutta toivon, että päiviä tulee vielä, jolloin voi vaikka mitä.
    Tuppervaarakutsuja tunnustan emännöineeni, vaikken yhtään emäntä olekaan, kun en muista koskaan kellekään vieraalle mitään edes tarjota, vaikka etukäteen olisin leiponut, mutta myyjä oli kuitenkin aika hyvä, hankin jopa salaattilingon, jota varmaan joudun käyttämään lopun ikääni, jotta saan sen summan salaatin linkoamisella tienattua...
    Vilkkumaa kuului yhteen villiin kiukkuiseen kesään, kyllä se silloin helpotti :)

    VastaaPoista
  18. Vihaan Tupperwarea. Noh, onhan tuo vähän voimakkaasti sanottu, mutta jos jotakin tavaraa pitää vihata, niin ainakin niitä!

    Kapinalliseksi myönnän minäkin itseni. Kapinoin aika montaakin asiaa, välillä niin paljon että miehen joutuu toppuutella :D

    VastaaPoista
  19. Annakaisa: Minä inhoan myös silittämistä. Mankelointia en ole edes kokeillut vuosikausiin, joten voisihan se olla mukavaa. Muistan, kun lapsena mankeloitiin valtavalla masiinalla, joka oli kerrostalon kellarissa. Se oli hiukan pelottavaa. Viiniä Tupperware-kutsuilla. Se kuulostaa jo houkuttelevalta :)
    Vilijonkka: No minä en ole koskaan tietääkseni nukkunut viiden tähden hotellissa, joten jos nukkuisin, voisinhan jäädä koukkuun. Jossain päin maailmaa ne lienevät edullisiakin.
    Himalainen: Joo kapina viikossa pitää mielen virkeänä :) Minä en ole kyllä kovin aktiivinen kapinallinen, enimmäkseen olen vain ihan tyytyväinen ja hyvä varmaan niin. Joo, Vilkkumaa helpottaa :)
    Minja: Sulla on asennetta :) Minulla on ollut pari Tupperware-kippoa, nehän olivat ihan hyviä, mutta ovat jonnekin hukkuneet. Sä olet kunnon kapinallinen, mä olen tällainen joskus vähän -kapinallinen.

    VastaaPoista
  20. Maijan musiikki soi korvissa joka aamulenkillä ja meno taittuu lievässä, hyvässä kapinassa.
    Minä mankeloin aina kun mahdollista, terapauttista sanoisin mutta pelkään että putkiremontin myötä meni mankelikin.Täytyykin nostaa kapina, jos näin tekivät.

    VastaaPoista
  21. Vielä pakko laittaa lisäkommentti; mies sanoo usein menevänsä Maijan kanssa lenkille (välillä myös Jennin, Irinan tai Terhin), mutta useinmiten Maijan kanssa. Naiset ovat siellä iPodissa. Hän tykkää Maijasta, minä en... tykkään kyllä Jennistä ja Terhistä, aikaisemmin mainitusta Vuokosta, mutta erityisen paljon Yonasta. Kyl nää Suomen naiset on ihanii.

    VastaaPoista
  22. Hykerryttävä teksti! Mä voisin ruveta lyhyen rouvan kilttiin kapinaan... Tuupovaara-kutsut (kuten erään ystäväni poika niitä nimittää) saattavat muistuttaa jopa uskonnollista hurmoskokousta, mutta olen mä ollut ihan mukavillakin T-kutsuilla. Olen muuten välttynyt jo monta kertaa Party Lite -kynttiläkutsuilta, huh.

    Mä sit tykkään tuosta "Mies tuli toiselta puolelta maapalloa. Rakkaus toi sen tänne." Aaaaah, miten romanttista!

    -Marjo

    VastaaPoista
  23. Vitsit, kun tykkään tarinoistasi, sanoistasi.
    Aina etsin ekana sun blogisi, se on mun ekaks paras..koskettaa mua eniten..
    Eihän kerrota muille, ettei kellekkään tule paha mieli.

    VastaaPoista
  24. Älkääs nyt, T-W-puuha on ollut sosiaalista kanssakäymistä, joka menneinä vuosina on pitänyt emännät kipoissa ja antanut kotiäideille sun muille kahviseuraa ja jollekin asianaiseksi hankkiutuneelle mukavasti ansioitakin. ;)
    Niin, mulla oli muinoin työtoveri, joka järjesti näitä kutsuja. Se ymmärsi yhdestä kiellosta, että mua ei kannata yrittää.
    Jutun pointti oli tietenkin ihan muussa, mutta tää niin kutkutti.
    ...

    VastaaPoista
  25. Ei tullut junamatkaa ja kellotonta elämää. Ei vielä. Olen samaa mieltä Annakaisan kanssa, että ei sitä koskaan tiedä.

    Ollaan ennenkin tästä puhuttu. Että pitää olla varovainen sen suhteen mitä toivoo, kun toiveet tuntuvat enemmin tai myöhemmin käyvän toteen. Tavalla tai toisella.

    Meillä on maalla mankeli. Ihan oikein kaapissa, joka on sitä varten mitoitettu. Sitä ei ole vuosiin käytetty. Isä sanoi, että siitä voisi hankkiutua eroon. Kielsin. Kuvittelen, että joskus vielä nukun mankeloiduissa lakanoissa, niin kuin lapsena.

    Ja mankelipalliin (palli on meidän murteella sama kuin viikkaus) vaadin jo kaikki lakanani laitettavaksi, ihan vaan varmuuden vuoksi. Ja siksi, kun Mamma opetti ensin äidin ja sitten minut tekemään niin ja niin on aina tehty.

    VastaaPoista
  26. Pikkujutut: Maija on hyvää treenimusiikkia, kun siinä on vähän sitä apinan raivoa. Mankelointi voi varmasti olla terapeuttista, uskon sen.
    Annakaisa: Sun miehellä on kivaa lenkkiseuraa :) Minä tykkään myös Terhistä (kovasti) ja Jennistäkin, mutta Jenniä olen kuunnellut paljon vähemmän. Mulla oli pitkä musiikin kuuntelutauko, mutta nyt menee taas.
    Marjo: Tuupovaara-kutsut on ihan huippu! Mä luulen, että naiset menee hurmokseen aika usein, kun ne pääsee shoppailemaan, vaikka se sitten oisi kippoja. Se on sellaista joukkohysteriaa.
    Niinhän se toi, sen näkee siitä :)
    Hanne: Kiitos, olen häkeltynyt, mutta kiva, jos saat teksteistäni irti jotain.
    Ellinoora: Hihih, olen samaa mieltä. Mukava sosiaalinen tapahtumahan se on. Sama se, onko se käsityökerho, lukupiiri, illanistujaiset tai alusvaatekutsut. Mukava, että ihmiset tapaa toisiaan :)
    Laura: Eihän sitä tiedä...minä nyt toivon kovasti sitä junamatkaa, ehkä se sieltä tulee. Mankeli maalla, se on kuin kirjan nimi puolestaan. Mä olen ihan varma, että sä nukut jonain päivänä mankeloiduissa lakanoissa, sä olet niin ihana martta. Olen vähän kateellinen kaikille tuollaisille aikaansaaville ihmisille :) Ja on kiva jatkaa perinteitä.

    VastaaPoista
  27. Tykkään kovasti tästä kirjoituksesta!!!
    Niin monta asiaa heräsi mielessä, niin kuin nuo päivät, joita ei tullutkaan.
    Missä lie nyt ovat.

    Tupperwarekutsuille voisin lähteä ihan vain uteliaisuudesta. Mieleen tulee heti kuva naisista valtavan muovipurnukka- arsenaalin ympäröimänä, talopaketista en edes tiedä mitä se tarkoittaa.

    Kapina on hyvä, vaikka joka päivä barrikaadeille jos tarve vaatii ja aika usein vaatii.

    VastaaPoista
  28. taistellaan normeja vastaan minä sanon! Elämä pitää elää eikä mennä vain!

    Haluan sen omakotitalon ja perheidyllin koska haluan, enkä sen takia, että se kuuluu olla.

    VastaaPoista
  29. Hmm. Mankeli maalla olisi varmasti dekkari. En uskaltaisi itse lukea.

    VastaaPoista
  30. Celia: Voi kiitos, minä tykkään sinun jutuista :) Maija inspiroi minua tuossa kirjoituksessa, kun soi korvissani koko matkan, jotta kiitos hänelle. Mutta minäkin mietin usein päiviä, joita ei tullutkaan. Minäkin olen niin utelias luonne, että kaikki houkuttaa. Varmaan lähtisin mihin vaan joku älyää pyytää.
    Solen: Minustakin normit ovat sanonko mistä. Vaikka olen tainnut elää omaakin elämää monesti ihan normien mukaan, koska ne tuovat turvaa. Mutta ärsyttää, jos ihmisiä määritellään ja normitellaan. Toivottavasti saat sen talon pian :)
    Laura: Niin muuten olisi! Sellainen hirviömankeli. Tai ei, se murhaaja tietysti mankeloisi uhrinsa, hui! En minäkään lukisi sitä.

    VastaaPoista