torstai 21. huhtikuuta 2011

Aavistamme tulevan surun


Herään uneen, jossa hyvästelen rakastettuni juna-asemalla. Hän on lähdössä sotaan Neuvostoliiton rintamalle. Minulla on koira sylissä ja miehen vanhemmat käpertyvät toisiinsa epätoivoisina. Aavistamme tulevan surun.
Olen nähnyt koko viikon unia, jotka ovat kuin elokuvia. Niissä on selkeä juoni, muistan tapetit ja ilmeet herättyäni. Siksi olen nauttinut aamuista. Ja ne ovat täynnä valoa.

Eilisen ilo: löysin Halikon lukion kukkaruukusta kaksi pääsiäismunaa.
Tämän päivän suru: Housut repesivät, kun kiipesin kalliolle.

Ihanaa pääsiäistä teille kaikille!

24 kommenttia:

  1. aivan mahtavaa pääsiäistä myös sinulle!

    VastaaPoista
  2. Iso ilo pienestä asiasta, toivottavasti pieni suru housuista ja varsin ikimuistettavia unia.

    Hyvää pääsiäisen aikaa!

    VastaaPoista
  3. Elokuvalliset unet ovat valtava rikkaus, joskin omalla kohdalla herättävät toisinaan ihmettelemään todellisuuden herkkää rajapintaa.

    Tunnelmallista ja rentouttavaa pääsiäistä sinullekin!

    VastaaPoista
  4. Ritva: Samoin, samoin!
    Katja: Niin oli. Ja hassuinta oli, että jätin ne sinne jonkun toisen löydettäväksi. Jo löytäminen on ilo. Iloista pääsiäistä sinnekin!
    Aura: Niin ovat. Minä harvoin nimittäin muistan uniani, joten nyt olen ihan ihmeissäni, kun moni uni on jäänyt hyvin mieleen. Ihanaa pääsiäistä sullekin!

    VastaaPoista
  5. Hienoja tunnelmia, ilot ja surut. Upeaa pääsiäistä teille Turkuun (?)!

    VastaaPoista
  6. No onneksi tuo suru ei ollut ihan tosielämää! Mukavaa pääsiäistä!

    VastaaPoista
  7. Suloisa kuva. (Ensimmäistä sanaa ei ole olemassa, mutta en välitä siitä.)

    Minulla repesi kerran hame, kun keinuin. Oli sen väärtiä kyllä, keinuminen.

    VastaaPoista
  8. Eivät kai vaan ne 26 vuotta vanhat housut?:)
    Minä näin muutama yö sitten niin pelottavan todentuntuisen unen, että herättyä piti sytyttää yölamppuun valot ja tarkistaa, ettei kukaan ollut oikeasti tunkeutunut kotiini. Karmivaa!

    VastaaPoista
  9. Tuittu: Näillä näkymin ainakin Turkuun, jollei sitten ex tempore lähdetä johonkin. Samoin sinulle mukavaa pääsiäistä!
    Nonna: Onneksi, sillä uni oli kamalan surullinen ja ahdistava. Myös jotenkin "elämää suurempi", en osaa selittää, kuin tosi hyvä leffa.
    Ilona: Ihana sana! Mielellään otan suloisia kuvia. Tuo kuva on vielä Gdanskista, eräästä ravintolasta sekin. Minustakin oli nastaa kiipeillä kalliolla mukavassa seurassa.
    Kamomilla: Ei ne sentään! Tosin nekin on polvista ihan riekaleina, käytän vain kotona. Nämä oli mukamas vielä ihan hyvät housut, mutta niin vain ratkesi ja tuli reiteen toinen jalanmentävä aukko. Ikävä tuollainen uni, minun ei ollut oikeastaan pelottava.

    VastaaPoista
  10. Minäkin mietin, kuten Kamomilla yllä, ei kai vaan ne 26-vuotta vanhat housut?!;) Juuri selailin lehteä sota-ajalta ja sitten luin tuosta sinun unestasi. Samoja tunnelmia. Unet on niin todentuntuisia että olen joskus heränyt nyyhkien tuollaisiin tunnelmiin. Silloin on hyvä herätä! Hyvää ja lämmintä pääsiäistä!

    VastaaPoista
  11. No se on pieni suru, onneksi!

    Sama juttu; housut repesivät ja tämän päivän olen metsästänyt uusia, että voi taas ensi viikolla töihinkin mennä. Olipa homma. Yhdet löytyi, mutta ne oli haaroista jo valmiiksi rätki, ja ne oli koko Tampereen ainoat housut jotka jotenkin ruhooni sopivat. Otin ne. Ei mulla hyvin mee:)

    VastaaPoista
  12. Upeaa kun unet muuttuvat taiteeksi! Minä suren omia uniani, jotka katosivat muutama vuosi sitten valvomisen takia. Nyt ne ovat palaamassa, mutta vain joskus ja filminpalasina.

    VastaaPoista
  13. Voi sinun housujasi. Tuollaisista unista kun herää aamulla, on todella kiitollinen ja onnellinen että se oli pelkkää unta. Rentouttavaa pääsiäistä.

    VastaaPoista
  14. Suru tuntuu valossa kummalliselta...sitä mietin tänään ...pitkän talven jälkeen valo ja keväänkeveys ovat kummallisen tuntuisia.Tänään on ollut ilmeisesti kansallinen housujen repeämispäivä=poikanen tuli kotiin lempifarkut molemmista polvista revenneinä.
    Eli pääsiäinen aikaa ihmeitä tehden =yritän kun lupasim kursia pöksyt kokoon.

    VastaaPoista
  15. Ihanaa pääsiäistä sinulle Kirjailijatar...
    Minä olen myös viime aiukoina nähnyt tosi vahvoja, todellisia unia..
    Etenkin viime yönnä..

    VastaaPoista
  16. Kirjailijatar, kommenttini on hukkunut jonnekin! Ilonan kammarissa oli sinulle tunnustus ja haaste... http://ilonankammari.blogspot.com

    VastaaPoista
  17. Hyvää pääsiäistä!
    Minä nautin erityisesti liikunnallisen taiteellisista väriunista, joissa minunkin on mahdollista edetä kokonaisvaltaisen ihanasti liikkuen... Hyviä ja inspiroivia unia sinne myös...

    VastaaPoista
  18. Dahlia: Mun pöksyistähän on tullut ihan legendaariset. Näkisittepä ne, aika karmeat mutta rakkaan. On erikoista, miten jotkut unet ovat niin toden tuntuisia.
    Liivia: Ei todellakaan suuri suru. Kuului vain räts, kun harppasin alas kalliolta. Tuli sellainen 30 sentin repeämä. Mutta että valmiiksi risat housut ostit :) Mun pitäisi varmaan kanssa ostaa uudet, kun yhdet farkut rikoin jo aiemmin ihan täysin. Ihanaa pääsiäistä sinulle!
    Anjuska: Minäkään en muistanut vuosiin uniani. Enkä kyllä yleensäkään muista kovin hyvin. Ihanaa, että olen nyt saanut katsoa elokuvia yölläkin.
    Villasukka: Olin onnellinen, vaikka jotenkin haikea siitä, että se uni loppui..vaikea selittää. Mukavaa pääsiäistä!
    Maria: Kansallinen housujen repeämispäivä, se kuulostaakin juhlalliselta. Hienoa, että sinä sentään osaat paikata housut. Noita ei kannata paikata, tuli niin isoiso reikä.
    Hanne: Merkillisiä sellaiset toden tuntuiset unet. Kuin toinen elämä. Ihanaa pääsiäistä sinulle!
    Ilona H: Mihinköhän se on kadonnut? En totisesti sensuroi täällä kommentteja. Kiitos ihan hirmuisesti tunnustuksesta. Yritän kaivella vanhoja kuvia ja vastata haasteeseen heti, kun ehdin. Kiitos ja ihanaa pääsiäistä!
    RvaPioni: Kiitos sitä samaa! Minäkin liikun unissa kyllä usein kovin ketterästi. Usein myös pompin ihan painottomana, se on mukavaa.

    VastaaPoista
  19. Ihanaa pääsiäistä Kirjailijatar! Sinulla on dramaattiset unet meneillään, minä näen joskus hyvinkin elokuvallisia mutta en muista, että viikon putkea olisi ollut. Alkaisin varmaan epäillä unen ja todellisuuden vaihtaneen paikkaa, jos niin kävisi :)

    VastaaPoista
  20. Katsoin kauan tuota kuvaa ja koetin tajuta, mikä se on. Nouseva myrsky valon takaa. :)
    Minulla elävien unien tunnelma määrittää joskus koko päivää, siihen jää niin kiinni. Jotain tuollaista sotaanlähtöunta olen nähnyt, muistan nyt.

    Hyvää pääsiäistä sinnekin.

    VastaaPoista
  21. Rankat yöt ja revenneet housut! Onneksi sentään löytyi pääsiäismunia, siis hyvää pääsiäistä!

    VastaaPoista
  22. Erika: Kiitos samoin! On tosiaan, olen jäänyt ihan koukkuun. Tänä aamuna harmitti, kun en muistanut unta enää tarkasti.
    Ilse: Niin...ravintolan ikkuna Gdanskin jokirannassa. Silloin tosiaan satoi. Minullakin käy joskus niin, että uni seuraa pitkään mukana.
    Pirkko: Hihih, todellakin. Tänään mies oikein piilotti minua varten pääsiäismunan, sen uskallan syödäkin.

    VastaaPoista
  23. Vai Halikon lukiossa olit, ihan naapurissa :) Leffayöt on huimia! Niin hieno lause tuo aavistamme tulevan surun. Tunne siitä hiipii sisälle asti.

    Voi hyvin, aurinkoa ja onnellista pääsiäistä!

    VastaaPoista
  24. Satu: Olin siis ihan vieressä :) Hassua. Taas meni viime yönä mielenkiintoinen leffa. Kiitos ja oikein aurinkoista pääsiäistä!

    VastaaPoista