keskiviikko 27. huhtikuuta 2011

En tiedä nälästä, aidsista, paperittomuudesta


Kävin katsomassa Kiasmassa ARS 11 -näyttelyn.

En minä tiedä, millaista on olla homo Maputon kaduilla.
En tiedä, millaista on potkia jalkapalloa kaatopaikalla, jonne rahdataan länsimaista elektroniikkaromua.
En tiedä, millaiselta tuntuu solmia hiukset pilvenpiirtäjäksi päälaelle.
Enkä sitä, millaista on paeta tuaregien maiden halki Välimerelle, ahtautua pieneen paattiin ja lähteä kohti tuntematonta.
En tiedä nälästä, aidsista, paperittomuudesta. En parvekeapinoista, punaisesta maasta, sarvikuonon päiväunista.

Sanovat, että Afrikkaan on monta ovea. Tämä näyttely raottaa hienosti montaa niistä. Käykää itse kokemassa.

20 kommenttia:

  1. Kiitos tästä postauksesta! Pitää käydä Kiasmassa...

    VastaaPoista
  2. Olen ajatellut käydä siellä...keväällä tai kesäkuussa..
    kerroit sydämen kielellä siitä sinun ovestasi..kiitos !

    VastaaPoista
  3. Kyllä tämä ovi kannattaa avata!

    VastaaPoista
  4. Pienet on minunkin ympyräni,
    en minäkään tiedä,
    ennakkoluuloja taas vähän poistit,
    ehkä menenkin,
    jos mieli avartuisi edes vähän.

    VastaaPoista
  5. Voi nyt harmittaa, olin viime viikolla Helsingissä ja tarkoitus oli käydä tuolla, mutta aika ei riittänyt. Ilmeisesti ihan vaikuttava näyttely.

    VastaaPoista
  6. Absolutely white: Kannattaa käydä, minun mielestäni ainakin.
    Hanne: Näyttely jäi pyörimään päähäni...näyttely avasi ajatuksiini uusia ovia.
    Maria: Kiitos :)
    Rva Pioni: Ehdottaisin, että menet. Siellä on paljon valokuvia ja videoteoksia. Minulla loppui vähän aika kesken. Menen varmaan uudestaan.
    Susadim: No voi harmi. Mutta tuohon on marraskuulle asti Kiasmassa, joten ehkä ehdit uudelleen. Minä ainakin pidin.

    VastaaPoista
  7. voi tuska, mäkin haluan nähdä ton näyttelyn!

    VastaaPoista
  8. Nyt ehkä tiedät, vähän ainakin..? Minulta on vielä iso-ARS näkemättä, perjantaina mennään täällä meillä päin järjestettävän satelliittinäyttelyn avajaisiin.

    Katsoin pikkukuvakkeesta, että tuossa ylimmässä kuvassa oli ikoneja. No, tavallaan ehkä olikin.

    VastaaPoista
  9. Miksi aina puhuu pelkästään Afrikasta, ei Afrikan eri maista? Syyllistyn siihen, että pidän Afrikkaa yhtenä suurena möykkynä, jonka sisällä elävistä kulttuureista en tiedä juuri mitään.
    Tunnen Afrikan muodon, en paljon muuta ja häpeän tietämättömyyttäni.
    Me puhumme Afrikasta ja afrikkalaisista, emme Burundista ja gabonilaisista. Ihan sama kuin muualla puhuttaisiin pelkästään Euroopasta ja eurooppalaisista. Ja mistäs minä tiedä, ehkäpä puhutaankin!

    VastaaPoista
  10. Menossa tuonne! Kyllä!
    Mitä luulet, onko 13-vuotiaan tytön heiniä?
    Vai nautitaanko ja herätellään ajatuksia vain ajatusten voimalla?

    VastaaPoista
  11. Etta: Sinunhan täytyy sitten päästä sinne :)
    Lumikko: Meilläkin on täällä satelliitti, mutten ole sitä vielä nähnyt. Minusta on hienoa, että ARS levittäytyy myös muualle.
    Kamomilla: Minäkin yritän tajuta, että Afrikka on iso manner, jossa on paljon valtioita, jotka ovat keskenään täysin erilaisiakin. Luulen, että Euroopastakin puhutaan Afrikassa monesta pelkkänä könttinä, koska he eivät tunne meidän valtioiden eroja ja me tunnemme huonosti heidän maitaan.
    Linnea: Kannattaa mennä ja minä menisin kyllä yhdessä tytön kanssa. Minun mielestäni siellä ei ollut mitään,mikä ei sopisi 15-vuotiaan silmille, tosin en ehtinyt kaikkia videoita katsoa. Se on tietty makuasia.

    VastaaPoista
  12. Vitsit, kun sä olet niin kultturelli! En muista koska olen viimeksi ollut näyttelyssä. Paitsi että muistanpas - Klasun näyttelyn avajaisissa olin vajaa vuosi sitten.

    Olen tullut siihen tulokseen, että en oikein pysty nauttimaan näyttelyistä. En jostain syystä osaa antautua ollenkaan siihen, että kuljeskelen ja katselen. Haluaisin kyllä osata.

    VastaaPoista
  13. En paase nayttelya katsomaan, mutta ihailen, kun kuvasi ovat ihmisettomia (onko toi sana?) tai ainakin melkein. Itse yritin saada sellaisia kuvia matkaltamme, mutta ei onnistunut, ja se harmitti. Yritan pistaa joitain blogiin, jos kaikelta kiireelta kerkea. Aineen sain muuten kirjoitettua, vaikka tiukalle meni. ;)

    VastaaPoista
  14. Laura: No en kyllä aina ole. Mutta minä osaan näyttelyissä kyllä vaellella ihan kaikessa rauhassa, kuten muutenkin :) Nyt harmitti, etten ehtinyt katsoa kaikkia videoita, pitää mennä uudelleen.
    Jaki: Minä yleensä yritän kytätä sellaisia hetkiä, ettei paikalla ole ihmisiä, jos siis haluan niin. Alakuvan rautatieaseman kahvilassakin oli koko ajan porukkaa, mutta tuo yksi puoli minuuttia oli tyhjää. Hyvä, että sait aineen tehtyä, tehopakkaus :)

    VastaaPoista
  15. Kaunis taidenäyttely. Itse kävin eilen kahdessa huonossa ja yhdessä hyvässä näyttelyssä. Harvemmin niihin kehnoihin törmää, mutta joskus sattuu samalle päivälle kaksi.

    VastaaPoista
  16. Voi kun pääsisinkin, mutta mutta... :)

    Olin täällä luonasi eilen aika kauan ja katselin kaikkea. Kiitos taas!

    VastaaPoista
  17. Hei kiva kun laitoit tästä, koitan itsekin ehtiä mutta jos käy köpsästi niin tästä tuli jo vilaus. Menenkin tänään yhteen Ars:in satelliittinäyttelyyn. Tuohon aiempaan keskusteluun Afrikasta ja Euroopasta köntsänä: ainakin Kapkaupungissa monet viittaa Eurooppaan ja pohjois-Amerikkaan näppärästi yhdellä ilmauksella: 'overseas', siis minäkin olin 'from over seas' ;-)

    VastaaPoista
  18. Thilda: Minä olen kyllä törmännyt huonoihin, tai ehkä pikemminkin sellaisiin, jotka eivät ole antaneet minulle mitään. En ole ymmärtänyt niitä ollenkaan. Tästä ymmärsin, ainakin jotain.
    Ilse: Voi kuinkaa kivaa, se että olit täällä ihan vaan...olit. Niin, Helsinki on kai kaukana...
    Martta: Minä ajattelinkin, että noin se varmasti on, että siellä me olemme köntsä. Eihän sitä voi tuntea yksityiskohtia kaukaisista maista, ei millään. Minä taidan tänään myös mennä näyttelyyn, kun pyydettiin seuraksi.

    VastaaPoista
  19. en tiedä paljoa minäkään. Afrikastakaan. vaikka siellä jopa asuinkin kaksi vuotta.
    mutta tämän näyttelyn käyn katsomassa, ehdottomasti!

    VastaaPoista
  20. Outi: Käy ihmeessä, minusta se oli vaikuttava. Täytyy mennä tosiaan toisen kerran, koska monet videot jäi ajanpuutteen takia näkemättä ja haluan keskittyä niihin.

    VastaaPoista