tiistai 14. kesäkuuta 2011

Jos ripsi irtoaa, heitä se olkapään yli ja toivo


On öitä, jolloin herään ohi ajavan ambulanssiin ääneen.
Öitä, jolloin havahdun koiran kuumana sykkivään ruumiseen omani vieressä.
Haljuja aamuja, joista tietää heti, missä asennossa tahtoo ne viettää.

Jos kuorii omenan yhdellä veitsen pyörähdyksellä, pääsee Amerikkaan.
Jos saa lakanat viikattua tasan, pääsee naimisiin.
Jos aivastaa neljä kertaa peräjälkeen, saa viisautta.
Jos ripsi irtoaa, heitä se olkapään yli ja toivo.

Mitä siitä, jos viime viikolla joen vartta tuli riksa, jonka kyydissä istui vaaleanpunainen orava? Ei siinä mitään, että vilkutin sille, sillä se vilkutti minulle.
Kaikilla penkeillä tilkkutyyny.
Puissa pehmoisia kuvia.
Joessa haahkoja.
Kaupunki on jotenkin suloisesti vinksallaan. Sanovat sitä myös kulttuuriksi.
Minä sanon: yöt ovat suloisia matkoja.

26 kommenttia:

  1. Ihania kuvia ja ihana teksti. Tämän jälkeen on hyvä käydä nukkumaan. Öitä!

    VastaaPoista
  2. Ihana kulttuuri, joka saa kaupungin vinksalleen. Meillä muuten ripsi pitää puhaltaa sormen päältä. Ja sitten toivotaan.

    VastaaPoista
  3. Minä sanon: ihana sinä ja sinun sanasi!!!

    Minulle tulee näistä kuvista mieleen: toukokuinen sade, Outin hienosti katukiviä vasten litisevät tossut, äkkipuna poskilla, nauru, nauru ja nauru.
    Kiitos vielä, oli niin onnellinen yhteinen hetki!!

    VastaaPoista
  4. Hyvät listat. Olen vissiin kuorinut omppuni hyvin. Ja lakanoiden viikkauksestakin olen tarkka.

    Ihanaa kaupunkikerrostumaa tuossa kakkoskuvassa.

    VastaaPoista
  5. Hei, eilen jokirannassa kävelyllä, pitkästä aikaa...ajattelin ihan samaa :) en löytänyt noita oikeita sanoja, mutta kaupunki on nyt ihanasti vinksallaan, ihailin samoja haahkoja ja "ilmalaivoja" kunpa kulttuuri jäisikin kaupunkiin. Haahkojen tekijä Nurmikon kanssa tänään juttelin noista haahkoista, sanoi että youtubessa on tanssiesitys joissa tanssijat hyppivät jokeen haahkojen päältä :)
    Oli eilen vapaailta kaikesta, ajattelin että soitanko sulle, mutta valitsin mieheni ja käytiin Tintåssa syömässä, vähän niinku terffeillä.
    Mä en ole nähnyt tilkkutyynyjä :( nyt silmä tarkkana!
    Mistä alin kuva? jäi nyt mietityttämään kun en osaa paikallistaa tuota taloa.
    Täällä käryää nyt maali, maalasin keittiön lattiat, olivat kulahtaneet. Nyt en pääse hakemaan enää iltapalaa.

    VastaaPoista
  6. Tuttuja juttuja, tuttuja kulmia. Kirjoitat ihanasti!

    VastaaPoista
  7. RvaReipas: Täältä jo hyvää huomenta! Mukavaa päivää sinne huusholliin stadissa.
    Aura: Olen kuullut tuostakin, että ripsi puhalletaan sormen päältä. Meillä laitetaan silmät kiinni ja heitetään olkapään yli.
    Celia: Minä olen vieläkin onnesta soikeana meidän yhteisestä kahvitteluhetkestä :) Tai oikeastaan pyöreänä! Minulla litisi tänään balleriinat.
    b viuluntarkastaja: Kiitos kovasti.
    Merja: Minusta oli aina lapsena jännää tuo, kun piti yrittää saada yhdellä kuorella omena kuorittua. Usein se katkesi ja sitten ei päässyt Amerikkaan. Tuo näkymä on minustakin kaunis.
    Annakaisa: Hyvä, että valitsit miehesi :) Olin muuten eilen ystävän kanssa Runoraadin nauhoituksissa kirjaston pihalla. Oli oikein mukavaa, itse asiassa oikein hauskaa, esiintyjät oli hyviä. Ne tilkkutyynyt otettiin kuule jo pois. Ne oli kaikilla penkeillä Aurajoella, liittyi Arjen löytöretkeilijät -prosessiin, nyt tyynyt arvotaan niiden kesken, jotka on niitä anonut. Tuo talo on siellä Heidekenin lähellä...vanha teollisuuskoulu tms.
    Maija: Kiitos kovasti :)
    Tuittu: :)

    VastaaPoista
  8. Yöt tosiaankin ovat suloisia matkoja ainakin parhaimmillaan.

    Minä ihastuin noihin pieniin puutaloihin.

    Meilläkin ripsi aina puhalletaan sormenpäästä. Lapseni oppivat tuon taian hiljattain ja nyt viisivuotias pikkuraasu yrittää toivomusluvan toivossa irrottaa itse silmäripsiään. Olen koettanut neuvoa häntä, että taika toimii vain itsestään irtoavalla ripsellä.

    VastaaPoista
  9. Kiitos !Aamukahvi maistui matkassasi hyvältä.Ja juu yömatkat ovat suloisia.Oikein hyvää tätä päivää sinulle !

    VastaaPoista
  10. Omenat pesen ja leikkaan lohkoiksi. En olekaan matkustellut paljon.
    Lakanoista olen tarkka, mutta ehkä jokin on kuitenkin mennyt viikkaamisessa pieleen.
    Aivastan aina vain kerran. Se kertonee jotain älystäni.
    Ja jos silmäripsi irtoaa, se menee yleensä ikävästi silmään ja kun sen saa sieltä pyydystettyä, on jo niin kärttyinen että heittää sen menemään, ehkä olkansakin yli muttei kyllä muista toivoa mitään.

    VastaaPoista
  11. Juuri viime viikolla pistettiin veljen kanssa lakanoita palliin, niinkuin meilläpäin on tapana sanoa. Jäin odottelemaan hääkutsua.

    Minä olen luullut, että neljä aivastusta tuo rakkautta. Enkä tiennyt, että se ripsi pitää heittää olan yli.

    VastaaPoista
  12. Turku on kyllä parhaimmillaan kesällä! Ripsiä ei ole tullut heiteltyä, mutta ehkäpä tästedes! (Ihana sana tuo tästedes...)

    VastaaPoista
  13. Katja: Oioi, nyt näen pikkuisesi repimässä ripsiä silmistään. Lapset ovat niin suloisia, kun ottavat kovin tosissaan asiat. Minun täytyy kokeilla sormen päältä puhaltamista, kun tuo olkapään yli heittäminen ei ole oikein toiminut.
    Maria: Kivaa olla mukana aamukahvillasi :)
    Kamomilla: Minäkään en kuori, jos on luomuomena eli omasta puusta tai muuten luomu. Meillä tyttö saa viikata, kun minulla tuo taika on jo toiminut :) Ehkei se aina toimi, ei taida olla takuuvarma konsti sekään.
    Laura: Palliin? Onpas hassusti sanottu, kyllä murteet on mahtavia. Meillä neljäs oli viisautta, viides vihaa ja kuudes rakkautta. Vaikea oli saada rakkautta.
    Nonna: Taitaa olla tosiaan, vaikka tänä talvenakin oli kaunista. Juu, ripsiä pitää aina heitellä!

    VastaaPoista
  14. Turussa näyttää kyllä mukavalta.
    Olen aivastellut monta kertaa peräkkäin tänään, mahdoinkohan viisastua.

    VastaaPoista
  15. Meillä pääsi omenasta naimisiin! Tiedä sitten minne niistä lakanoista pääsi, tuota en ole oppinut. Ihanat turkulaiset ihanan kylttyyrinne kanssa: nauttikaa!

    ps. kuulin Turun mainoksesta, joka oli ollut Hesassa, oliko se sitten Ateneumin seinässä. Siinä oli ollut teksti "Helsinkiläiset! Tervetuloa pääkaupunkiin!" Ai että nauroin makeasti, just oikea asenne ja huumori teillä siellä :-)

    VastaaPoista
  16. Mun pappa kuori omenan sillä lailla, yhdellä kertaa rinkulaksi. En päässyt siitä kyllä mihinkään, kun piti tuijottaa silmä kovana, että putoaako se kuori vai pysyykö kokonaisena...

    Ripsen laitan puseron kauluksesta sisään ja toivon, tietysti.

    Tuttuja paikkoja, taas niin kauniita!

    VastaaPoista
  17. Meillä ripsi pitää pudottaa paidankauluksesta sisään. Hauskaa, että tästäkin on monta eri versiota!

    Ihanaa seurata kulttuurivuotta tätä kautta, kun valitettavasti aikataulut eivät taida venyä niin paljon, että pääsisin ihan itse kaiken kokemaan.

    VastaaPoista
  18. kuulun sormenpäästä puhaltajiin :)
    olan yli syljen kolme kertaa, jos musta kissa juoksee tien yli. oliko se vasemman olan? varmuudeksi syljen kummankin. muisti ei oikein enää pelaa.

    oi turku, oi turku!

    VastaaPoista
  19. Leena: Olet varmaan nyt tosi viisas :)
    Maijja: Omenasta naimisiin, enpäs ole tuota tiennyt. Panostin niihin lakanoihin. Se ainakin toimi :) Minä näin tuon lakanan, se oli tosiaan Ateneumin seinässä ja nauratti kyllä kovasti. Minusta on pikkuhiljaa tulossa turkulainen, vaikken olekaan aito, koska en ole syntynyt täällä.
    Erja: Minunkin äiti kuori niin ja opin sen siitä. Oli niin jännää jännittää, että päästäänkö me nyt sitten Amerikkaan. Minä en tiennyt tuosta, että ripsi pitää laittaa puseron sisään...sehän kutittaa.
    Ansku: Tuossa juuri Erjalle kommentoin, että sehän kutittaa siellä puseron sisässä. Minäkään en ehdi kokea läheskään kaikkea tuosta kulttuurivuodesta, kun tarjontaa on niin paljon.
    Ritva: Teitä taitaa olla enemmistö. Parempi sylkeä vain mahdollisimman paljon ihan varmuuden vuoksi :)

    VastaaPoista
  20. Minä kävin heittämässä lantin kirjaston suihkulähteeseen aamulla seitsämältä. OIkeasti, oli semmoinen ihana taidepläjäys. Sellisti soitti, olin yksin siinä lähteellä, toiveita ja kiltteyttä. Tänä kesänä Turku on ihanin.

    VastaaPoista
  21. Osaat kuvata ja kuvailla sanoillasi Turkua kyllä niin hyvin. En ole ennen heitellyt ripsiä, puhallellut vaan. Tuota ompun kuorimis juttua en ole myöskään ennen kuullut. Olen kyllä kerran käynyt Ameriikoissa, joten vissiin kerran olen onnistunut ompun kuorimisessa :).

    VastaaPoista
  22. Mitä söpöyttä onkaan kuvasi ja tekstisi tulvillaan taas! Varastin tänään metsästä alppiruusun, tilasin vihkisormuksen ja nautin täysin siemauksin kesäpäivästä! :)

    VastaaPoista
  23. Isoinpapu: Oi, tuo kuulostaa ihan mahtavalta, olisin halunnut kanssa. Minustakin Turku on ihanin ja silti lähden pois.
    Villasukka: Kiitos kovasti, olen jotenkin vähän hulluna tähän kaupunkiin ja silti haluan nyt pois. Minäkin olen tainnut kerran onnistua :)
    Thilda: Kiitos. Tilasit vihkisormuksen, oi, häät tiedossa vai? Kuulostaa suloiselta.

    VastaaPoista
  24. aivan ihana teksti. ja kuvat nyt niin mukavalla tavalla tuttuja.
    tykkään kovasti tuosta viimeisestä lauseesta. tykkään kovasti öisistä matkoista. ja matkoista nyt ylipäätään;)

    VastaaPoista