torstai 7. heinäkuuta 2011

Kahdet kympit


Ilse heitti pahan ja samalla kutkuttavan. Kiitos haasteesta.
Kymmenen kirjan listani tulee tajunnanvirtana selkäytimestä. Nämä kirjat ovat aikoinaan järisyttäneet maailmankuvaani, antaneet uuden kulman tai panneet ajatukseni sijoiltaan. Näiden joukossa on kirjoja, joihin en ole koskaan uskaltanut palata, sillä olen pelännyt, että ne eivät ehkä puhuttelisi minua enää. Meillä on yhteinen menneisyys, jota ei voi saada takaisin.

Astrid Lindgren: Veljeni Leijonamieli
Alexandr Solzenitsyn: Syöpäosasto
Mihail Bulgakov: Saatana saapuu Moskovaan
Peter Hoeg: Lumen taju
Anja Snellman: Ihon aika
Arundhati Roy: Joutavuuksien jumala
Marianne Fredriksson: Anna, Hanna ja Johanna
James Salter: Kiitävät vuodet
Kjell Westö: Missä kuljimme kerran
Herta Müller: Tänään en halunnut tavata itseäni

Nyt nolottaa. Minulla on tasan kolme kosmetiikkatuotetta, jotka ovat välttämättömiä:

Blistexin huulikiilto
Lumene C+ päivävoide, jota käytän vääräoppisesti myös yöllä
BodyShopin vartalovoit

Ihan totta, näillä mennään. Käytän myös puhdistusainetta, ripsiväriä ja värivoidettakin joskus, mutta merkki vaihtelee.

Koska haaste on jo kiertänyt niin monet, en osaa sitä kenellekään erityisesti heittää. Tarttukaa syöttiin kaikki, jotka haluatte. Muiden listoja on aina kiva lukea.

24 kommenttia:

  1. Tuo sadekuva on ihana, ja tuon lautasellisen voisi syödä tuosta ruudulta!

    Vaikuttava kirjalista; olen lukenut vain Leijonamielen, Lumen tajun ja Ihon ajan mutta uskon että myös esimerkiksi Herta Muller on ravisuttava lukukokemus, jopa niin ravisuttava, että en halua lukea hänen kirjojaan tässä hektisen perhearjen sumuisessa mielentilassa.

    Minäkin nauroin oman kosmetiikkalistani lyhykäisyyttä :). Ensin ajattelin etten listaa ollenkaan, mutta sitten ajattelin, että tuokin lista kertoo minusta jotain.

    VastaaPoista
  2. Saatana saapuu Moskovaan on uskomamattoman hieno ja nerokas kirja.

    Anna, Hanna ja Johanna,löysin sen kirppikseltä eurolla, odottaa hyllyssä sopivaa lukuhetkeä.

    Ystäväni on huulirasvariippuvainen. Viimeksi kun olimme yhdessä matkalla hän löysi laukustaan kuusi huulirasvatuubia. Tuli mileeni sinun blistexistäsi.

    VastaaPoista
  3. Maria: Kiitos. Tuo kirjalista on pysynyt aika vakiona monia vuosia, vain harvoin kirjat vaihtuvat. Ei sillä, että olisin tuota samaa listaa johonkin joskus tehnyt, mutta olen mielessäni joskus ajatellut, että mitkä kirjat ovat ravisuttaneet minua. Juu, tuo kosmetiikkalista on aika säälittävä.

    VastaaPoista
  4. Jaana: Se on todellakin ravisuttava kirja. Pidän Marianne Fredsikssonin kaikista kirjoista, mutta tuo on ehkä jäänyt parhaiten mieleen. Ehkä siksi, että se oli ensimmäinen. Juu, olen varsinkin talvisin huulirasvariippuvainen ja vain tuo yksi merkki kelpaa.

    VastaaPoista
  5. Hyvä lista-josta löysin monta itselleni tärkeää myös.Ja tuo toinen ihanaa mulla kolme myös mutta käytän L yövoidetta myös päivällä ja bodyshopin tilalla on nivean sininen pullo:D
    Kiitos Kirjailjatar upeasta Turkin matkasta.ja kiva kun olet taas takaisin täällä!

    VastaaPoista
  6. Kiitävät vuodet!!! En olisi arvannut että se!! Olen LUULLUT olevani maailmankaikkeuden ainoa sen nerouden ymmärtäjä, hahaa! :D

    Maailmaa järisyttäneitä kirjoja on tosiaan jotenkin vaarallista edes ajatella lukevansa uudelleen, en minäkään uskalla. Herta Mulleriin aion palata, kerran jo kirjastossa yritin mutta hän oli hyvin varattu. Listasi kakkonen on se toinen minulta lukematon, pistän korvan taakse.

    Ja kosmetiikkalistasi on suorastaan hulvaton! Siis hyvällä! :)

    VastaaPoista
  7. Maria: Kiitos. Ai sinulla menee niin päin? Minä olen niin laiska, etten jaksa hankkia eri voiteita yölle ja päivälle ja yöllä en välillä käytä mitään. Varmaan tulokset sitten kymmenen vuoden päästä alkaa toden teolla näkyä.
    Ilse: Sepä se! Minäkään en ole tavannut montaa, joka olisi tuon kirjan lukenut. Aikoinani kuulin tuosta kirjasta joltain suomalaiselta mieskirjailijalta, joka listasi sen omassa haastattelussaan loistavaksi kirjaksi. En kuolemaksenikaan muista, kuka se kirjailija oli...harmi. Minä luen hyvin harvoin kirjoja uudelleen, vaikka ne olisivat kuinka nerokkaita. Silti parhaat kirjat haluan omistaa, jotta voin lukea ne uudelleen, jos haluan.

    VastaaPoista
  8. Eka kuva on jotenkin hämmentävä tai sitten en vain tajua sitä. Sadetta sisällä?

    On pitänyt jo kauan aikaa lukea uudelleen veljeni leijonamieli. Nyt kun on enemmän ymmärrystä. Luin kirjan ensimmäisen kerran joskus lapsena eikä kaikki varmaan auennut samalla lailla kuin jos lukisin sen uudelleen nyt vähän vanhempana.

    VastaaPoista
  9. Kyllä se on sadetta sisällä :) Lapsi suihkutti kukkia ja äkkäsin, että vau, onpa hienon näköistä, kun aurinkokin paistoi ikkunasta. Minuun Veljeni Leijonamieli teki lapsena vaikutuksen, kun se tuli kuunnelmana radiosta. Sen jälkeen olen lukenut sen vasta kirjana ja vaikuttunut taas.

    VastaaPoista
  10. Pidän kans ekasta kuvasta valtavasti...

    Lista on mielenkiintoinen,
    en ole lukenut yhtään noista,
    tosin noiden kirjailijoiden tosia romaaneja kyllä..
    Taidan ottaa haasteesi vastaan, kun en ole sitä kenenltäkään suoraan saanut =)

    Kosmetiikkaosato minulla lienee vähän samaa luokkaa..=)
    ihanaa viikonloppua!!

    VastaaPoista
  11. Mun kosmetiikkalistani olisi vähän samanlainen. Pussista kyllä löytyy tuotteita, mutten mä niitä ikinä käytä! Kuivuneita varmaan kaikki.
    Nykyään olen siirtynyt voiteissakin oliiviöljyyn.

    Kirjalistastasi olen lukenut vain kolme; Lumen tajun (tykkäsin, mutten suuresti), Anna, Hanna ja Johannan (tykkäsin suuresti, myös Simeonista!) ja Missä kuljimme kerran, josta pidin myös. Olen pitänyt kaikista Westön kirjoista paitsi tästä viimeisimmästä. Westö-suosikkini on kuitenkin Isän nimeen.

    VastaaPoista
  12. Ihanat kuvat! On se elämä kotonakin ihan siedettävää..? Olen lukenut listaltasi aika harvan kirjan: Bulgakovin, Hoegin ja Westön. Omaa listaa en osaa ollenkaan nimetä. Jotkut kirjat ovat tehneet valtavan vaikutuksen aikanaan, mutta nyt niistä tulee mielen lähinnä mennyt elämä..

    VastaaPoista
  13. Tuli nälkä, kun näin tuon salaatin kuvan. Herkullinen kuva ja takuulla annoskin.

    Sinun kosmetiikkalistaltasi löysin kaksi yhteistä asiaa: Body Shopin body butterit sekä Lumenen C-voiteen käyttö sekä päivä- että yövoiteena. Minulla ei pitäisi olla mitään hätää ryppyjen kanssa (vaikka rypyt ja kurtutkin ovat kauniita mielestäni), sillä kaksi vuotta sitten Alkon myyjä kysyi minulta henkkareita ostaessani viiniä. :) Olen lähempänä neljää- kuin kolmeakymmentä. Tosin nyt viimeisen kahden vuoden aikana ei ole enää kysytty...

    Kirjalistallasi on paljon tuntematonta. Annan, Hannan ja Johannan saan yhdeltä ihanalta ystävältäni vielä tänä kesänä ja Saatana saapuu Moskovaan oli melkein pääsiäiskirjani. Ehkä ensi vuonna! Lumen taju on kyllä hieno.

    VastaaPoista
  14. Hanne: Kiva, jos otat haasteen vastaan. Kiva, että teitä kosmetiikkakollegoita löytyy näin paljon. Hyvin sitä pärjää parilla hassulla rasvallakin...niitä muuten ei saa sanoa rasvoiksi vaan voiteiksi, on joku kosmetologi minua valistanut.
    Liivia: Minä pelkään, etten pitäisi Lumen tajusta enää, joten en ole uskaltanut sitä lukea uudelleen. Olen siis lukenut sen silloin noin 20 vuotta sitten ja silloin se oli järisyttävä kokemus. Minäkin mietin, otanko Westöltä tuon vain Isän nimeen, se oli minusta myös hieno. Kirjoja on ihan mahdotonta listata oikeasti, täytyy vaan ottaa joku kriteeri ja laittaa sen mukaan. Olen kokeillut oliiviöljyä, mutta minulla se ei jotenkin tuntunut toimivan, ehkä pitäisi kokeilla uudelleen.
    RvaReipas: Minulla noiden kirjojen kanssa ihan sama. Ne ovat mennyttä elämää, mutta kuten jotkut ihmissuhteetkin, ei se te niistä arvottomia tai huonoja kirjoja. Niiden kautta olen aikoinaan saanut paljon ja osa noista olisi edelleen (suurin osa) elämyksiä.
    Katja: Minä huomasin :) Nuo vartalovoit ovat vaan niin ihanan tuoksuisia, melkein kaikki. Tuo C-voide mulla on ollut käytössä monta vuotta. ja oho! Sinä onnekas nuorekas, minulta ei ole papereita kysytty ikiaikoihin. Minun kirjalistani, kuten tuossa selittelinkin, on kasa kirjoja, jotka ovat tehneet aikoinaan voimakkaan vaikutuksen. En tiedä, miten niihin nyt suhtautuisin. Suurin osa varmaan olisi minusta edelleen hyviä. Listan olisi voinut kerätä niin monella eri perusteella, mutta tämä meni nyt näin.

    VastaaPoista
  15. Tuo on niin totta myös minun kohdallani tuo puhuttelevien kirjojen pariin palaamisen pelko!
    Se koskee sekä lapsena että aikuisena luettuja kirjoja.
    En halua pilata ihania lapsuuden lukumuistoja joutumalla toteamaan, että parhaat kirjat ovatkin nyt mielestäni pelkkää roskaa.
    Enkä halua joutua siihenkään tilanteeseen, että joku tietyssä elämänvaiheessa ylittämättömän tärkeältä tuntunut teksti ei kosketakaan enää millään tavalla.
    En tiedä, olisivatko kummatkaan kauhukuvat oikeasti edes mahdollisia. Tuskinpa sentään lapsikaan lukee ihan mitä tahansa eikä aikoinaan pelastusrenkaana toiminut kirja kai voi äkkiä muuttua täysin merkityksettömäksi. Mutta pelko estää silti avaamasta niitä tärkeimpiä uudelleen.

    VastaaPoista
  16. Siitä ei ole montaa vuotta kun ajattelin, ettei kirjoja voi kerta kaikkiaan lukea uudelleen. Sitten tuli hetki, jolloin uutta lukemista ei vaan ollut saatavissa, talo lumen saartama. Tartuin hyllystä jo luettuun, ja tajusin että se oli ihan toisenlainen lukukokemus kuin se ensimmäinen, yhtä hyvä, mutta eri tavalla. Sen jälkeen olen lukenut uudelleen monta lemppariani.

    VastaaPoista
  17. Piti vielä lisätä, että lempielokuvia en voi katsoa mitenkään uudelleen. Kun katsoo uudelleen, alan liikaa muistamaan, että joku on tämän kirjoittanut ja nuo ovat sittenkin vain näyttelijöitä jne.

    VastaaPoista
  18. Jestas taas tuota ekaa kuvaa! Äärettämän kaunis!

    Haluaisin tuohon sateeseen, ja nuo kukat tuoksuukin takuulla ihanille...

    VastaaPoista
  19. Tuolta listalta vain Leijonamieli on tullut luettua, sekin hyvin nuorena, enkä uskalla lukea uudestaan juuri noista syistä mitä mainitsit. Muistan pitäneeni siitä kovasti.

    Minulla on käsittämättömän huono muisti. Voin katsoa elokuvia ja muistaa vasta loppukohtauksessa nähneeni sen jo aiemmin. Kirjojen kohdalla on vähän eri juttu. Vaikken muistaisikaan juonta täsmälleen, mieleen tulvivat ne kirjan tapahtumiin kuvittelemani paikat yksityiskohtia myöten. Kirjojen lukeminen on muutenkin niin paljon mukavampaa kuin elokuvien katselu. Usein kirjasta tehty leffa osoittautuu hirveäksi pettymykseksi, kun päähenkilön luonne tai kertomuksen tapahtumapaikat ovatkin jotain ihan muuta, kuin oman mielikuvituksen tuotteet...

    VastaaPoista
  20. ...kirjoitin pitkät kommentit ja nyt se katosi :(
    halusin vain kiittää ihanasta Istanbulista, sinne minäkin nyt halajan!
    Ja mun lempikirjailija; Kjell Westö ja juuri tuo kirja paras, odotan syksyllä näytettävää tv-elokuvaa minkälainen mahtaa olla?
    Tällä viikolla luin Snellmanin Parvekejumalat, se oli vaikuttava.

    VastaaPoista
  21. ooh, en ymmärrä tuota ekaa kuvaa mutta se on hieno. sisällä sataa.

    hmm, pitäisiköhän tehdä kirjalista. olen lukenut kesän aikana yhden täydellisen kirjan, ja nyt tekee tiukkaa aloittaa seuraavaa, kun ei mikään enää tunnu miltään. no ei vaines;) mutta välillä on vaikea löytää kutkuttavia kirjoja luettavaksi.. tuota Mülleriä tekisi mieli kokeilla..

    VastaaPoista
  22. mulla on semmonen tunne etten viiteen vuoteen ole lukenut mitään. en ole varma onko se totta. ehkä muutama kirja on sujahtanut läpi.
    ennen luin, paljon.
    ehkä tämä on joku kausi, kuiva kausi.
    jospa vaikka kohta taas.
    hyllyssä myös lukemattomia- lukemattomia lukemattomia.
    listaa en pystyisi tekemään.
    liian vaikeaa.

    VastaaPoista
  23. Upeat, upeat kuvat, etenkin ylempi.

    Kiitos kirjalistasta, täytyy kirjoittaa ne ylös. Jokainen niistä on minulle tuntematon. Tai ei tuntematon, olen minä niistä kuullut, mutta vieraita. Vielä toistaiseksi. Taidan aloittaa Veljeni Leijonamielestä. :)

    VastaaPoista
  24. Kamomilla: Niin, minäkään en tiedä, onko pelko aiheellinen vai ei. Pelkään, että joidenkin kirjojen kohdalla on, joidenkin taas ei. Taidan testata jollain, jonka uskon kestäneen aikaa.
    Liivia: Siis oikeastaan tästä sinun kommentistasi rohkaistuneena ajattelen nyt, että haluan lukea jonkun noista uudelleen. Varmaan Bulgakovin tai Solzenitsyn, koska niistä on niin kauan aikaa ja ne olivat aikoinaan järisyttäviä lukukokemuksia. Luulen, että ne jopa vaikuttivat jotenkin maailmankuvani muovautumiseen, sillä olin silloin varsin nuori eli siitä todellakin on aikaa :) Minä olen katsonut joitain lempileffoja uudelleen, mutta eivät ne ole samanlaisia elämyksiä enää toisella kertaa.
    Erja: Tervetuloa tänne, niin tyttö voi suihkuttella sinuakin :)
    Ansku: Useimmiten elokuvat ovat tosiaan kovia pettymyksiä. Muistan pari poikkeusta. Olen pitänyt Tuulen viemästä (hömppä, tiedän, mutta ihana hömppä) enemmän kuin kirjasta. Samoin taitaa olla Kunderan Olemisen sietämättömän keveyden kanssa, joka on minun mielestäni kyllä yksi maailmankaikkauden ihanimpia kirjan nimiä. Ja pidän Kunderasta kovasti, mutta tuo elokuva on vaan niin hyvä.
    Annakaisa: Kiitos :) Ai siitä tehdään tv-sarjaa, minä en ollut kuulutkaan, kiitos vinkistä. Nyt alan heti pelätä, ettei se kuitenkaan yllä kirjan tasolle, voivoi. Niin vaan käy liian usein. Leffat on yleensä parempia kuin niille on ihan oma käsikirjoitus.
    Outi: Tyttö siinä suihkutteli meidän kukkia, kun huomasin, että vau. Sitten kameraa hakemaan ja suihkuta suihkuta lisää. Lopulta piti mieskin kutsua hätiin :) Nyt tulin uteliaaksi, että mikä tuo täydellinen kirja mahtoi olla? Täydellisen kirjan jälkeen tulee yleensä tyhjiö, on vaikea aloittaa mitään.
    Ritva: Lista onkin ihan mahdoton, mutta tein silti :) Olen lukenut niin niin niin paljon, että kirjat menevät päässä ihan sekaisin. Jos joku pyytäisi referoimaan noita kirjoja, en varmaan pystyisi siihen. Muistan vain tunteen, jonka ne jättivät.
    Malla: Kiitos kovasti. Minusta on aina mahtavaa, kun joku suosittelee jotain kirjaa, jota ei ole tiennyt olemassakaan ja sitten se on loistava. Mitä löytöjä, mitä lukemattomia kirjoja koko maailma täynnä.

    VastaaPoista