keskiviikko 24. elokuuta 2011

Suonsilmään hukkuu

Aika kiva päivä:
aikuisten nukketeatteria, uunivihanneksia, kesämekko ja päiväunet.
Siperia ei ole opettanut minulle mitään.
Mutta äiti opetti: älä mene ukkosella puun alle, älä veteen, älä korkealle kukkulalle.
Savipohjassa vajoaa, suonsilmään hukkuu, kalliolla pysyy.
En osaa kävellä hiljaa tai päällystää kirjoja. Yöllä näen unta ihmisistä, jotka tunnen vain kuvista.
Juna kulkee nopeammin kuin auto. Mutta niitä kivisiä kilometritolppia on ikävä. Niistä laskettiin matka maalle. Kauppa-autosta ostettiin suklaalevy ja lehti.
Vesi oli kirkas. Se jäi sinne. Minä jatkoin matkaa.

15 kommenttia:

  1. voi aivan ihanan näköistä ruokaa, pakko kokeilla reseptiä! mä olen kerran nähnyt kauppa-auton. kauheaa, kun olen nykyajan lapsi...

    VastaaPoista
  2. Matkani jatkuu myös.Kiitos taas ♥

    VastaaPoista
  3. Oletko saanut ihka oikean postikortin? Jos olet, niin kadehdin hieman, sillä meidän postilaatikossamme kortit ovat todella harvinaisia. Korttien lähettäminen on tainnut vähentyä rutkasti tällä sosiaalisen median aikakautena. Surullista.

    Leinikki

    VastaaPoista
  4. Kuinka ollakaan, olimme pari päivää sitten suolla. Ihanat pitkospuut ja minä varoittelemassa lapsia joka mutkassa astumasta sivuun, etteivät putoa suonsilmään. (Äidin opit takaraivossa näät tällä äidillä). Loppumatkasta lasten serkkupoika sitten astui sivuun ja upposi suonsilmään!!! Ei hukkunut onneksi kuitenkaan, vaan nousi märissä lenkkareissaan ja housuissaan pitkospuille ja totesi: "Nyt miä tiiän mikä se suonsilmä on". Mikä muru.

    VastaaPoista
  5. Etta: Sinä totisesti olet, mutta kyllä kauppa-autoja on edelleen maalla, mutta me ei olla valitettavasti maalla. Se oli aina viikon kohokohta, kauppa-auto.
    Maria: Joskus ne matkat ovat raskaita :(
    Leinikki: Valitettavasti tuo on tyhjä kortti ja ehkä lähetän sen joskus..saan hyvin harvoin kortteja ja sitten ne ilahduttavatkin kyllä kovasti.
    Mine: Eikä! Oho, minua aina varoiteltiin lapsena noista suonsilmistä, taisin nähdä niistä painajaistakin. Mutta lapsen suhtautuminen oli kyllä tosi urhoollista, mahtava tuo tokaisu :)

    VastaaPoista
  6. Just söin aamiaisen, mutta tuli nälkä ruuastasi. Tänään aion ostaa parsaa, aivan varmasti.

    En ole koskaan käynyt kauppa-autossa, mutta suolla olen ollut.

    VastaaPoista
  7. Liivia: Tuo oli tosi hyvää. Heitin vaan kaikki mitä talosta löytyi uuniin. Kauppa-auto oli lapsuuden mökkikesien kohokohta. Sinne soudettiin puoli tuntia tai käveltiin puoli tuntia, riippui siitä, millä mökillä oltiin.

    VastaaPoista
  8. Herkullinen ruokakuva, tuli nälkä!
    Mekin käytiin kauppa-autolla mökillä lapsena. Olen haaveillut, että jos tänne meidän kylälle tulisi kauppa-auto, ettei tarvitsisi lähteä kauemmas kauppaan. Mutta ei sitä tule, kun käyttäjiä olisi kai liian vähän, harmi.

    VastaaPoista
  9. Leena: Minä näin kesällä kauppa-auton pysäkkejä ja teki mieli jäädä odottamaan, että koskas se auto sieltä tulisi. Mutten sitten jäänyt :)

    VastaaPoista
  10. minä näen usein unta ihmisistä joita en ole koskaan nähnyt tai tavannut. ne taitavat olla vaan sellaisia uni-ihmisiä.
    vesi on vielä kirkasta ja kaiketi lämmintäkin? uimaan tekisi mieli ennenkuin jäähtyy.
    se vesi;)

    VastaaPoista
  11. Outi: Minä näen usein unta ihmisistä, jotka ovat julkkiksia tms. Aika hassua, että sellaiset seikkailevat unissa. Minä en ole käynyt pariin viikkoon uimassa...

    VastaaPoista
  12. vai ei ole siperia opettanut, kyllä huvitti :)
    mulla on sellanen juliste seinällä, joka varmuuden vuoksi on minua muistuttamassa, että siperia opettaa.
    uni-ihmisiin olisi kyllä mukava tutustua.

    VastaaPoista
  13. Minä opin muumeista ettei saa mennä ison puun alle, joka on vielä kukkulan päällä, silloin kun on ukkonen :) Kai se äitikin meitä opasti, mutta muumeista se päähän jäi.

    VastaaPoista
  14. Ritva: Ei tosiaan :) Haa, mikäköhän juliste se mahtaa olla, vitsit kun olen utelias ihminen. Minusta jotkut unet ovat niin ihania, ei niistä haluaisi herätä.
    Solen: Muumit ovat viisaita. Ja monet sadut kauhean opettavaisia. Mulle on jäänyt mieleen ne Jörö-Jukan opetukset.

    VastaaPoista
  15. Aidit opettaa, mita tietaa. Nyt tama aiti tietaa jotain hurrikaanista tai sen tapaisesta, ja maanjaristyksestakin, vaikkei sita tuntenutkaan. Taman viikonlopun jalkeen toivon rauhallista viikkoa, toivottavasti sinun oli mukava viikonloppu.

    Jaana (josta sun blogi ei edelleenkaan pida Vai onko tama nyt rajattu? Jos on, niin lahetatko minulle kutsun?)

    VastaaPoista