tiistai 27. syyskuuta 2011

Lentokentällä on sopulivahti



Norjassa sopulit vaeltavat, liiskaantuneet sopulit liukastavat teitä ja lentokentällä on sopulivahti. Meillä kävelee norsu seinällä.
Aamulla tallustelemme ketun kanssa palan matkaa yhdessä. Se väistelee autoja, minä meinaan jäädä auton alle, kun tuijotan kettua.
Paniikkihiiri katselee minua Pasilassa lasin takaa.
Aurinko on kuuma keltainen pallo.
Joku vilkuttaa minulle, en tiedä kuka. Vaikutti kivalta ihmiseltä.
Sitä sattuu toisinaan, joku tervehtii, enkä muista yhtään kuka se on.  Mutta olen hyvä small talkissa, vaikka tykkäänkin enemmän big talkista. Sitten on vielä se A-talk, sitä en katso.
Helsingissä näkee aina julkkiksia, ne asuu siellä. Tai sitten ne käy töissä, kuten minäkin.
Pasilassa aivastan kolme kertaa, nyt täytyy lotota.

27 kommenttia:

  1. Hih Hih... :-) Ihanaa alkanutta viikkoa!

    VastaaPoista
  2. Absolutely white: No niinpä, olisin niin halunnut nähdä nuo sopulit :) Samoin sinne!

    VastaaPoista
  3. kuulostaa niin kivalta! ihana norsukuva. mikä ihmeen sopulivahti?

    VastaaPoista
  4. Minä aivastin kuusi. Sopulivahdeista en tiedä, mutta norsukuva on ihan paras :)

    VastaaPoista
  5. Etta: No siellä on kuulemma nyt sopulivahti lentokentällä katsomassa, ettei sopulit tule kiitoradalle. Ne liukastavat sen :) Ihan outoa.
    Susa: Oi, sinä saat sitten rakkautta!

    VastaaPoista
  6. Minusta on piinaavaa tilanteissa, joissa toinen selvästi tuntee sinut, mutta sinä et keksi kuka hän on. Tänä kesänä jouduin siihen tilanteeseen ja käytin paljon hymyä ja pientä puhetta siitä selvitäkseni. Loppukesästä vasta välähti - se oli seiskaluokan sussuni veli. Niin ja olisiko sitä voinut kysyä heti, että ei tarvi koko kesää miettiä?

    VastaaPoista
  7. Mine: Se on tosi piinaavaa. Minulla oli tuollainen samanlainen tapaus reilu vuosi sitten, mutta se selvisi lopulta siinä jutustelun lomassa. Onneksi sinäkin muistit tuon, olisi jäänyt piinaamaan.

    VastaaPoista
  8. Tuo norsukuva iskostuu jonnekin sydämen sopukkaan, se on niin suloinen.

    Minä olen menossa tänään Pasilaan tai ainakin lähitienoille. En varmaan osaa liikkua siellä ollenkaan. :)

    VastaaPoista
  9. Katja: Oioi, kiitos. Minä olin eilen Pasilassa puoli tuntia, istuin siellä ja ihmettelin. Minä olen kova eksymään ja se on vähän huono juttu, kun pitäisi aina löytää paikkoja.

    VastaaPoista
  10. Tulin hyvälle mielelle, kun talomme ohi kulki nuori isä lapsensa kanssa, kohdalle sattuessa tervehti minua iloisesti:) Vieras ihminen. Miten noin pieni ele voi saada aikaan niin hyvän tunteen..

    VastaaPoista
  11. Onpas sinulla ollut eläimellistä menoa!
    Nauratti tuo small talk, big talk, A-talk!

    VastaaPoista
  12. Katariina: Minustakin on kiva, kun ihmiset tervehtii, vaikkei niin tunnekaan. Mutta tuo ihminen oli Pasilan asemalla ja vilkutti. Se varmaan sekoitti minut johonkin toiseen, mutta ei se mitään :)
    Tie on kevyt: On totisesti. Välillä vähän laukataan, sitten karjutaan, sitten kuolataan ja taas kehrätään.

    VastaaPoista
  13. Minun on aina käynyt sääliksi sopuli-parkoja, joilla on lakkaamaton vaeltamisen tarve, joka äityy jopa niin suureksi, että se vie ne jopa kuolemaan. Kamalaa olisi olla niin levoton.

    Möhköfantti kuvassa :)

    VastaaPoista
  14. Kirjoitin sopuleista jokin aika sitten. Nyt niitä on oikeasti siellä, täällä. (Minulla menee tosi ja sepitetty sekaisin, pitää joskus tarkistella suorastaan, etten ala luulla itseäni miksikään isommaksi luojaksi.)

    Onnea ketusta ja lottoon myös!

    VastaaPoista
  15. Hieno varjodumbo. Mulla norsut kävelee vaan lakanoissa, tiiviissä jonossa yötäpäivää.

    VastaaPoista
  16. sopulivahti! minusta tulee isona sopulivahti!

    Minäkin joskus moikkailen ihmisiä kadulla joita luulen tuntevani, ja sitten myöhemmin vasta välähtää että eikun hei, sehän oli kirjastontäti, tai kaupansetä. mutta kun ihmisen näkee jossain toisessa todellisuudessa, ei heti yhdistä. kasvot vaan on tutut jostain. ja yleensä on parempi moikata kuin jättää moikkaamatta. vaikka sellaistakin sattuu.

    me lotottiin viime viikolla jo. oltiin ihan kauhean hämmästyneitä kun joku muu voitti. en sitten tiedä viittiikö sitä enää..

    VastaaPoista
  17. Kuulin pari päivää sitten minulle aivan uuden sanan: sopulimatto. Se ei onneksi tarkoita sitä kamalampaa asiaa.
    Tyttöni tykkää kovasti eräästä lasten laulusta, jossa sopulille tulee hepuli, vaikkei olekaan mikään kepuli. Tämä laulu on muutamaan otteeseen kuultu:)

    Mahtava elefantti seinällä ja elefantin hoitaja kans.

    VastaaPoista
  18. Meilläpäin on tapana tervehtiä kylällä kulkevia, se on mukavaa, eikä haittaa vaikkei moikkaajaa aina ihan tuntisikaan. Mutta kaupungissa jää vaivaamaan jos joku tervehtii, eikä muista kuka se on.

    VastaaPoista
  19. Kirjoitat niin ihanasti, hellyyttäviä huomioita ja huumoria :-)

    Hitsi mä kesällä reipaasti esittäydyin kaverin kaverille, siis oikein tosi tomerasti, ja kyllä nolotti kun se tyttö katsoi mua jotenkin kummallisesti ja joutuivat sitten vääntämään rautalangasta että olimme vasta muutamaa päivää aiemmin olleet hänen kodissaan yötä.. Apua.

    VastaaPoista
  20. Solen: Minustakin sopulit on aika erikoisia, kiehtovia. Että mistä tulee niin voimakas vaellusvietti, että on pakko lähteä tiettyyn aikaan? Aika traagista.
    Katja: Meidän tutut oli juuri siellä Lapissa, kun sopulit lähtee liikkeelle. Kettu oli upea, täysin absurdi näky aamuruuhkassa. En ole vieläkään lotonnut, olisi pitänyt.
    Varista: Varo, ettet muserru niiden alle :)
    Outi: Se olisi hieno ammatti joo, sopulivahti. Töitä olisi aika harvakseltaan ja mikäs sen mukavampaa :) Minä lottoan noin kerran viidessä vuodessa, jos sitäkään. Ja olen kovin hämmästynyt, kun en voita mitään.
    Celia: Minä en tuota laulua tiedäkään...sanat vaikuttaa aika hepuleilta. Lasten lauluissa on joskus ihan mahtavat sanat, sellaista sanojen räiskettä.
    Leena: Totta, maalla minäkin tervehdin kaikkia, vaikken tunne ketään. Mutta kaupungissa sitä luulee, että pitää tuntea.
    Martta: Kiitos kovasti :) No mutta sehän oli noloa, ettei hän muistanut sinua! Hänen olisi pitänyt muistaa sinut, eikös se niin päin mene.

    VastaaPoista
  21. Sopulivaara on jotain uutta, sammakothan sitä ovat tavanneet tuottaa.
    Mahtava elefantti teillä seinällä :)

    VastaaPoista
  22. Tulin hyvälle mielelle kirjoituksestasi, kiitos :). Nyt tosiaan kannattaa lotota. Tiedä häntä josko sitä vaikka voittaisi.

    VastaaPoista
  23. Minäkin näin sopuleita Utsjoella viime heinäkuussa. Ne vilahtelivat teiden yli ja syöksähtelivät pensaista. Pieniä, hassuja.

    Tämä oli sellainen posti, että tuli mukava olo. Kiitos!!

    VastaaPoista
  24. Uutisissa tosiaan kerrottiin, että Pohjois-Norjassa on tavallista enemmän sopuleita. Lentokentäälläkin on sopulivahti.
    Elefantit ovat hellyttäviä, niitä minulla on pieni kokoelma.

    Helsingissä asuessa julkkiksia näki päivittäin, joskus heitä tervehti huomaamattaan. Olin tänään Tampereella, mutta ei yhtään julkkista. Tosin en erikoisesti katsastellutkaan.
    Jostain syystä olen ruvennut tervehtimään maahanmuuttajia ja heiltä saan aina vastauksen. Monet juttelevat mielellään.

    VastaaPoista
  25. Minä olen huono small talkissa, se tuppaa aina lipsahtamaan big-puolelle, eikä se välttämättä ole hyvä asia. Yritän miettiä pitäisikö yrittää opetella pientä, kevyttä puhelemista.

    VastaaPoista
  26. Elämäni matkat: Minä en ole sopuleita nähnyt koskaan, mutta on hauska kuvitella niiden vaellusta siellä jossain.
    Villasukka: En muistanut lotota, en ikinä, joten ei tullut miljonääriä minusta.
    Anniina: Minä olen vähän kade noista sopuleista, ja muutenkin minulla on Lappi-ikävä. Mutta enhän minä täältä nyt mihinkään Lappiin pääse.
    Marjatta: Eikös ne elefantit tuota onnea, niin minä olen jostain kuullut. Hienoa, että tervehdit maahanmuuttajia :) Varmaan heille ihanaa, että joku tässä maassa tervehtii ja vielä jutteleekin.
    Pirkko: Minun on ollut pakko opetella tuota pientäkin puhetta, vaikka iso on paljon mielenkiintoisempaa.

    VastaaPoista
  27. Tämäkin kuva niin hieno, pakko sanoa ohimennen vaikka ei jaksa edes tekstiä lukea kun on kuumehouretta päässä.. Peiton alle..

    VastaaPoista