lauantai 10. maaliskuuta 2012

Käsi kädessä sumun kanssa


Kuljen käsi kädessä sumun kanssa. 
Pidän siitä, että taivaan palaset ovat harmaita hylkeitä. Olen herännyt liian varhain, kummallista.
Yht´äkkiä hiljainen, kaikesta kiireestä tietämätön tunti on tässä.
Nainen ikkunassa, jyrsijän yläpuolella, nukkuu vielä, kun nousen linja-autoon. Sumu seuraa minua Helsinkiin.

Me odotamme Godota, mutta ei hän tule. Onko elämä vain pitkä, turhauttava, sumea, toivoa kipunoiva, mutta petollinen odotus?
En halua hukata tätä päivää odottamalla huomista. Haluan tarrautua sekuntiviisariin ja kohota taivaaseen.

25 kommenttia:

  1. Tämä päivä on ollut kaunis maidonvärisenä sumussa.Olen nauttinut ja kuunnellut sitä.Kirkonportailta et varmasti nähnyt kuin pehmeyden.kaunis tekstisi teki niin hyvää juuri nyt.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos. MInäkin pidän sumusta, se on hyvin kaunista. Onneksi ei tarvinnut olla auton ratissa.

      Poista
  2. Niin viisas miete tuosta huomisen odottamisesta. Sitä helposti jumiutuu odottamaan jotain; työpäivän päättymistä, viikonloppua, matkaa, terveellisempää ruokavaliota, mitä tahansa. Ajattelee, että "olen niin onnellinen sitten kun". Jo pitkän aikaa olen pyrkinyt muuttamaan omaa ajattelutapaani tässä asiassa. En mieti mikä tekisi minut tyytyväiseksi, vaan miten tekisin itsestäni tyytyväisen tähän hetkeen. Hankalaa se välillä on, mutta harjoitus tekee mestarin - tässäkin.

    Tulipa pitkästi pohdintaa... enkä vielä edes ehtinyt käydä tuon viinin kimppuun. ;)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Oliko viini hyvää? Minä olen myös yrittänyt elää tässä hetkessä, ehkä olen siinä ihan hyväkin, siltä minusta ainakin tuntuu. Tuo Beckettin näytelmä on huikea, siinä ei tapahdu mitään ja se on loistava.

      Poista
  3. En ole koskaan oikein osannut päättää onko tuollainen sumu pelottava vai kaunis. Jotain surullista siinä kuitenkin on.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Totta. Suru on väkisinkin melankolinen, ei voi oikein ajatella, että suru olisi iloinen juttu.

      Poista
  4. Ystävämme ajoi muutama viikko sitten junan alle Bulgariassa. Oli ollut niin sankka sumu, että ei huomannut junan tuloa. Kukaan ei onneksi kuollut. Auto romuttui täysin ja tuli hurjat sakot. Pääasia, että elon päiviä jäi jäljelle. Sen jälkeen sumusta tuli pelottavan kaunis.

    Kauniita lauseita kaunokainen. Minusta elämä on tässä ja nyt, kaikkine puolineen. En halua kuluttaa sitä jonkun odottamiseen. Ellei odotus tuota mielihyvää ja vahvista tätä hetkeä. Elän ja olen, nyt.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Onneksi ystävänne selvityi...ihme että hän selvityi tuollaisesta kolarista. Sumu on juuri auton ratissa pelottava, muuten se on minusta hyvin kaunis.

      Minäkin olen kauan sitten jo oivaltanut, että elämä on tässä. Joskus sitä pitää vähän muistuttaa itselleen :)

      Poista
  5. Jotenkin olen oppinut elämään "nytku" enkä "sitku". Lienee syynä kaksi syöpätuomiota jotka opettivat nauttimaan tästä ja nyt. EI silti, suunnitella on ihan kiva - jopa tulevaisuutta.
    Mutta ehkä pienistä ja korjattavista asioista en jaksa murhetta kantaa!

    Joten tänä aurinkoisena sunnuntaiaamuna - lähden lenkille! Mieli on kummasti parempi kuin eilisessä sumussa...

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Sinä kuulut näihin viisaisiin ihmisiin, jotka tuollaisen henkilökohtaisen tragedian kautta ovat oivaltaneet tuon asian. Totta, suunnittelu on ihan kivaa, mutta se vähän eri asia. Aurinko paistaa, jee. Toivottavasti oli mukava lenkki.

      Yritin eilen kommentoida sinulle, mutta ei blogisi jostain syystä hyväksynyt minua :(

      Poista
    2. yritä sitkeästi...se kuuluu näihin blogeihin jotka heittelevät ihmisiä ulos ja sisään ja...

      Poista
  6. Samassa sumussa kuljin myös, autolla piti hiljentää vauhtia kun tuntui ettei näkyväisyys riitä. Kotiin tultua käväisin metsässä.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Oi sinä olit auton ratissa, se ei varmasti ollut kiva. Metsässä sen sijaan oli varmasti hyvin kaunista.

      Poista
    2. Sumussa on jotain maagista :)

      Poista
  7. Voi mitkä kuvat, ihan kuin vierailta mailta!

    Viisaita ajatuksia. Olen vähän miettinyt samaa viime aikoina.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos. Mulle tulee tuosta ekasta kuvasta mieleen Venäjä, jostain syystä. Ehkä se on tuo sumu, joka tekee sen, saa mielikuvissa matkustamaan melankoliselle Venäjälle.

      Poista
  8. Mikä sumutarina, ihana.
    On muuten hurjan hienon näköinen muistikirja, tai siis nuo kiemurat ja sanat ja kaik, muiden muistikirjat on aina jännempiä kuin omat.

    Kerran oli sellainen sumu ettei meinannut löytää laituria, ja kun sen löysi, tuntui kuin järveä tai taivasta ei olisikaan, olisi vaan sumumeri, se oli hyvä aamu.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos. Mun käsiala on painajaismaista, hyvä kun saan itse siitä selvää. Mutta pidän tuosta muistikirjasta, se on Istanbulista.

      Sumumeri, kuulostaa ihan sellaiselta paikalta, joka on Kuussa.

      Poista
  9. oli kyllä hieno sumu eilen. mereltä kuului sumutorvien huutelua. se on upea ääni.
    missä on tuommoinen hauska viiksivallu kiveen hakattuna? hauskan näköinen hahmo.
    Pitäisi muuten mennä katsomaan se Godot. että tuleeko se nyt sitten viimein vai ei..

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Niin oli. Viiksivallu on yhdessä portaikossa, ootas, Unioninkadulla. Piti katsoa kartasta, että mikäs katu se olikaan, kun en osaa Helsingin katuja. Onneksi on karttoja :) Godot oli loistava. Siis tekstihän on niin hieno ja näyttelijät olivat, no, loistavia.

      Poista
  10. Vastaukset
    1. Niin minustakin, herkkää, vähän surullista, mutta kaunista.

      Poista
  11. Olipa tosiaan melkoisesti sumua! Tänään niin huikaiseva auringonpaiste.

    Godot edustaa minulle aina kirjallisuuden opintojani. En ole nähnyt näytelmää, kuitenkaan. Ikuinen odottaminen olisi aika kurjaa, elää pitää nyt. Mutta toisaalta ihanien asioiden odottaminen on monesti melkein parempi kuin se asia itse. On niin kutkuttavaa, kun on jotain ihmeellistä edessä.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Totta! Ilma muuttui yhdessä yössä. Minä olen lukenut myös tuon näytelmän aikoinaan, kauan sitten tenttiin. Kerran aikaisemmin olen nähnyt sen myös teatterin lavalla, mutta tämä oli parempi. Niin viisas.

      Poista