sunnuntai 25. maaliskuuta 2012

Unohdetaan ummehtuneet päivät


Lapsi sanoi, että kuulostan ratin takana leijonalta, joka puolustaa vasta tappaamaansa antilooppia hyeenalaumaa vastaan.
Se kertonee kaiken minusta ja autosta.
Auto pitää niin kovaa ääntä, että jalankulkijat kääntyvät kaukaa katsomaan ja loikkivat suojatieltä karkuun.
Padassa porisee itämainen porkkanaomenakeitto ja uunissa on mustikkapiirakka.
Lapsi kylvää basilikaa, krassia, pinaattia ja härkäpapua. Kesällä toivon mukaan herkutellaan.
Sohva kalpeni kesäksi ja tummat tyynyt meni piiloon.
Täällä tehdään kesälle tilaa, unohdetaan ummehtuneet päivät ja käännetään kasvot aurinkoon.Tästä illasta tulee pitkä ja valoisa.

38 kommenttia:

  1. Minä hämmästelen tätä illan valoa ja suren sitä, kun se annetaan meille ihan nurinkurisesti keväällä eikä talvella niin kuin itse haluaisin.

    VastaaPoista
  2. Niin, syksyllä sitä kaipaisi lisää valoa iltaan, totta. Keväällä on jo niin riemuissaan siitä, että valostuu, että tämä on ihan ylimääräistä.

    VastaaPoista
  3. oi, kuulostaa niin touhukkaalta päivältä,täällä oli uunissa omenapiirakka,nyt masuissa ;) sullakin kevättä kuvissa!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Juu, tänään olin supertouhukas, toisin kuin eilen. Nyt on talvi pakattu pois ja kevät saa tulla ihan täysillä.

      Poista
  4. Kevättouhut on niin ihanaa odotusta täynnä! Mullakin kasvaa jo herneen versot seuraavaksi toivottavasti krassit ja yrtit.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Meillä on nyt kevät kylvetty, katsotaan lähtevätkö versot puskemaan. Lapsi on varsinainen viherpeukalo, minä en.

      Poista
  5. Pitkääle ja valoisalle kohotan ehdottomasti maljan!

    VastaaPoista
  6. Niin tulee pitkä ja valoisa, en aio yhtään arkea varten kiirehtiä aikaisin nukkumaan, yritä venyttää iltaa, on yksi filmikin tuossa katsottavana ja lasi viiniä. Tajusin myös perjantaina, kun ystävät kertoivat kellon siirrosta, että itse asiassa tuo kellon siirto on just oikea, olen koko ajan nukahtanut iltaisin liian aikaisin, nyt muutun lähes normaaliksi, kun on tunti siirretty eteenpäin.

    Meilläkin vallan pyöritellään kaikkia tyynyjä ympäri ja keveitä värejä tänne, jotta olisi jotenkin helpompi hengittää. Olen jotenkin aivan innoissani just nyt. Tekisi mieli alkaa myös viherpeukaloksi. Ihana lapsi sinulla kun huolehtii vihreydestä.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Minulla ei ole viiniä, mutta muuten on ihan hyvä. Sain kaikki hommat tehtyä, eikä edes rasittanut, vaikka touhusin kuin heikkopäinen. Saa nähdä miten minulle käy, olen kyllä valvonut tähänkin asti ihan kiitettävän (liian) myöhään. On kiva heittää talvijuttuja pois ja laittaa tilalle jotein ihan kevyttä ja vaaleaa.

      Poista
  7. Niin tehdään täälläkin, käytetään kaikki keinot, huomenna on koettelemusten päivä.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Onko sinulla sellainen? Voimia ja tsemppiä siis, aurinkoa tarvitaan.

      Poista
  8. Kuulostaa niin ihanan helpolta. Unohdetaan ummehtuneet päivät. Joskus ummehtuneen haju ei häviä millään. Joskus itse on ummehtunut, mutta on niin tottunut siihen, että ei edes huomaa haisevansa. Haittaakohan se sitten mitään? Vähän sama, kun molemmat syö valkosipulia, niin ei huomaakaan, että toinen lemuaa...

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Totta. Minusta ummehtunut ihminen on aika surullinen tapaus. Mutta niitä on. Toivon, etten ole itse ummehtunut. Minusta ummehtunut ihminen on jotenkin sellainen, joka säilöö kaikki pahat asiat sisäänsä, katkeroituu, eikä halua muutosta.

      Poista
  9. Ei mikään kevyt ilmaisu lapseltasi :D Meilläkin lapsi kylvää isän kanssa salaatit pihalle (ei siis ihan vielä), minä laitoin tuoretta kaupan basilikaa pastakastikkeeseen, oli hyvää ja voimakas tuoksuinen. Yritin aloittaa tunkkaisten tumppujen ym. talvivaatteiden pesun, mutta aika meni kameraan tutustuessa (Yritin värkätä myös blogia...) ;)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. No ei! Aika liioiteltu siinä tilanteessa, jossa puhisin itsekseni, kun yritin vääntää rattia. Siis meillähän ei ole mitään ohjaustehostetta, ei tietenkään. Sait kameran, loistavaa! Nyt vaan sitten kuvaamaan ja blogi pystyyn, tulen heti tutustumaan.

      Poista
  10. Kummasti tuo aurinko ja valo valvottaa. Ei tee mieli nukkumaan. Mulla jatkuu tuo talvivaatteiden pesu, poislaitto. Uudet sohvatyynyt ostin. Mutta nuo ikkunat!
    Kylvin kuutta eri yrttiä purkkiin olohuoneen ruokapöydän nurkkaan - viime vuonna ei itänyt mikään, mites nyt?
    Aurinkoista päivää Sinulle!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. No niin valvottaa, minä valvoin yhteen....ei se aurinko kyllä enää silloin paistanut. Ikkunat jäi pesemättä, kuten arvasinkin, mutta kaiken muun sain tehtyä ja olen hiukkasen ylpeä tomeruudestani. Katsotaan, itääkö meillä, se on lapsen tärkeä projekti. Samoin sinne!

      Poista
  11. hei siellä kylvetään! hyvä hyvä! kyllä ne itää, kunhan muistaa pitää mullan tasaisen kosteana. mullakin just itää korianteri, joiden siementen "parasta ennen" meni jo 2008. mutta ei kai se siemeniä haittaa mikä vuosi siinä pussin kyljessä seisoo.

    Hieno tuo ekan kuvan härveli, onko itse tehty? jotain tuollaista voisin miettiä siihen ns. huvikeskukseen;)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Juu, moni on jo itänyt,jee! Kaikki lajit ei ole kyllä itänyt, jotkut iti heti.

      Mobilen on tyttö tehnyt muutamia vuosia sitten. Sen ohje taitaa olla siinä Anu Harkin kirjassa Viritetty.

      Poista
  12. On ollut ihanaa päästä vihdoin kunnolla suunnittelemaan puuhartaa ja istuttelemaan kaiken näköistä :) Meillä oli juuri itänyt ruusupapu,olin ihan varma ettei niistä tulisi mitään, kun siemenet oli jo niin vanhoja! oikein aurinkoisia päiviä sinne!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mä olen vähän huono puutarhuri, mutta lapsi on innokas kylvämään ja hoitamaankin kasveja. Joten ehkä meidän pienestä yrttitarhasta vielä jotain tulee.

      Poista
  13. Onpa upea tuo ratsastaja-kuva. Kivasti koiruudet seuraa perässä.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Eikö vaan. Olen saanut kortin Chilestä, se on huippuhieno!

      Poista
  14. Hei teillä on kyllä mobile? parhaasta päästä. Itsekin ajattelin, että kesää voisi jo ajatella. Esim. yrttienkylvöt ja ikkunanpesut.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tytär on tehnyt mobilen Anu Harkin Viritetty-kirjan ohjeiden mukaan. Minustakin se tosi kaunis.

      Poista
  15. Mahtava mobile!

    Autoilujuttu naurattaa. Minä kuulostan varmaan välillä ratissa sellaiselta hyeenalta, kun ei ymmärrys riitä.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mä olen ratissa vihainen yleensä itselleni, en muille autoilijoille. Nytkin murisin itselleni :)

      Poista
  16. Tykkään tuosta kolmannesta kirjakuvasta, hienoa tunnelmaa kuten aina täällä. Olen ihmetellyt miten saatkin aikaan "arkisilla" hyvin oteteuilla kuvillasi tälläisen mukavan pehmeän tunnelman. Olen joksus itse yrittänyt mutta sepä ei olekaan niin helppoa kuin saattaisi kuvitella. Se on taitoa luoda tälläistä tunnelmaa.

    Täällä http://valkeajanis.blogspot.com/ on samankaltaista hienoa pehmeää tunnelmaa

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos. Valkea jänis -blogi on tosi upea! Olen sitä silloin tällöin lukenutkin. Ja olen aika imarreltu, jos siihen vertaat minun kuviani :)

      Poista
  17. Ihana, ihana kevät ja aurinko. Mä olen rääväsuinen suorastaan ratissa, siinä latelen kaikki osaamani kirosanat ja myös ne joita en edes tiedä osaavani.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Joo, minäkin kiroan ratissa. Ja kyllä joskus muutenkin, vaikken pidä itseäni siltikään kovin kiroilevaisena. Joskus se vaan helpottaa.

      Poista
  18. Minäkin teen keväälle ja kesälle tilaa. Laitoin narsisseja ovenpieleen ja huijaan lumikasoja väistymään ympäriltä.

    Nauratti tuo lapsesi kommentti sinusta ratin takana! Meillä olen kuullut joskus tokaisun: "äiti taas käy sikakuumana" (mutta se ei johtunut typeristä kanssamatkustajista tms. vaan auton käynnistysvaikeuksista).

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Niin, minäkin tosiaan raivoan itselleni yleensä, en muille. En ole mikään hyvä kuski...omasta mielestäni ainakaan. Varsinkin tuon laivan parkkeeraaminen ottaa mun luonnon päälle.

      Poista
  19. Minä ostin vitivalkoiset pussilakanat! Kaikki muu vaatiikin vielä aika paljon pölyttämistä ja raivaamista.. Kuvissasi ihanaa kevättä!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos. Minä tykkään valkoisista lakanoista. Kun ne vaan pysyisikin valkoisina, mutta kun ei...

      Poista
  20. Meillä oli aikoinaan kotona myös mukavasti ääntä pitävä auto - piti vain pokkana ajella sillä ;-)

    Ihana mobile!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tästä pitäisi korjata pakoputki, mutta kun ei ole saatu aikaiseksi.

      Poista