perjantai 2. maaliskuuta 2012

Vain kuningatar selviää talvesta

Kuvat miehen, kiitos
Olemme junassa. Nainen viilaa kynsiä aurinkolasit päässä. 
Iho on rypistetty valkaisematon voipaperi. Mietin, minkä ikäinen hän voisi olla. Veikkaan 72.
Että minä en koskaan viilaa kynsiä. Käytän huulipunaa vain juhlissa.
Se kaivaa rähmää silmistä, katselee itseään peilistä kriittisenä ja ihaillen.
Laittaa silmätippoja, en näe mitään eroa. Ja sitten takaisin ne aurinkolasit.
Piirtää huulet, sormukset helisevät.
Minä juon kahvia ja olen arkinen.
Opin juuri, että Suomessa on 40 hyttyslajia, voitteko kuvitella. Lintuhyttynen on kevään ensimmäinen lentävä hyttynen, sillä se talvehtii aikuisena.
Minäkin talvehdin aikuisena, tai ensimmäiset vuodet talvehdin lapsena.
Sitten on vielä sokkopaarma ja suppupaarma. Minusta tuntuu, että on myös suppuihmisiä.
Toissapäivänä söin suihkussa juustoa. Voitte lisätä sen siihen listaan.
Aurinko meni pilveen. Höh, olisi väistänyt. 
Vain kuningatar selviää talvesta. Aurinkolasit päässä ja piikki piilossa.

50 kommenttia:

  1. huulipuna piristää ihanasti arkipäivää, ja niin tekee juustokin suihkussa <3

    VastaaPoista
  2. On aina niin jännittävää että mitä täältä löytyy kun on ensin huikaiseva otsikko ja sitten nuo kuvat...niissä sitä jotakin jälleen kerran. Olet todella kirjailijatar kun tuossa mini novellissa pääsin hyvin tunnelmaan mukaan junassa...ihailen tuollaisia vanhoja rouvia, tykkään sormusten kilinästä, aurinkolaseista ja huulipunista...minä en lähde edes koirakävelylle ilman että punaisin huulet! Sitten aurinkolasit päähän ja ulos sinne pellon reunaan ja viiniviljelysten taa, tuskin tulee ketään vastaan mutta en minä punaile huuliani muiden takia vaan se on pinttynyt tapa ja kuuluu minuun, se sama kuin laitan huivin kaulaan ja vedän kumisaappaat jalkaan. Edes mennyt anoppini ei oppinut koskaan uskomaan etten minä kenenkään muun takia "laittaudu" ja minun mielestä se ei ole laittautumista. Tykkään niin näistä sinun jutuista! Ja kuvista!
    -Anne

    VastaaPoista
  3. Olisi kamalaa olla suppuihminen...
    Hyvää ja aurinkoista viikonloppua!

    VastaaPoista
  4. Vau, juustoa suihkussa - eipä ole tullut mieleen kokeilla... mutta ehkä kokeilen ;)

    VastaaPoista
  5. On niin hieno teksti, että oksat pois !

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos kovasti, oksat pois. Nyt tekisi mieli risusavottaan :)

      Poista
  6. NJJ: Mä joskus käytin huulipunaa, mutten sitten lopetin sen. Pitäisiköhän taas ruveta huulipunaihmiseksi.
    Anne: Voi että, kiitos kovasti. Minä niin haluaisin olla sellainen tyylikäs nainen, mutten taida olla. Korkoja käytin joskus, mutten niitäkään enää paitsi juhlissa. Taidan olla liian mukavuudenhaluinen. Äitikin laittaa aina huulipuna, koska "koskaan ei tiedä, kuka tulee vastaan". Mutta aurinkolaseista minäkin tykkään ja just hoksasin, että pitäisi ostaa lasit, kun vanhat meni muistaakseni rikki.
    Elämäni matkat: Niin olisi :( Yritin kommentoida sinulle, muttei se onnistunut. Bloggerissa on jotain häikkää.
    Marja Leena: No minä olen vähän hassu. Syön suihkussa vaikka mitä :)

    VastaaPoista
  7. Upeaa tekstiä, tarinaa, upea, kiinnostava otsikko, upeat kuvat, sinä olet taiteilija!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos kovasti, olen ainakin häkeltynyt :)

      Poista
  8. Vastaukset
    1. Voi että, en kai sentään. Kiitos! Ihanaa viikonloppua :)

      Poista
  9. Oletko ajatellut, että sinussa ei ole mitään arkista vaan sinusta tehtiin luonnonkaunis. Jotkut ihmiset on sellaisia. Ei ne tarvitse huulipunia, ripsareita, eikä kilisteleviä koruja. Ne herää ja on kauniita heti, aina ja jokapaikassa. Sitten on meitä, jotka meikkaamattomana herätämme lähiympäristömme säälin. "Voi, oletko sä kipeä?" "Oletko sä väsynyt?" "Ei kai sulla ole huono- olo?". Ei kuulkaa- minä vaan olen tämän näköinen. Sen tähden minä en lähde mihinkään ihmisten ilmoille ilman meikkivoidetta, ripsaria, huulipunaa ja mahdollisesti poskipunaa. Näiden jälkeen minä näytän ihan arkiselta ja tavalliselta sairaan, väsyneen ja huono-oloisen sijasta.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. No etkä kyllä näytä! Kuule, mä olen aamulla ihan peikon näköinen. Ja käytän kyllä yleensä ripsaria, se on mun lempimeikki. En lähden töihin ilman ripsaria, Islannissa olikin kivaa, kun ei tarvinnut meikata yli viikkoon, jee :) Ja sinä olet kaunis, ettäs tiedät!

      Poista
  10. Sinä ylevöitit minutkin. Olen siis kuningatar.
    Olen selviämässä tästäkin, elämäni 49.:stä talvesta.
    Tulen ikuisesti tänne.
    Saan täältä niin paljon, ihania yllätyksiä.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Voi ihana, kiitos. Minäkin selvisin tästä talvesta. Tosin minulla ei ole mitään kaamosmasennusta, onneksi. Nautin siitä, kun vuodenajat vaihtuu. Nyt tosin sain virtaa lomasta ja auringosta ihan mielettömästi. Mutta kiitos, että käyt täällä.

      Poista
  11. Mä olen syönyt näkkäriä saunanparvessa istuessa. Mulla niinpäin, että jos olen meikattuna töissä kysyy taatusti joka toinen vastaantuleva "mihin olen menossa?". Ihan kuin ei vain voisi omaksi ilokseen joskus. Nyt odotan "väriä" auringosta. Pian sitä saa!
    Ja tuota samaa mieltä olen kuin "Mine", olet luonnonkaunis. Aurinkoinen!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos :) Minä kun joskus meikkaan juhliin, näytän omasta mielestäni tosi oudolta. Olen kyllä haaveillut siitä, että pääsisi johonkin meikattavaksi, kun en itse osaa. Ottaisin tekoripset ja kaikki.

      Poista
  12. Ruotsissa ihmiset söivät appelsiineja saunassa. Mutta minäpä olen kuningatar ja selviydyn talvesta ihan kevyesti:) kiitos ihanasta postauksesta ja miehelle hienoista kuvista, hyvää viikonloppua!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Sinä olet kuningatar, kyllä :) Minusta on jännää, että ampiaisilla tosiaan vain kuningatar selviytyy...luonto on jotenkin tosi inspiroiva aihe. Kivaa viikonloppua sinnekin!

      Poista
  13. mä olen aina ajatellut sen niin, että sitten kun olen ihan tosi vanha, niin sitten alan meikkaamaan. noin niinkun arkena. piirrän huulet ja silmät ja kulmakarvat. ja köpöttelen johonkin kalliiseen kahvilaan syömään leivonnaisia ja nappailemaan brandyä aamiaiseksi.

    En ole tiennyt tuota hyttysistä. jotenkin ajattelin että on vain se yksi laji; hyttynen. kaikkea sitä oppii..

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Joo, ruvetaan kumpikin sitten meikkaamaan. Piirretään kulmat ja mennään Ekbergille tai johonkin hienoon paikkaan. Minä otan sen muhvini mukaan :) Minä en herranjestas ole tiennyt, että niitä hyttysiä on noin paljon erilaisia ja niillä oli kauniit nimetkin: metsähyttynen oli ainakin yksi.

      Poista
  14. Mutta olipa taas ihana teksti! Tänään tuntui, että talvesta on selvitty, kenties arkisesti kahvin voimalla. Vaikka talvi onkin ollut kaunis, luminen, on se ollut aika pitkä.
    Islannin kuvia olen katsellut kovasti ja haaveillut, oijoi, sinne joskus!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos. Minäkin selviän jokaisesta päivästä kahvin voimalla. Tosin juon usein kahvia vain sen yhden kupin aamulla, mutta se on tärkeä kuppi se. Islanti on ihana :)

      Poista
  15. Nautin aina täällä sanoistasi..kuinka nokkela, syvä, taiteellinen tämä sinun osastosi onkaan..Kiitos♥

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos, oi minä niin haluaisin olla nokkela ja syvä. Mutta en kyllä aina ole. Minä olen hidas, keksin yleensä sanottavaa vasta sen jälkeen, kun kaikki on ohi. Onneksi voin kirjoittaa asiat sitten ylös.

      Poista
  16. Voi mikä sanataituri oletkaan! Ihmettelen ja hihittelen täällä! Ja tuo alin kuva - just oikealla hetkellä olet ollut sormi liipasimella!

    Tuosta junan naisesta tuli Aira Samulin mieleen. Minä en osaa oikein olla ilman huulipunaa, jos johonkin menen. Tai kiiltoa nyt ainakin pitää olla. Muuten näytän aneemiselta.

    Niin ja Ruotsissa luetaan lehtiä tai kirjaa saunan lauteilla (mutta ne ei otakaan ökylöylyjä). Sitä en tiedä, nakertavatko ruottalaiset juustoa suihkussa...!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Se rouva muuten oli vähän kuin Aira. Juu, värikkäät vaatteetkin sillä oli päällään. Minä en ole ikinä ollut niin huoliteltu. Kuvat on miehen ottamia, se on varmaan vahdannut tuota tippaa :) Minä en käy saunassa, mutta jos kävisin voisin lukea lehteä. Tunsin kerran erään, joka ratkoi ristisanoja saunassa.

      Poista
  17. Hei! Vielä pakko kommentoida tuohon Islanti-sarjaan - näin ne vasta eilen ja selasin kaikki kerralla läpi ja menin sanattomaksi. Niin paljon kauniita kuvia uskomattomista maisemista. Kaksi jäi jostain syystä erityisesti mieleeni: kuva, jossa on puistonpenkki ja takaa nousee vesisuihku - vai laskeeko siellä vesiputous? Ja sitten, kaikista hauskin: kuva hautausmaalta, jossa haudalla näyttäisi olevan puutarhatonttu! Ja ihan niinkuin hauta-alue olisi ympäröity valokaapelilla?? Kiitokset vielä upeasta sarjasta! -Virpi

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos kovasti. Siellä oli uskomattomat maisemat. Se on tosiaan vesiputous siellä puistonpenkin takana. Silloin satoi, joten en jäänyt siihen istuskelemaan. Ja kyllä tuo oli minustakin valokaapelia haudan ympärillä. Hellyttävä hauta. Vielä hellyttävämpiä olen nähnyt vain Venetsiassa, haudoilla oli vaikka mitä.

      Poista
  18. Ihana teksti taas eikä kuvissakaan vikaa ole.

    Pidän ihmisistä, jotka ovat huoliteltuja, miellyttää esteettistä silmääni. Pitäsi itsekin kiinnittää enemmän huomiota omaan habitukseensa myös arjessa, niin peiliin katsominen ei olisi niin tuskallista.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Minä ihailen huoliteltuja ihmisiä, mutten osaisi olla sellainen. Olen joskus yrittänyt, ei siitä mitään tullut :)

      Poista
  19. Nyt se on tullut pilvestä pois, ihana! Lauantaiaamun ilo!

    Ihanaa tekstiä, upeat kuvat. 40 on paljon. Täytyy kertoa pojalle, jolla oli vähän pienempänä hyttyskammo. Ampui niitä vesipyssyllä hanskat kädessä ja hyttyshattu päässä. Mulla ei ollut huulipunaa edes häissäni, pärjään paremmin kiillolla. Ripsiväriä kyllä, lähes päivittäin, mutta silläpä ei paljon elvistellä tuohon naiseen verrattuna.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiilto on minustakin kivempaa. Minulla hyttysenpistot kutittaa ihan kamalasti, saan niistä allergisen reaktion. Joillainhan ne ei kutita ollenkaan. Ja hyttyset tykkää musta, mä en kyllä tykkää niistä ollenkaan.

      Poista
  20. Nuo sun matkasi on niin kiehtovia!

    Minä olen vaan hiihtänyt pellolla, enkä ole nähnyt yhtään ketään, paitsi omat perheenjäseneni.

    Täälläpäin ei huulipunaa käytetä edes juhlissa.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Pellolla kelpaa. Enkä minäkään kaipaisi ihmisiä, jos olisi pelto. Vaikka sinua kaipaisin kyllä vaikka lounaalle, kun tulet pois sieltä pellolta.

      Poista
    2. Huomenna tulen taas kaupunkiin piipahtamaan. Soitellaan!

      Poista
  21. Voi miten mainiosti sanottu auringosta, tuo hymyilytti pitkään.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Niin :) Sanoilla on hauska leikkiä, kiitos.

      Poista
  22. Voi miten mainiosti sanottu auringosta, tuo hymyilytti pitkään.

    VastaaPoista
  23. Aivan mielettömän upeita kuvia :). En ole tiennyt hyttysistä, että niitä on niin montaa lajia. Saavat minut aina raivon partaalle.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Minä en tapa eläimiä, paitsi hyttysiä ja paarmoja. Mitäs tulevat pistämään ja haukkaamaan, se on itsepuolustusta.

      Poista
  24. Ihanaa kaikki tässä taas kerran. Suppuihmiset ja juusto suihkussa, kaikenlaista. :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Elämässä on kaikenlaista. Suppuihminen en haluaisi olla, se olisi surullista.

      Poista
  25. Loistavaa! Ja surullista,että suppuihmisiä on enemmän kuin hyttysiä.
    Tunnen tyypin, joka luki tenttikirjaa suihkussa, jotenkin juustonsyönti tuntuu fiksummalta.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Eikö se kirja kastunut? Minä olen lukenut vain kylvyssä, se on aika kivaa. Vaan eipä tuo juustonsyönti kovin fiksua ole, mutta kun teki mieli.

      Poista
  26. Aivan mahtava teksti, tykkäsin kovasti, oon käynyt pariin kertaan lukemassa. Hyviä huomioita, niinkuin aina täällä. Voihan suppuihmiset!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Voi kiitos. JOskus on ihanaa,kun voi rauhassa tarkkailla ihmisiä ja kirjoittaa heti asiat muistiin. Istun yleensä junassa kannettavan kanssa, joten on helppo laittaa kaikki heti ylös.

      Poista
  27. Pisti pohtimaan tämä teksti. Suppuihmisiä on ja sokkojakin...
    Lapset aina nauravat sille, että on olemassa maurikärpänenkin (meidän ukki on Mauri).
    Hyönteiset ovat ihmeellinen porukka. Monessa mielessä.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Minäkin olen nyt jotenkin ihastunut hyönteisiin. Vitsit, kun kiehtovia tarinoita niillä. Olen niin surkea biologiassa, että on kiva oppia aina edes vähän jotain uutta.

      Poista