keskiviikko 6. kesäkuuta 2012

Nuttura hipoo kattoa


Pilvet on ripustettu taivaan pyykkinarulle. Olin Helsingissä kaksi tuntia. Huomenna menen Kuopioon ja perjantaina Lahteen. Nautin elämästä junassa.
Siirtolapuutarha, keltainen kerrostalo, eksynyt mänty, kallioleikkaus, kielletty ajosuunta, tunneli, huputettu moottoripyörä, ikkunaluukut, huoltoasema, skeittilauta…
Naisen nuttura hipoo kattoa ja mies sanoo: ”Veitsen terä välähti”.
Junan parhaan sanoo eräs nainen kännykkään: ”Ainut hyvä asia idässä on minä ja sekin on nyt lännessä”.
Minä vaihdoin valuuttaa, söin palaverissa kaksi viinirypälettä ja tein hakemuksen.
Nyt vain odottelen seikkailuja.

46 kommenttia:

  1. Sä todella reissaat, onneksi pidät junailusta :)
    Junan paras on tosi hyvä.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tämä on nyt kyllä aika harvinainen suma, mutta junassa on kivaa. Paitsi, etten tykkää pendolinoista, niissä mulle tulee helposti huono olo.

      Poista
  2. Toisinaan kännykkään pälättäjät ärsyttää, mutta toi oli kyllä hyvä.
    Matkalle menossa (!?), ei euro alueelle...

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mulla on hirmuisen hyvä keskittymiskyky, joten jos haluan, en kuule yhtään mitään mitä ympärillä sanotaan. Mutta jos haluan kuulla, kuulen aika hyvin :) Juu, pieni pieni reissu tiedossa.

      Poista
  3. Hohoo, mulle tuli tuosta viimeisestä Viisikko mieleen. Kai olet jossain rantakalliolla inkiväärioluen ja hillosipulien kanssa odottelemassa? Ihanalta kuulostaa joka tapauksessa!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Missä mun neljä kaveria luuraa?? No viikonloppuna saan kyllä seikkailuseuraa, joten sitten nokka kohti arvoituksia ja hyvää ruokaa. Onko se oikeasti niin, että niissä kirjoissa syötiin aina vai onko se vaan jäänyt mieleen?

      Poista
  4. Seikkailu voikin aina odottaa kulman takana. Paras siis olla valmiina. Minä olen vetänyt tänään yhdet lastenkutsut. Olo on kuin maratonin juosseella. Lauantaina on seuraavat lastenkutsut. Kutsuttuna 12 poikaa. Paras siis vetää hetki henkeä, jotta se pihisis vielä lauantain jälkeenkin.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Juhlien järjestäminen on vähän rankkaa, mutta tosi kivaa. Meillä ei ole vähään aikaan ollut lastenkemuja, kun lapsi ei ole halunnut kemuja. 12 poikaa, sä olet sankari!

      Poista
  5. 'Seikkailut' on kyllä yksi lempisanani ja -puuhani :-) Minä juuri junailin länteen ja takaisin, huvitti siis tuo kommentti. Junailu ei kyllä niin huvittanut, miten oikein jaksat?! Mä tuskastun ja kiemurtelen junassa, autossa, lentokoneessa.. Nykyään sentään pystyn jo lukemaan (paitsi autoissa) ja istumaan selkä menosuuntaan -en kai ole kuljetuksen kestävää sorttia?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Minä pääsen liian harvoin seikkailuihin, mieli tekisi useammin. Minuakin tuo kommentti huvitti, hyvin sanottu. Minä jaksan kuule hyvin, tykkään vain istua paikallani ja katsoa maisemia. No, teen kyllä samalla töitäkin, mutta sekin on jotenkin hauskaa junassa. Pendolinoista en tosiaan tykkää, niissä tulee helposti huono olo. Sun pitäisi varmaan vaan lennellä helikopterilla?

      Poista
  6. En tiedä, miksi mulle tuli tästä tekstistä mieleen ensimmäiset kesätyökesät kaupungissa, kun siihen asti olin viettänyt kaikki kesät mökillä. Asfaltin tuoksu, pöly, kuumuus korkeiden talojen välissä, ihmisten kesämieli. Hmmm, mitähän nyt horisen...

    Hauska tuo junanaisen kommentti. Olet hyvä salakuuntelija!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mietin, että jos listaisi kaiken, mitä ikkunasta näkyy kahdessa tunnissa, mutta tyydyin listaamaan vain muutaman minuutin jutut.

      Minä olen harjaannuttanut tätä salakuuntelijan ominaisuutta monta vuotta, nyt harjoitus kantaa hedelmää :)

      Poista
  7. Junan paras sanoi sen, mitä moni muu sanoisi jos kehtaisi, siis jotain tyyliin miksi-minä-olen-se-ainoa-virheetön.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Onneksi hän sanoi sen pilke silmäkulmassa. Sitä pilkettä en tosin nähnyt, mutta aistin sen.

      Poista
  8. Joka kerta nautin sanoistasi, kuvistasi..
    olet upea!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos ihan hirmuisesti :) Sinäkin, olet.

      Poista
  9. sä kyllä reissaat ihan käsittämättömän paljon, mutta saatpahan matkoilta mukaan hyviä lausahduksia! mielettömiä noi rautalankataiteilut, tykkään!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Juu, aina kannattaa nousta junaan. Koskaan ei ole reissu mennyt hukkaan. Eikös vaan olekin, siskosi taiteilemia, kuten tietty arvasitkin.

      Poista
  10. Junat ovat ihania. Ne ovat jotenkin kotoisia ja samalla kuitenkin mukana on aina sellaista todellisen matkustamisen tunnelmaa. Melkein pitää ottaa eväät mukaan, lukemista - ja aina voi tosiaan kuunnella muita. :)

    Kattoa hipovasta nutturasta tulee mieleeni Mymmeli. Hyvää Kuopiota huomiselle!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos, kiitos. Harmi, että Kuopiosta saan nauttia vain pienen hetken, siellähän olisi vaikka mitä nähtävää.

      Mymmeli, totta! Hän taisi olla vähän Mymmelin näköinenkin. Minulla ei ole koskaan sitä vaaraa, että osuisin kattoon, tai että edes nuttura osuisi.

      Poista
  11. Hei vaan ystävä! Junamatka Helsinkiin tuntuu musta aina liian lyhyeltä, mutta talvella kun matkustin Rovaniemelle, toivoin sen menevän vähäsen nopeammin. Mutta junalla matkustaminen on paras matkustustapa, ehdottomasti!
    Mulla kesäloma, vain tämän viikon, mutta kumminkin, ihanaa. Missä ihmeen mielenhäiriössä (muuten kuin rahanhimossa) menin töihin? Kai se kaamosaika saa ihmisen tekemään hulluja ;) Toivottavasti törmäillään jokirannassa!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Vain viikko lomaa! Herranjestas. Pitäähän meidän törmätä, pistetään itsemme törmäyskurssille.

      Minä en ole mennyt koskaan Rovaniemelle asti junalla, Ouluun kylläkin. Se meni aika leppoisasti.

      Poista
  12. Mukavaa viikkoa reissunaiselle ;)

    Ja jäin kuolaamaan tuota ihanaa salaattikuvaa!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos, kiitos. Tuo salaatti oli muuten aikas hyvää :)

      Poista
  13. Tuo junassa matkustavan naisen kommentti idän ainoista hyvistä asioista sai minut nauramaan. Toivon paljon seikkailuja seikkailujen odottelijalle! :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Minä olen kyllä oikeasti sitä mieltä, että idässä on ehkä enemmän hyviä puolia kuin lännessä. Olen vähän itään kallellaan, mutta kyllä tuo minuakin nauratti. Terveiset täältä junasta, seikkailu on alkanut aika rauhallisesti.

      Poista
  14. Taidan jäädä paljosta vaille, kun niin harvoin matkustan junassa. Mukavia reissuja Sinulle!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tänäänkin junassa on tapahtunut vaikka mitä: Olen oppinut muun muassa paljon nykytanssista! Siis junailu on todella sivistävää :)

      Poista
  15. oi oi kuule, tuo kuva tyttärestäsi ja sen alla oleva kuva muodostavat yhdessä niin kauniin kokonaisuuden. se on kuin taulu. tyttö katselee veteen, heijastuu vedessä.

    S. sanoi mulle juuri eilen että mulle sopisi sellainen korkea nuttura. tarkoitti varmaan jotain sellaista joka hipoisi kattoa. mutta miten sellaisen saisi pysymään pystyssä? pitäisi olla sellainen violetti margit simpson-tukka. sitten se ehkä pysyisi pystyssä..

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Oi kiitos. Täytyypä kertoa tytölle :) Tuolla nuorella neidillä on niin uskomattoman hyvä keskittymiskyky, että se on ihailtavaa. Minullakin on, muttei niin hyvä.

      Joo, tai sitten joku keppi sinne sisään ja lähtisi siihen rakentamaan. Tuo nutturanainen oli kovin pitkä + se nuttura, niin ovien kohdalla sen nuttura tosiaan hipoi kattoa. Mutta minäkin rupesin heti visioimaan sellaista nutturaa, joka kasvaisi ja kasvaisi. Joka päivä isommaksi ja isommaksi. Hei, tästä voisi saada sadun.

      Poista
  16. Valuutan vaihto ja seikkailut, oi että! Ja hakemus... jännittävää sulla siellä!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Juu, täytyy ihan vähän malttaa vielä, sitten pääsen rajan yli : )

      Poista
  17. Junissa on jotain hienoa, tunnelmaa, muistan aina kun mentiin kesälomile loimaalle tai tampereelle junalla, se tunne on vieläkin mielessä lapsuuskesistä.

    Runotorstaissa pyydettiin valitsemaan merkittävin runo ja tämän kertainen vastaus liittyy sinuun vahvasti! :) Käyppä lukaisemassa ja oikein hyvää ja mukavaa junakesän jatkoa sinulle!

    Olen täältä löytänyt hienoja runoja, vastauksien kautta, mutta ennen kaikkea uutta, Saila Susiluodon upeaa runoutta, kiitos kirjailijattaralle. Kirjailijattaren Tuulen naapurina sivut ovat myös parasta mitä blogimaailmasta löytää, upeita valokuvia, tunnelmaa, ajatuksia olevat sivut, kannattaa tutustua ehdottomasti!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Voi että!! Kiitos paljon, olen vähän häkeltynyt. Minäkin ihailen Susiluodon runoja, se on varmaan tullut jo esiinkin. Hänellä on niin oma äänensä...toki tykkään monista muistakin, mutta Susiluoto on yksi tärkeä.

      Ja terveiset junasta! Täällä mennään, jossain Pieksämäen alapuolella :)

      Poista
  18. :D Kyllä nauroin idän naiselle (tai hänen kommentilleen).

    Junamatkailua kaihoan.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Eikös vaan, hyvin sanottu :) Mä aina mietin, että tajuaako ihmiset ollenkaan, kuinka upeita juttuja ne sanoo tuosta noin vaan. Minä en omasta mielestäni sano koskaan mitään jännittävää, joka näyttäisi kirjoitettuna hyvältä.

      Poista
  19. Kävin vuoden koulua Kuopiossa silloin joskus. Silloin en muista "tanssiko ja soiko se"? Mä tanssin - silloinkin :)
    Hyvää matkaa. Mä olen minilomalla perjantain ja maanantain.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ainakin se tanssi ja soi, kun sinä olit siellä :) Toivottavasti sinulla oli kiva miniloma.

      Poista
  20. seikkailut on erinomainen asia ja myös idän naiset lännessä (vaikka jotenkin se näin kirjoitettuna ei niin hyvältä kuulosta).
    junamatkalistasi on osuva, heti tunnistin ;)
    herkkuruokaa ja paperipitsihenkilöitä,
    mieleni ailahtelee näiden välillä.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ja nyt oli lännen nainen idässä. Tuo tosiaan kuulostaa hiukkasen huonolta noin kirjoitettuna. Paperipitsihenkilöt vartioivat minun untani ikkunalaudalla.

      Poista
  21. Lukiessa tulee tunne, että saat arjen asioistakin juhlatunnelman aikaan:) Pysähdyt ja katselet. Olen yrittänyt opetella nauttimaan hetkestä ja arkisista asioista, usein sitä haikailee muualle , uutta ja erilaista.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Pakko tehdä arjesta juhlaa, kun suurin osa elämästä on kuitenkin arkea. Mutta kiitos sinulle kauniista sanoista :)

      Poista
  22. Minäkin pidän junista. Ja odottelen seikkailuja.
    Olen Katariinan kanssa samaa mieltä: on ihana lukea sanojasi, kun saat arjen asioista esiin juhlatunnelman. Sadun, taian...
    Kiitos sinulle taas näistä tunnelmista!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Juu, junat ovat kivoja. Ja seikkailut! Kiitos kovasti sinullekin, kyllä te olette ihania!

      Poista
  23. Pilvet on täälläkin ripustettu taivaan pyykkinarulle valkeiden lakanoiden lailla. Märkinä ne nyt tuolla tuulessa hulmuaa, sateen kera. Kylmää ja koleaa, kuten kesäkuun alussa kai aina.

    Minäkin tykkään junalla matkustamisesta, siellä ajatus kulkee samaa tahtia ratakiskojen kanssa maisemia katsellen. Pystyn myös sulkemaan korvani kaikelta muulta ja uppoutumaan omiin ajatuksiin. Mikään junamatka ei ole tuntunut liian pitkältä. Pääsen jopa junan tunnelmaan lukiessani sinun junareissuista.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tänään olivat jo keränneet pyykit pois, aurinko paistaa. Minäkin vaivun junassa jonkunlaiseen meditatiiviseen tilaan, jollen sitten tee töitä. Istun ja katselen, ajatukset menee omia ratojaan. Ja joskus on kiva kuunnella musiikkia.

      Poista