keskiviikko 18. heinäkuuta 2012

Kroatia - haluaisin sulkea illaksi ikkunaluukut

Osa kuvista miehen, kiitos.
Rovinj on terrakottaa, okraa, pinkkiä ja vihreää. Niin paljon värejä, maalari on tuhlaillut värejä holtittomasti ja silti kaikki sopii yhteen.


Tässä kaupungissa ihmiset riisuvat sandaalinsa ja kulkevat paljain jaloin, sillä sileäksi hioutuneet katukivet ovat liukkaita.
Kirkko on suuri ja koristeellinen. Pihalla mies leikkaa silhuetteja, joissa jokainen nainen näyttää nukelta. Mutta auringolaskua vasten piirtyvät kauneimmat silhuetit.


Ostamme persikoita ja oliiviöljyä.
Illalla lokit nauravat kattoikkunan ulkopuolella.
Hiestä märät lakanat kietoutuvat jalkojen ympärille. Kattoikkunasta näkyy tähtitaivas.
Haaveilen asunnosta täällä, täysin järjetön ajatus, mutta joku siinä kiehtoo. Haluaisin sulkea illaksi ikkunaluukut, kaataa oliiviöljyä spagetin sekaan, ostaa torilta meheviä tomaatteja ja hypätä kallioilta uimaan.


30 kommenttia:

  1. Toivematkakohteisiini on juuri lisätty Kroatia. Olen kotona hehkuttanut postauksiasi ja Husbend on varsin samaa mieltä maan ihanuudesta. Mulla se on vielä kokematta.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Olen salaa ihan iloinen, jos saan jonkun houkuteltua tänne. Maa on kyllä kaikki matkailijansa ansainnut. Mutta heitä/meitä täällä kyllä riittää. Se voi joskus vähän harmittaakin.

      Poista
  2. Kyllä on iloisen värikästä:). Ja kun kuvissa ei näy turistivirrat voi keskittyä vain ihailemiseen... Minäkin aina välillä jään haaveilemaan kesätaloista paikoissa, joissa olen oikein hyvin viihtynyt. Rahallisesti se on jo utopiaa. Sekä sen puoleen, että me emme ole niitä, jotka aina palaavat. Mieli tekee nähdä uudet talot ja uudet kalliot.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Eikös vaan. Rovinj erosi minusta muista Kroatian kaupungeista selvästi. Ei niin paljon niitä kivitaloja. Utopiaa haaveilu täälläkin on ja samoin olen vaihtelunhaluinen, mutta ehkä sitten kuitenkin...:)

      Poista
  3. Ei mikään ihme, että haaveilet asunnosta siellä. Minäkin haaveilen siellä tai jossakin muualla. Mietin, paljollaka pärjäisi. Aika vähällä, luulen. Kun on luova kaikin puolin, sitä näivettyy työssä, joka ei anna mitään. Tiedät varmasti tunteen. Ihanaa Kroatian matkan jatkoa ja kiitos hienoista postauksista! terv. BoogieW

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tuolla voisi pärjätä aika vähällä, jos asunnon onnistuisi saamaan edullisesti vuokralle tms. En tiedä, mitä asunnot siellä maksavat. No, minulla on niin onnellisesti, että nautin jopa työstäni yleensä, joten pois lähtemisen kaipuu ei ole niin suuri :)

      Poista
  4. Kyllä mulla on jokin käsitys ollut Kroatian suosiosta (tuntuu aina että kaikki ovat matkustaneet sinne, kun me muualle), mutta olen ajatellut tungoksen koskevan vain tiettyjä rantapaikkoja. Harmillista, jos se on noin suosittu muualtakin.

    Mutta näissä kuvissa oli taas niin paljon! Pitää katsoa jälleen uudestaan.

    Minä olen aina ostamassa kämppää joka puolelta (millähän rahoilla...). Napoli oli niitä harvoja paikkoja, jotka lumosivat mutten sinne en kyllä olisi tahtonut omaa luukkua. Ja miten halvalla ja ihanan yksinkertaisesti voisi syödä tuollaisissa *aurinkoisissa* paikoissa. Ei tosiaan tarvita kuin tomaatti ja loraus oliiviöljyä, niin on mahdottoman hyvää, no ehkä vähän basilikaakin, mutta sekin on etelämmässä ihan toisen makuista.. Täällä samat aineet ei maistu miltään.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Rantapaikat ovat toki suosituimpia. Tungosta on noissa kaupungeissa ihan valtavasti, mutta sisämaassa oli rauhallista. Motovunissa oli hyvin vähän turisteja ja nautinkin siitä. Niin, tulimme viime yönä kotiin ja nyt puhun jo menneessä aikamuodossa :) Minun suosikkikaupungeikseni nuosivat Motovun ja Rovinj, vaikka jälkimmäisessä olikin paljon ihmisiä. Jokin siinä kaupungissa osui minun sieluuni.

      Tuota syömistä minäkin olen ajatellut, että kuinka helppoa ja edullista se olisi jossain etelässä.

      Poista
  5. In this Year everybody goes to Chorvatia, even my sister. Beautiful pictures :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Thank You. Everybody really goes there, we saw so many people from different countries. But I don´t wonder, it´s a beautiful place.

      Poista
  6. mamma mia!
    näen sut ihan meryl streepinä haaveesi perusteella :)
    en tiedä onko se värit vai se kerroksellisuus, runsaus, monimuotoisuus kun mua viehättää.
    ehkä kaikki.
    upeita kuvia, hienot tunnelmat!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Oi! Mä toteuttaisin mieluusi Merylin haaveen :) Hassua, kun kirjoitit noin, kun aika moni ihminen on ainakin joskus sanonut minua Meryl Streepin näköiseksi ja olen ollut siitä ihan otettu. Ihailen häntä nimittäin ihan paljon. Kiitos :)

      Poista
  7. Kiitos, kun saan olla tällä matkalla virtuaalisesti mukana. Se tekee hyvää.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Voi, kiva kun olet. Minä kirjoitan tätä vähän niin kuin omaksi matkapäiväkirjaksi. Ennen se oli vain omassa vihossa. Nyt se on sekä että, osa siellä vihossa/koneella ja osa täällä. Minun on matkoilla pakko tallentaa tunnelmia kuviin ja sanoihin, etten unohtaisi kaikkea.

      Poista
  8. Mukaansa tempaavaa on llut olla kuvien kautta mukana matkassasi. En ihmettele että sinne haluaisit muuttaa. Jo ensimmäisiä Kroatia kuvia katsellessa tuli tunne että sinne on päästävä ja tunne vaan vahvistuu. Kiitos ja hyvää matkan jatkoa.-Anne

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos kovasti. Tulimme viime yönä kotiin, mutta voin kyllä sanoa, että maa oli upea. Odotin paljon ja sain vielä enemmän :)

      Poista
  9. Voi että, että maailmassa on tuollainen paikka! Niin kauniin ja värikkään nuhjuista ja rosoista. Osaatte vangita kuviinne hienoja juttuja!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos. Ja ollaan välillä huvittavan näköisiä, kun tarvotaan kaikki kamerat kaulassa eteenpäin ja syöksähdellään porttikongeihin yms.

      Poista
  10. Niin kauniita taloja, värejä, ikkunaluukkuja...

    Blogissani on sinulle tunnustus.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Niin minustakin, upeita värejä. Kiitos ihan hirmuisesti tunnustuksesta! Olen iloinen, lämmittää sydäntä :)

      Poista
  11. Okraa eri sävyissä paljon, skootteri oli kiva!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Tuolla aika monella oli skootteri, kätevä menopeli.

      Poista
  12. Oihvoih huokaan tätä kauneutta! Jotenkin niin sydämellisen suloista näissä kuvissa, sellaista täyteläistä, ihanaa. Kyllä, asunto sieltä, ehdottomasti!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Asunto jäi nyt ostamatta :) Se on sellainen järjetön utopia, mutta sellaisihan ihminen tarvitsee, ainakin minä. Millaistakohan olisi elää tuon kauneuden keskellä aina...en tiedä.

      Poista
  13. Oi, olen niin onnellinen näistä kuvistasi ja matkatarinoista!!
    Voisin vain kellua näissä väreissä, niin ihania ovat.

    Lempeää loppumatkaa teille!!!
    Ja kiitos kaunis!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos kovasti :) Pääsimme onnellisesti kotiin viime yönä. Ihana reissu.
      Vielä meinaan pari postausta tehdä, jotta saan matkan kirjoihin ja kansiin. Teen tätä vähän niin kuin itsellenikin tässä samalla. On kiva muistella matkaa matkan jälkeen.

      Poista
  14. gorgeous! i'm keen to visit there myself some day...

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. I hope Your wish will come true. It´s amazing country, really :)

      Poista
  15. Sanoin samoin kuin Celia: olen niin onnellinen näistä kuvista ja tarinoista!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos paljon. Minulle on ilo, kun saan kuvata ja kirjoittaa ja joku vielä lukeekin näitä, ihme :)

      Poista