lauantai 6. lokakuuta 2012

Olen vanha luppo ja vietän luppoaikaa


Olen taas täällä, missä Mymmeli pitää minulle seuraa.
Keltainen haavikko liplattaa ja peltikatto sädehtii ilta-auringossa.
Kadulla makaa peruna, mies seisoo kuin roikkuisi hirressä.
Minä luen soista ja opin uusia asioita:
luppo on nuorena tupsumainen ja vanhempana veltosti riippuva pensasjäkälä, mutta
yllä oleva kuvaus sopii niin loistavasti minuun. Olen vanha luppo ja vietän luppoaikaa.


Päivän iltasatu:
Olipa kerran sopuli ja sopulilla sipuli.
Sopuli kuori sipulin ja sai kovan ripulin.
Se siitä voipui, kesti kunnes toipui.
Ja silloin päätti sopuli, että sillä sipuli.

38 kommenttia:

  1. Voi sinua lyhytjalkainen veltosti riippuva rujoleuka, miten hauskaa tekstiä! Se kellä taito on sitä käyttäköön. Kiitos että käytät. Ja kuvat kauniita syyskuvauksia...

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Niin! Ajattelepas sitä :) Tänään oli aika hyväntuulinen päivä, aurinkokin paistoi. Ehkä se villitsi mun ajatuksetkin.

      Poista
  2. Niin hieno päivän iltasatu!!!! Aivan mahtava!!!
    Minä luen just tulvivista joista, sateesta,enkä muista toista.
    Olen niin iloinen sinun sanoistasi!!!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos :) Mulla oli lorutuuli. Joskus tuulee loruja, joskus poruja...oioi se jatkuu vaan. Jos tulppa lähtee irti, sitä ei saa takaisin paikoilleen kovin helposti.

      Poista
  3. Vai että vanha luppo:). Minäkin olen viettänyt tänään luppoaikaa ja alkanut lopultakin tehdä matkojamme valokuva-albumeiksi. Se on koukuttavaa ja kivaa hommaa, jossa helposti tulee veltosti roippuvaksi tässä koneen äärellä

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Sä olet fiksu, kun siis teet noita valokuva-albumeita. Luulisi, että meilläkin olisi albumeja, muttei ole yhtään. Uskon kyllä, että siihen voi koukuttua ihan kokonaan.

      Poista
  4. oi kuinka hauska loru! paavo nurmen stadioni näyttää ihmeellisen kauniilta ja tuttu mobile siellä! mä en vielä tiedä, että mitä oikein rakentelisin näistä mun uusista rautalankaolennoista... mäkin taidan olla vähän luppo...

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Minusta tuo stadion onkin jotenkin erityisen kaunis. Upea arkkitehtuuri. Olisi varmaan ihan nastaa urheilla siellä, jos urheilisi. Ole vaan luppo, sellainen nuori luppo :)

      Poista
  5. Minäkin vietin eilen luppoaikaa, ostin nimittäin itselleni vapaapäivän. Se oli kallis päivä, siksi en suostunut tekemään mitään, mikä olisi tuntunut työltä (kuten puutarhatöitä).
    Hyvä, että sielläkin välillä luppoa!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hurjaa, että luppoaikaa pitää ostaa :) No, silloin ei tosiaan kannata tehdä ainakaan mitään töitä. Minullekin puutarhanhoito oli aina työtä, kun toisillehan se on huvia.

      Poista
    2. silkkaa työtä mullekin, melkein ihan inhatyötä...sinne jäi taas omput mädäntymään. tänään olisin ehtinyt vaan lotisipa koko päivän kunnolla.

      Poista
    3. Meidän ompuille kävi usein samoin ja podin siitä huonoa omaatuntoa. Varsinkin kun naapureina oli kaksi innokasta puutarhuria. Helsingissä paistoi aurinko koko päivän, mutta minä istuin kyllä enimmäkseen sisällä.

      Poista
  6. :D Luppoaika kuulostaa niin houkuttelevalta.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Toivottavasti sinäkin pääset joskus lupottelemaan :)

      Poista
  7. Kauniita kuvia, hauskoja sanoja. Sen Sinä osaat!
    Ehkäpä minunkin pitää tehdä "sitämitäosaan", leipoa. Juustomuffinit, mokkapalat ja sitruunakakku meneillään... Leivontataidottomalle ystävälle ja jotakin huomenna töihin :) Johan mä, taas, viikon sieltä olinkin pois - kuntoutumassa Kangasalla.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Minä luulen, että ihminen on onnellisimmillaan, kun saa tehdä sitä mitä osaa ja missä kokee onnistuvansa. Toki välillä on kiva haastaa itseään johonkin muuhunkin, epämukavuusalueelle, mutta kyllä omien juttujen parissa on rentouttavampi olla. Toivottavasti oli hyvä kuntoutusloma :)

      Poista
    2. Loma oli loistava. Joka lihas niin kipeänä, että enempää ei voi olla. Hyvää terveellistä ruokaa ja paljon naurua!

      Poista
  8. terve luppo! kuis lupottaa?
    mä luppilen nyt tämän hetken kun pikkuinen nukkuu.

    rupesin tässä luppoillakseni miettimään miten peruna makaa? mutta ilmeisen rennosti, otaksun.
    sopuli se on aika epeli!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hyvin lupotti!
      Luppailu on ihan mahtavaa, ihmettelen ihmisiä, jotka eivät osaa luppailla.

      Se makasi oikein rennosti paikallaan. Vähän eksyneen näköinen kaveri kylläkin.

      Poista
  9. Voi mun tekee mieli hihkua ja melkein kiljua, kun muistan lupon, muistan, miltä se näyttää, mä olen oppinut jotain. Oon tämän kesän pojan kanssa koonnut kasviota ja mikä upea oppimatka se on ollut. Oi luppo!

    Mulla on ollut ihan koko viikonloppu pelkkä luppo ja olen niiin onnellinen siitä.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Vau! Kumarran kunnioittavasti sinne suuntaan. Minä olen ihan hirmuisen huono biologiassa ja se harmittaa.

      Pelkkä loppu viikonloppu on ihan parhautta. Minullakin oli aika luppo ja innostavasti opillinen.

      Poista
  10. Yritän pitää sunnuntait luppopäivinä: ei saa tehdä mitään hyödyllistä ja pakollista. Toimii!

    Mahtava iltasatu! Ihan pani nauramaan!

    Hauskat kuvat! Ekassa olet tainnut pötkötellä pitkin pituuttasi kadulla?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hyvä päätös, hatunnosto sille. Minä olen loistava laiskottelija. Aina, jos laiskottelu vaan on mahdollista, harrastan sitä.

      Ja hyvä jos iltasatu nauratti :) Ja juu, ainakin melkein pötkötin.

      Poista
  11. Kaunis kolmas kuva -arvelisin Aallon asemakaavaksi. Talot muistuttavat samantyyppisestä Oulun Toivoniemestä, jossa olen nuoruudessa asunut.
    Et kai ole vanha luppo :) Mahdottoman paljon lukemista, jos sammaleista ja jäkälistä intoutuu.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Minä en tiedä, onko Aalto suunnitellut tuota, epäilen kyllä. Mutta ymmärrän pointtisi, aaltomaista maisemaahan tuossa on.
      Minä yritän välillä vähän opiskella biologiaa, kun olen siinä niin onneton.

      Poista
    2. Tulipas opiskeltua lähiörakentamisen aatteista Turun kaupunki suunnittelussa. Aboe nova on ollut Turun ensimmäinen lähiömalli pistetaloineen jälleenrakennettaessa sotien jälkeen.
      Kaupunkisuunnittelu on mielenkiintoinen juttu.

      Meillä on sellaiset julisteet, missä on maamme sammaleita, jäkäliä, sieniä, pehosia...niitä olen saanut Upm:n aluekonttorilta. Näin sellaisia koululla, ja ihastuin kovasti.
      Minä taidan sitten olla sormipaisukarve :)

      Poista
    3. Oi, sinä teit taustatutkimusta minun kaupungista. Kiitos!

      Aika hienot nuo sinun julisteesi varmaan. Ai sormipaisukarve? Luin, että saasteisilla alueilla ne kasvavat vain sentin mittaisiksi. Toivottavasti olet kasvanut vähän pitemmäksi :)

      Poista
  12. Syksy. <3 Ja luppoaika, joka nyt tuntuu hieman urbaanilegendalta. Mutta luppoilua tarvitaan aina toisinaan.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Sinulla ei taida tosiaankaan olla luppoaikaa. Olet sellainen supernainen, en ymmärrä kuinka ehdit kaiken ja kaikkeen. Minä ainakin tarvitse luppoilua aika paljon :)

      Poista
  13. Blogissani on sinulle jotain. Olen antanut tällaisia tunnustuksia muistaakseni blogillesi aiemminkin, mutta niin mainio tämä on. :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Voi kiitos paljon! Minä olen iloinen kaikista tunnustuksista, vaikka olen ihan surkea jakamaan niitä eteenpäin.

      Poista
  14. Tykkään tuosta talokuvasta, siinä on niin selkeät siistit linjat, värit ja valo! Auringon laskun aikaa?
    Kuinka sattuikaan, puhuimme lounaalla Luposta. Sitä on kuulemma huonoina aikoina laitettu johonkin soppaan tai ruokaan lisukkeeksi. Syksy on ollut luppoaikaa kun heinän on kerätty ja viljat puitu, on ollut aikaa maata vaikka uuninpankolla.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Taitaa tosiaan olla ilta-aurinko...juu, kyllä se oli. Ihan totta! Puhuitte juuri luposta, aikamoinen sattuma. Minä en ollut aiemmin kuulutkaan luposta mikä häpeä. Mutta nyt kun kerroit tuon selityksen, kaikki tuntuu tosi järkeenkäyvältä.

      Poista
  15. Voi miten minä tykkään tuosta sopulista! Olen itsekin täällä sopulina toipumassa, en kyllä tiedä, oliko se se sipuli vai mikä. :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. No voihan nenä! Minustakin olisi kiva kääriytyä sopuliksi, sipuliksi peiton alle. Pikaista paranemista!

      Poista