perjantai 25. lokakuuta 2013

Lähetin miehen silakkamarkkinoille

Kuvat miehen, kiitos.
Lähetin miehen silakkamarkkinoille. Se toi tuliaisiksi valokuvia ja rahkapiirakkaa. (?)
Vaan minä maistan lapsuuden silakat ja mielessä soi Kalastaja-Eemelin valssi, sitä laulettiin koulussa.
Ruodot tarttuivat äidin kurkkuun ja minua puistatti, kun piti ottaa koukku irti kalasta.
Kerran hukkasin kummatkin airot ja piti kauhoa rantaan.
Tänään oli kuohuviiniä ja hummusta, mutta ei yhtä aikaa.
Päivän parhaimman sanoi tyttö:
Onko rahkapiirakan päällinen lumiukon kakkaa? 

46 kommenttia:

  1. En saanut tänään kuohuviiniä enkä hummusta, mutta loimulohen tuoksun nenääni noista ihanista kuvista! Huomenna, jos onni suo, saan padallisen sinisimpukoita & niiden kanssa valkkaria.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. No onhan se hauskaa, että kuvat ovat niin voimakkaita että tuoksuvat :) Mutta minä toivon, että sinä saat huomenna simpukoita ja valkkaria.

      Poista
    2. Loimulohta ostamme toisinaan talvella kuusamolaisen marketin pihasta -- se on niin tuttu tuoksu että palaa kuva-assosiaation kautta heti mieleen :).

      Poista
    3. Eikös tuoksut olekin niitä, jotka jäävät pisimpään muistiin?

      Poista
  2. Toivottavasti ei ole...tykkään meinaan rahkapiirakasta..:) Pitäsuköhän käväistä markkinoilla huomenissa.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. No niinpä :) Asutko täällä päin siis, en ole tajunnutkaan. Mutta Turussa siis markkinat ovat nyt.

      Poista
  3. Unohdin silakkamarkkinat kokonaan, mutta ehtiihän onneksi vielä viikonloppuna käydä. Kuohuviiniä en unohtanut! Enkä aio unohtaa työkaveriakaan, jota sen voimin saateeltiin äsken eläkkeelle :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kuohuviiiniä ei tosiaan pidä unohtaa. Minäkin join sitä työkaverin kanssa, juotiin pullo puoliksi, kun muita ei tullut osinkoille. Minä lähden viikonlopuksi pois, joten markkinoista nauttiminen jää näiden kuvien varaan.

      Poista
  4. Minäkin olisin ostanut mieluummin rahkapiirakkaa kuin silakoita. Täällä on miestenilta. Jo toinen tällä viikolla. On kokoukseen saapuneita miehiä, joita kummasti näyttää vetävän kotiruoka ja koti majapaikan sijasta. Otan sen ihan kohteliaisuutena:). Miesten kanssa on se mukavaa, että ei tarvi huolehtia keittiön siistimisestä, sen kun vain sammuttaa valot.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Minä tykkään tosi paljon silakoista, varsinkin niin, että kahden fileen väliin laittaa sipulia ja tilliä. Joka kerta kun muistelen Istanbulia ja sinua, muistan vain ne kaikki ihanat ruuat, joita tarjosit. Teillä on helppo viihtyä.

      Poista
  5. Kiitos miehelle täältäkin ! Huomasin, että kuvissa oli jotain erilaista. Ihania herkkuja niissä.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Laitan terveiset eteenpäin. Mies kokeili jotain manuaalista putkea, joten sekin varmasti tekee kuvista erilaiset.

      Poista
  6. Mmmm, savun ja kalan tuoksut tulivat tänne asti kuvien myötä! Erikoiset tuliaiset miehellä...

    Miten voi hukata molemmat airot?!
    Minäkin mistan tuon lastenlaulun; parasta oli tjhyii-sylkäisykohta!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. No oli vähän yllättävät tuliaiset :)
      No minä olen aika hyvä hukkaamaan esineitä. Onneksi ne oli sellaiset kelluvat airot, saimme itse asiassa lopulta pelastettua ne.
      Se olikin paras kohta!

      Poista
  7. Minäkin nauttisin mielelläni hummusta ja kuoharia. En tosin ehkä yhdessä kuitenkaan. Vaan ihania molemmat. Olen ollut kohta jo vuoden ihan pöhkönä kikherneisiin ylipäänsä.
    Silakkamarkkinoilla en ole koskaan ollut, kivaa markkina meininkiä kuvissa. Kalamiehen onni sai hymistelemään hauska nimi.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kuulostaa hauskalta, että olet pöhkönä kikherneisiin. Minäkin taidan vähän olla.
      Minä en yleensä oikein pidä markkinoista, mutta nuo ovat kyllä ihan sympaattiset. Kojut ovat niin kivasti tuossa joen varressa.

      Poista
  8. Hummus on minunkin herkkuani.
    ja kuohari!
    useasti olen silakkamarkkinoille vahingossa osunut, vaan en nyt.
    Hienoja kuvia!!!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Niin minunkin, hyvä päivä kun sain kumpiakin.
      Minullekin nuo markkinat tulevat aina yllätyksenä, aamulla ihmettelen, että ai jaa, nyt ne ovat taas, joko vuosi meni.

      Poista
  9. Paistetut silakat on ihan lempiruokia. En toki saa niistä yhtä hyviä kuin äitini. Täälläpäin syödään enemmän muikkuja. Minä en ole niiden makuun tottunut. Silakkamarkkinoilla en ole koskaan käynyt. Ehkä niitä ei ollutkaan silloin kun vielä asuin Turussa.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Minäkin tykkään tosi paljon paistetuista silakoista. Mutta muikutkin ovat hyviä, varsinkin neulamuikut kesällä Savonlinnan torilla :)
      Ai sinä olet asunut Turussa, en sitä tiennytkään.

      Poista
  10. Toka vika kuva on valtavan kaunis! Pelkistettynä markkinatunnelma.

    VastaaPoista
  11. kävin tänään Turkusessa. taisi olla markkinatkin, kävelin läpi. oli muut tunnelmat. kaunis päivä, kauniit muistot.ps. ostin muuten lipun väärään junaan. nyt sekin on koettu! ei aivoja missään.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Oi, sinä olit täällä. Minäkään en ehtinyt markkinoille, siksi lähetin miehen sinne, mutta tuliaisia ei voi kutsua mahtavaksi kalasaaliiksi :) Minä olen joskus noussutkin väärään junaan, se oli tylsää.

      Poista
  12. Kivat kuvat! Pidän siitä että osa ovat mustavalkoisia. Näyttää upealta.
    Rahkapiirakka on niin herkkua. Silakasta minä taas en välitä. :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitokset miehelle. Mustavalkoisuus tuo kyllä kuviin ihan oman fiiliksen, se on totta.

      Poista
  13. Ennen kuin tekstiä, katsoin yläkuvaa ja ajattelin, että nyt olet ollut jossain Jäämerellä tai Grönlannissa. Katsoin, että se oli maisema ja siinä lohenpunaisia kallioita, ja ajattelin että miten onkin noin limaisennäköiset kalliot...
    Minäkin olen noussut väärään junaan, olen myös ajanut yli asemani ja seuraava asema oli tunnin matkan päässä. Se vasta tylsää olikin, etenkin mua oltiin siellä oikealla asemalla vastassa. Mä olen jotenkin erityisen hyvä tällaisessa sohlaamisessa, tai olin nuorempana.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Totta, tuo sininen ja lohenpunainen voisivat viitata jonnekin pohjoiseen. Ja oi jospa olisinkin ollut siellä. Kamalaa, kun on saanut tällaisen kulkurin veren, koko ajan pitäisi olla jossain matkalla.
      Minäkin sohlaan joskus, mutta jospa sohlausten määrä on vakio. Kun matkustaa paljon, tulee väkisinkin sohlattua....

      Poista
  14. Just pari päivää sitten torilla käydessäni mietin että joku päivä pitää ostaa silakkafileitä ja paistaa.. ja perunamuusia kaveriksi tietenkin.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Niin, se on ehdoton yhdistelmä! Nam...pitää varmaan etsiä jotain iltapalaa, kun vatsa mouruaa.

      Poista
  15. Hienot kuvat, niin tunnelmaiset ja elävät.

    Tuo edellinen posti oli ihana, kaikkinensa. Ihana sinä.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Voi että, kiitos.
      Nyt onkin taas koittanut ne päivät, kun on lähes pimeää kun aamulla lähtee töihin ja lähes pimeää kun palaa. Vaikeuttaa aika paljon kuvaamista :(

      Poista
  16. Nam mitä kuvia! Nälkä tupsahtaa moisesta. Osaa siis miehesikin kuvata etkä vain sinä :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mies se vasta osaakin kuvata :) Ja nälkä on täälläkin, en vieläkään ole ehtinyt sitä iltapalaa tekemään.

      Poista
  17. Tuoksuu tänne saakka! Minä kipuilin tänään Lidlin purkkisillihyllyn äärellä. Tasan neljä vaihtoehtoa äkilliseen suolaisennälkään. Hetken mietin kuvaisinko ne.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. No mutta, voimakas on tuoksu siis :) Minä en osaa syödä silliä kuin uusien perunoiden kanssa ja jouluna...ihme perinteitä sitä ihmiselle muodostuukin.

      Poista
  18. Ihania juttuja, luen aina innolla. Hyvin markkinahenkisiä ja vanhahtavia kuvia, kiitos miehellesi upeista kuvista!

    Tytön tokaisu oli tosiaan päivän paras, samaa mieltä olen. :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos. Kamerassa oli sellainen vähän erilainen putki, siksi kuvat varmaan näyttävät vähän vanhahtavilta. Ja mustavalkoisuuskin tekee sen.

      Poista
  19. En tiedä, voinko enää koskaan syödä rahkapiirakkaa ajattelematta lumiukkoa... :)

    Ihanan tuoksuvia kuvia ja ruokahalua herätteleviä!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Voi ei! Se olisi aika kamalaa, sillä rahkapiirakka on ihan mun herkkua.

      Poista
  20. Loimulohikuva sai veden kielelle ja muistot mielelle!
    Isäni oli kova kalastamaan. Hänen kanssa "joutuessani" puhdistamaan verkkoja, vannoin, etten koskaan ota kalamiestä. Lasteni isä kalasti ja kyllä tuore kala hyvää on!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Niin, vannomatta paras. Yleensä, kun jotain itselleen vannoo, käy juuri päinvastoin. Tuore kala on tosi hyvää, minä tykkään. Kalastamisesta en sen sijaan tiedä mitään.

      Poista
  21. Kalat ovat olleet mielessäni. Nautin niitä laivan seisovasta pöydästä ja totesin jälleen kerran; ovat pöydän parasta antia. Ehkä siihen liittyy oma olematon kalanruuan valmistamistaitoni.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Aaa, olet ollut laivalla. Minä jäin oikein miettimään, milloin olen viimeksi ollut laivalla. Siitä on iäisyys. Minä kun en lihaa muuten syö, tankkaan aina seisovasta pöydästä niitä alkupaloja.

      Poista