sunnuntai 20. heinäkuuta 2014

Tallinna - siellä pyörittiin maailmanpyörässä


Meillä oli kaikkea hidasta - ei katsottu kelloa, eikä hoppuiltu mihinkään.
Lukittiin itsemme asuntoon, joku tuli ja pelasti, otti mukaansa taksiin ja vei isoille festareille.
Siellä pyörittiin maailmanpyörässä ja ajateltiin, että aika ihanaa.
Etsittiin se tuttu lettupaikka ja syötiin niin paljon lettuja kuin vatsaan mahtui.
Haluttiin käydä tutuissa paikoissa ja vieraissa paikoissa, sillä on kivaa, kun uusi ja vanha on tasapainossa.
Iltaisin luin Tikliä ja silitin kissaa.

47 kommenttia:

  1. Onnenpäivät siis, kuulen sen sanoista, näen kuvista! Ihastuttavia talo-kuvia, oih voih huokailen täällä. Mulla on Tikli menossa, tykkään, vaikka on siinä lukemista!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Oli kyllä hyvä reissu. Minäkin tykkäsin Tiklistä, vaikka ehkä odotin enemmän...mutta se oli helppolukuinen, juonivetoinen ja kauniisti kirjoitettu. Jossain kohtaa vähän pitkästyin..se taisi olla siinä, kun Theo viipyi Las Vegasissa.

      Poista
    2. Mä olen juuri siellä Las Vegasissa ja mietin, että jatkuukohan tämä pitkään...mutta nimenomaan juonivetoinen ja siksi siihen on niin helppo sujahtaa iltaisin.

      Poista
    3. Ah, no sinä olet sitten jämähtänyt vähän samaan kohtaan :) Minusta se muuttui heti vetävämmäksi, kun päästiin pois Las Vegasista.

      Poista
  2. Tuo porti kuva on niin kaunis että sydämeen sattuu.Tikli oli minun kevään matkani kirjojen maailmassa,en kysy piditkö sillä siitä ei voi pitää -se vaan tuntuu.Kaunista heinäkuuta sinulle ystävä.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos samoin sinulle! Tuossa jo Sadulle kyllä kirjoitinkin, että pidin kyllä Tiklistä, se oli ihana kesäkirja. Muttei se minulle mikään sykähdyttävä elämys ollut.

      Poista
  3. Kuten aiemmin kommentoin, on Tallinna minulle melko tuntematon kaupunki. Toistaiseksi turistimainen, mutta sinä avaat toisenlaisen ja jotenkin kiehtovamman kaupungin. Hieman tarttomaisenkin, luulen. (Olen viettänyt enemmän aikaa Tartossa kuin Tallinnassa.) Salaperäisen!

    Mitä olet pitänyt Tiklistä? Mietin, että luen sen pian (mutten varmaan kovin pikaisesti ;)), kun loma vielä jatkuu.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Minä olen käynyt vain kerran Tartossa ja pidin siitä kovasti. Kyllä kaupungeissa on mielestäni paljon samaa.
      Niin Tikli...se oli minusta loistava lukuromaani ja täydellinen kesälomalle, koska se oli niin pitkä. Oli ihana uppoutua pitkäksi aikaa (no, noin viikoksi) samaan kirjaan. Mutta niin, ehkä se oli minulle hienoinen pettymys. En oikein tiedä, mitä odotin, mutta varmaan sitten jotain enemmän. Se oli helppolukuinen (ehkä sitten vähän liian helppolukuinen minun makuuni) ja hyvin kirjoitettu. Ja koska siinä oli paljon New Yorkin kuvausta, tykkäsin tietysti siitä kovasti. Mutta summa summarum, hyvä lukuromaani, ei mikään upea lukuelämys, mutta viihdyttävä ja koukuttava.

      Poista
  4. Voi ruohottuneet ratikka raiteet! Kurkkuani kuristaa silleen että tunteita pirskahtaa pintaan. Mitä ne ovat ?! En erittele, vaan olen-, katson- ja luen antiasi jossain onnelisuuden rajatilassa :-)
    Teillä oli toinen hieno ja onnistut matka, se on ... no hienoa tiätty!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Oi, minustakin nuo ratikkaraiteet ovat niin kauniit. Ja nuo ratikatkin ovat tunnelmallisia, tosin vain kerran hypättiin kyytiin, kun enimmäkseen vain käveltiin. Oli hieno matka - kyllä!

      Poista
  5. Nytpä tuli tosi kodikas olo. Ensimmäisen kuvan aamupalahetki kovin kutsuva. Teillä on ollut ihana koti siellä ja kaikki muutenkin kohillaan.
    Tuo Kumun vieressä oleva vihreä puutalo sykähdytti minua kovin, kun sen näin.

    Tikli. Olet sä aika järkäleen matkalukemisiksi raahannut:) Minulta vielä lukematta, näyttää olevan yhä kirjaston varatuin kirja. Odottelen aikaa, jolloin se kerkiää hyllystä napattavaksi.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Joo, tuo koti oli niin suloinen. Ihan mahtavaa, miten sitä voi lainata toisten koteja ja nauttia siitä kaudeudesta ympärillään. Joo, sinä tunnistit hienosti tuon puutalon, minustakin se oli järisyttävän ihana.
      Joo, kirja painoi aika tavalla mun laukussa :) Kyllä se kannattaa lukea, oli viihdyttävä, helppolukuinen ja hyvin kirjoitettu.

      Poista
    2. Tulipas hassu vastaus...kaikki rivit alkaa sanalla joo :)

      Poista
  6. Vau, ihanan vehreää ja sadunomaista. <3

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos. tuolla oli juuri tuollaista, vehreän täyteläistä.

      Poista
  7. Minä odotan ylipäänsä aikaa, jolloin ehtisi lukea mitään. Tänään pidetään remppataukoa. Pyöräiltiin koko porukka peräperää pitkin aurinkoisia teitä. Nyt yritän kahlata lukemattomia blogeja. Lukemista se on sekin. Ja katselemista myös. Oli kauniit kuvat!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kyllä se tulee, sekin aika. Toden totta, te olette jo täällä! Remppaaminen on kivaa, mutta myös rankkaa, joten hyvä, että pidätte vähän taukoa.

      Poista
  8. No nyt taas muistuikin mieleen,että pienimmälle pitäisi passi hankkia. Sitten voisi tuonnekin piipahtaa. Teillepäin Turkuun tullaankin piipahtamaan jo heti huomenna:-)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Oi, kivaa - tervetuloa Turkuun. Toivottavasti teillä on hauska lomanen täällä. Nyt satelee hiukan vettä, mikä on kyllä ihan hyvä, sillä aamupäivä oli kovin hiostava.

      Poista
  9. Tallinnaikävä nosti päätään, olet jälleen kerran vanginnut sen syvimmän olemuksen. En ole enää vuosiin ollut niin kiinnostunut keskustan tai vanhankaupungin kaduista kuin mitä olen laitakaupungin kaduista ja taloista.

    Ja voi kuinka odotankaan, että kirjasto on jälleen huomenna auki. Nyt minullakin on vihdoin aikaa lukea :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos. Vanha kaupunki on kyllä kaunis, mutta minua ahdistaa se ihmispaljous siellä. Ensi kerralla aion kyllä seikkailla vielä pidemmälle.
      Lukeminen on niin rentouttavaa. Juuri olin parvekkeella lukemassa pari tuntia, nyt taidan suunnata takaisin sinne :)

      Poista
  10. Olin viime vuonna elokuussa Tallinnassa. Tuli ikävä sinne. Ajelin ratikalla. Ja Kardiorgin puistossa olin niitten valtavien puitten alla sadetta pitämässä. Kivoja kuvia ja tunnelmia!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ratikat ovat jotenkin niin suloisia tuolla, kolisevat ja kilisevät. Ehkä uudet ratikat ovat käytännöllisempiä, mutta nämä voittavat kyllä tunnelmassa. Mekin loikoilimme Kadriorgin puistossa.

      Poista
  11. Kaikkea hidasta, kuulostaa hyvältä tavattoman hyvältä. Kuvasi veivät jälleen mukanaan, toivat osuvasti vastapainoa vanhankaupungin miljöisiin. Tallinnalla on niin monet kiehtovat kasvot. Tulipa kaipuu päästä kulkemaan noita reittejä.
    Lempeitä lukuhetkiä ja kesän olostelua!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Niin, minä olen nähnyt Tallinnasta vain pienen osan. Ehkä taas ensi kerralla laajennamme reviiriä vielä kauemmas. Mutta on se, ihan eri maailma ja niin lähellä.

      Poista
  12. Mikä Matka, mikä Loma. :) Kiitos kun jaat! <3

    Minulla on Tikli vielä pinossa - taitaa jäädä syksyyn. Kuten Vihreän teltan alla. Ja Huijareiden paraati. Ja ja. Mutta Nyljettyjä ajatuksia lukiessani muistan Sinut, Hailuodon, ja viime tapaamisemme. <3

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Minä lainasin Vihreän teltan alla juuri kirjastosta, mutta tässä on nyt vielä kolme kirjaa jonossa ennen sitä. Tuon Ekmanin kirjan olinkin jotenkin unohtanut, hyvä, että muistutit. Niin...toivottavasti pian tapaamme taas :)

      Poista
  13. Jopas on mukavat maisemat! Suloiselta kuulostaa reissunne.

    VastaaPoista
  14. Tallinna on ikiaikainen suosikkini. Jos asuisin Helsingin seutuvilla, niin piipahtelisin siellä yhtenään. Tartossa olen ollut töissä pari kuukautta ja pari kertaa on ollut lähellä etten olisi muuttanut Tarttoon tai Tallinnaan. Jokapuolelta tulee hyviä lukuvinkkejä vaan nyt ei ole siihen aikaa, pikkutintti pitää siitä huolen, vaikka ylen kiltti vauva onkin.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Minä ajattelin samaa, että asuisinpa Helsingissä, niin kävisin tuolla paljon useammin. Junamatka Turusta Helsinkiin maksaa melkein saman verran kuin lauttamatka Helsingistä Tallinnaan. Se on jotenkin ihan hölmöä. Onneksi voi bongata noita halpoja juna- ja bussilippuja sentään.
      Ja hei, lukemisen aika koittaa sitten joskus, nyt vaan nautit pikkutintistä :)

      Poista
  15. Ihastuttavia kuvia ja tunnelmia. Tallinna on tosi kiehtova kaupunki, jossa on mukavaa vain kuljeskella ja ihmetellä kaikkea vastaan tulevaa. Te olette nähneet vaikka mitä ihanaa! Loma, hitaus ja etenkin ne letut kuulostavat ihan hurjan hyviltä! :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mekin teimme juuri noin, vain kuljeskelimme ja nautimme rauhassa kaikesta kivasta. Tuo lettupaikka on meidän vakkari, sinne pitää aina päästä syömään lettuja :)

      Poista
  16. ihana rento kesälomareissu! ihania noi kumun esitteet!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Joo, itseasiassa tuo toinen on kortti. Enpä Tallinnasta muuta ostanutkaan kuin muutaman kortin ja kirpparilta vaatteita :)

      Poista
  17. Nämä kuvasi ovat niin upeita. Niistä voi ihan aistia tunnelman. Tuntuu että näkee niin tarkasti joka hetken...

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Voi kiitos. Minä katselen näitä nyt haikein mielin, kun reissu on jo takana. Mutta onneksi muistoksi jää kuvia ja sanoja.

      Poista
  18. Kuvistasi iski päälle Tallinnankaipuu. Maailmanpyörään minua ei kyllä saisi kirveelläkään. Tikli lukujonossa.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Minä tykkään maailmanpyöristä ja sellaisista vanhanaikaisista vuoristoradoista. Hurjemmat laitteet jätän suosiolla jo muille.

      Poista
  19. Olette viettäneet Tallinnassa kiireetöntä lomaa, ihanaa. Upeita kuvia kuten aina.

    Olen aikaa sitten varannut kirjastosta Tiklin. Vielä täytyy odottaa, sillä olen jonossa sijalla 14.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Minä ostin Tiklin itselleni lahjaksi, kesäkirjaksi. Ostin kyllä kaksi muutakin kirjaa, joista Juha Hurmeen Nyljetyt ajatukset jo luin ja tykkäsin järjettömästi, se kirja oli ajatusten ilotulitusta.

      Poista
  20. Aivan mielettömän upea tuo patsas, joka ikään kuin "kelluu" ruohikossa! Loistava keksintö :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Minustakin tuo oli äärettömän hieno idea.

      Poista
  21. Oi, mikä kisu. Mä olen kyllä niin samaa mieltä kanssasi siitä, mitä sanot Tiklistä. Tallinna on niin kaunis ja lähellä. Tänä kesänä en enää pääse sinne, vaikka vähän haaveilin. Mutta onhan näitä kesiä.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Oi, kiva kuulla muidenkin kommentteja Tiklistä. Aikoinaan Tarttin Jumalat juhlivat öisin oli minulle valtava elämys, ehkä odotin jotain samanlaista.
      Onhan näitä, ensi kesänä sitten :)

      Poista
  22. Niin, varsinkin Tiklin alkuosa oli tosi kauniisti kirjoitettu, mutta keskivaiheilla pitkästyin vähäsen minäkin. Onneksi kieli oli helppoa. Minulla on ollut vuosikausia hyllyssä tuo Jumalat juhlivat öisin, mutten tiedä, miksi se on jäänyt lukematta. Mutta kun noin sanot, niin olisi varmaan oikeasti putsattava se pölyistä ja luettava. Uusin Gavalda tuossa ensiksi houkuttelee.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Minäkin pidin alusta erityisen paljon! Ja Las Vegasin kohdalla pitkästyin. Sitten tarina taas vei paremmin mukanaan...mutta jotenkin minulle jäi lopusta vähän tyhjä ja pettynyt olo. Minä en tiedä, miltä Jumalat juhlivat öisin tuntuisi nyt, silloin vuonna 1992 se tuntui loistavalta. Opiskelin itsekin yliopistossa ja jotenkin samaistuin niihin tyyppeihin. Gavalda on minulta vielä lukematta :)

      Poista